29 564 läst ·
41 svar
30k läst
41 svar
Svetsa rostfritt med mig
Kolla på industriskrotanläggningar där kanske du hittar en lämplig behållare som använts i livsmedelsindustri / mejeri den bör kunna köpas för några tior över skrotpriset på rostfritt !
Annar använd en vanlig likströmssvets med en argontub med regulator och en avstängningsventil för gasen som man hänger upp TIG-svetshantaget på när man inte svetsar.
https://www.clasohlson.com/se/Tillbehörssats-TIG/Pr305504000
En sådan svets använde jag nästan dagligen under 6-7 år, tändningen gjordes genom lätt skrapning. Jag jobbade då på Findus.
Troligen kan du använda din strömkälla som du använder till mag-svetsen.
Baksidan måste skyddas för syre! Man använde antingen glasfibertejp eller en al-plåt på insidan eller mindre saker som rör kan fyllas med argongas, argon är tung så ofta ”hällde” man bara ner någon liter i röret tätade ändan ställde den neråt när man svetsade typ mejerirör-kopplingar.
Annar använd en vanlig likströmssvets med en argontub med regulator och en avstängningsventil för gasen som man hänger upp TIG-svetshantaget på när man inte svetsar.
https://www.clasohlson.com/se/Tillbehörssats-TIG/Pr305504000
En sådan svets använde jag nästan dagligen under 6-7 år, tändningen gjordes genom lätt skrapning. Jag jobbade då på Findus.
Baksidan måste skyddas för syre! Man använde antingen glasfibertejp eller en al-plåt på insidan eller mindre saker som rör kan fyllas med argongas, argon är tung så ofta ”hällde” man bara ner någon liter i röret tätade ändan ställde den neråt när man svetsade typ mejerirör-kopplingar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
CC vs CV...?L Leif i Skåne skrev:Kolla på industriskrotanläggningar där kanske du hittar en lämplig behållare som använts i livsmedelsindustri / mejeri den bör kunna köpas för några tior över skrotpriset på rostfritt !
[länk]
Jag har svetsat mycket stålplåt med MIG i mina dar och även aluminium och anser mig behärska det rätt väl. Men att svetsa RF-plåt var klart annorlunda och var betydligt svårare att få till bra, en del av orsaken tillskriver jag att tråden är så jäkla styv så matarverket inte riktigt fixade det, men det är bara en teori. Vi svetsade för lite för att hinna utforska det ordentligt. Jag har för mig att vi använde Mison AR, men det är rätt många år sedan nu.
Migsvetsning i plåt, och särskilt med en amatör bakom spakarna är inte känt för att ge porfria, täta fogar. Vill du testa så kör hårt, men jag skulle inte räkna med framgångsrikt resultat.
Har du övervägt hårdlödning med lämpligt silverlod? Ställer lite högre krav på fogberedningen och passar kanske inte till alla delar av bygget, men kräver inte något dyrare än en bra gasbrännare i lämplig storlek.
Har du övervägt hårdlödning med lämpligt silverlod? Ställer lite högre krav på fogberedningen och passar kanske inte till alla delar av bygget, men kräver inte något dyrare än en bra gasbrännare i lämplig storlek.
Är det så lämpligt på en öl-hink? Tror ändå TIG is the shit.I Gsssson skrev:Migsvetsning i plåt, och särskilt med en amatör bakom spakarna är inte känt för att ge porfria, täta fogar. Vill du testa så kör hårt, men jag skulle inte räkna med framgångsrikt resultat.
Kopparrör inom VVS hårdlöds, rostfritt behöver ett annat lod (och definitivt kadmiumfritt för grejer som hanterar mat/dryck) men i övrigt finns väl ingen uppenbar nackdel med det om man kan få till korrekt fogtyp och inte utsätter fogarna för många hundra grader under användning - t.ex. kokar den torr.