Kolla på industriskrotanläggningar där kanske du hittar en lämplig behållare som använts i livsmedelsindustri / mejeri den bör kunna köpas för några tior över skrotpriset på rostfritt !

Annar använd en vanlig likströmssvets med en argontub med regulator och en avstängningsventil för gasen som man hänger upp TIG-svetshantaget på när man inte svetsar.

https://www.clasohlson.com/se/Tillbehörssats-TIG/Pr305504000

En sådan svets använde jag nästan dagligen under 6-7 år, tändningen gjordes genom lätt skrapning. Jag jobbade då på Findus.
Troligen kan du använda din strömkälla som du använder till mag-svetsen.

Baksidan måste skyddas för syre! Man använde antingen glasfibertejp eller en al-plåt på insidan eller mindre saker som rör kan fyllas med argongas, argon är tung så ofta ”hällde” man bara ner någon liter i röret tätade ändan ställde den neråt när man svetsade typ mejerirör-kopplingar.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
L Leif i Skåne skrev:
Kolla på industriskrotanläggningar där kanske du hittar en lämplig behållare som använts i livsmedelsindustri / mejeri den bör kunna köpas för några tior över skrotpriset på rostfritt !

Annar använd en vanlig likströmssvets med en argontub med regulator och en avstängningsventil för gasen som man hänger upp TIG-svetshantaget på när man inte svetsar.

[länk]

En sådan svets använde jag nästan dagligen under 6-7 år, tändningen gjordes genom lätt skrapning. Jag jobbade då på Findus.
Troligen kan du använda din strömkälla som du använder till mag-svetsen.
CC vs CV...?

nino nino skrev:
Funderar på att bygga ett bryggverk för öl och då är ju rostfritt ev syrafast det naturliga valet.
Ska bli en cylinder med botten i storlek ca diameter 45cm höjd 50-60cm i 1mm plåt.
Rostfri hydrofor!

F fsn skrev:
CC vs CV...?

???? Vad menas?

Om du hade svetsströmkälla typ CC - konstant ström eller CV - konstant spänning.

F
L Leif i Skåne skrev:
???? Vad menas?
GK100 GK100 skrev:
Om du hade svetsströmkälla typ CC - konstant ström eller CV - konstant spänning.
Det var exakt det jag menade som svar på att köra tig på mig/mag strömkällan som är CV. Pinne och tig kör man på CC.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om man väljer göra burken i 1,5 mm rostfritt går det enkelt att svetsa den med pinne ok63,20 funkar utmärkt och det kan finnas passande rör från nån industri men det är troligtvis av lite tjockare gods.

nino nino skrev:
Man kokar ju i 60 min så alla bakterier lär ju dö... och det är för eget behov men klart man ska prova få det så slätt det går
Hygienen är självklart viktigare i den kalla delen av bryggningen, dvs jäsningen. Ytjämnheten jag nämnde gäller nog främst rostfria jästankar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har svetsat mycket stålplåt med MIG i mina dar och även aluminium och anser mig behärska det rätt väl. Men att svetsa RF-plåt var klart annorlunda och var betydligt svårare att få till bra, en del av orsaken tillskriver jag att tråden är så jäkla styv så matarverket inte riktigt fixade det, men det är bara en teori. Vi svetsade för lite för att hinna utforska det ordentligt. Jag har för mig att vi använde Mison AR, men det är rätt många år sedan nu.

Jag har läst att då de TIG svetsar rostfritt för grejer som vara i kontakt med mat så använder dom ingen tillsats, utan det är fusionssvetsning som gäller.

Excel
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har läst att då de TIG svetsar rostfritt för grejer som vara i kontakt med mat så använder dom ingen tillsats, utan det är fusionssvetsning som gäller.
Jepp, har gjort det, går väldigt fint med en tig med stope-up och slope-down.

Migsvetsning i plåt, och särskilt med en amatör bakom spakarna är inte känt för att ge porfria, täta fogar. Vill du testa så kör hårt, men jag skulle inte räkna med framgångsrikt resultat.

Har du övervägt hårdlödning med lämpligt silverlod? Ställer lite högre krav på fogberedningen och passar kanske inte till alla delar av bygget, men kräver inte något dyrare än en bra gasbrännare i lämplig storlek.

F
I Gsssson skrev:
Migsvetsning i plåt, och särskilt med en amatör bakom spakarna är inte känt för att ge porfria, täta fogar. Vill du testa så kör hårt, men jag skulle inte räkna med framgångsrikt resultat.

Har du övervägt hårdlödning med lämpligt silverlod? Ställer lite högre krav på fogberedningen och passar kanske inte till alla delar av bygget, men kräver inte något dyrare än en bra gasbrännare i lämplig storlek.
Är det så lämpligt på en öl-hink? Tror ändå TIG is the shit.

Kopparrör inom VVS hårdlöds, rostfritt behöver ett annat lod (och definitivt kadmiumfritt för grejer som hanterar mat/dryck) men i övrigt finns väl ingen uppenbar nackdel med det om man kan få till korrekt fogtyp och inte utsätter fogarna för många hundra grader under användning - t.ex. kokar den torr.

Hur svetsar man syrafast? De är ju inte speciellt enkla att svetsa i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.