hsd
Hej alla kunniga, jag har en kartong svetselektroder Philips C17 och Philips 27P som jag undrar vad de lämpar sig till
Kommer att försöka mig på att lära mig svetsa....

Bästa svaret

Philips C17: är en tjockbelagd inträngningselektrod av rutiltyp.

Rutila elektroder kallas ofta för -elektroder, inträngnings-
elektroder och universalelektroder. De är lätta att tända och ger en slät vacker svets, men är mindre sega än basiska elektroder. Den ovane kan lätt få slagginneslutningar i svetsen men med lite träning brukar det gå bra. Den går bra att använda till både grov och tunn plåt. Både likström och växelström kan användas. Det är en bra och lättsvetsad elektrod som ofta används tillsammans med transformatorer (växelströmsaggregat). Det här är elektroden som passar privatsvetsaren.

27P är ungefär samma men funkar även för fallande fog dvs vertikalsvets neråt

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
hsd
Toppen, tack för ett snabbt och utförligt svar

När du lärt dig få en hyfsad fog med dessa pinnar om dom är ok (kan vara gamla o trötta) annars är OK48.00 samma sak i princip.
öva öva öva

Sedan köper du ett paket med oerlikon spezial elektroder och vips så öppnades en ny värld och tom den medelmåttige får så snygga fogar så man blir häpen!
(jo det är sant det är en otroligt läcker pinna att elda med)

Har för mig att just såna Oerlikon elektroder användes på ett sågverk där jag var och jobbade ett tag. Slaggen var glasaktig hur som helst det mesta som hade svetsats på sågen sprack och efter att ha provat elektroderna förstod vi varför riktigt skräp jämfört med vanliga 48or.

sant man ska ha rätt elektrod på rätt plats och 48 or och spetzialen är inte samma sak då 48 an är betydligt segare men till normalt hempul duger den väldigt fint ;-)

Även hempul ska hålla och se bra ut och man ska inte behövs slipa svetsen efteråt för att slippa skämmas Regerade på att du skrev snygga fogar inget som vi lyckades få till var mest förvånad hur nån lyckats sälja på dom sån skit.

Det var nog bara så att det var fel elektrod till fel material på fel ställe. Oerlikon är annars bra skit.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Oerlikon svetsar har ju funkat bra men elektroder funkade skit men det är de enda Oerlikon jag provat.

Kan ju bero på svetsen med och som sagt i vilket material du kör.

Jag må då säga att i vanligt konstruktionsstål och med min Kemppi EKA-275 så blir det fruktansvärt fina svetsar oavsett dimension på pinnarna.

Jag har i och för sig inga problem med en 48:a heller ;-)

Vi provade med olika svetsar och det var vanlig material vi svetsade i och resultatet var densamma och när vi bytte till 48.00 gick det så bra så.

Jag har inga problem med Oerlikon Spezial, det jag svetsar håller ihop, även det jag repsvetsar som spruckit självmant.
Däremot är slaggen ett problem, speciellt bottensträng i V fog, där måste man slipa ut slaggen, hacka går inte.

Spezialen har fördelen mot 48.00 att jag kan köra med min transformatorsvets när likriktaren blir för bökig att ta med.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.