21 469 läst · 41 svar
21k läst
41 svar
Svetsa rostfritt med mig
Sida 1 av 3
Funderar på att bygga ett bryggverk för öl och då är ju rostfritt ev syrafast det naturliga valet.
Ska bli en cylinder med botten i storlek ca diameter 45cm höjd 50-60cm i 1mm plåt.
Funkar det att svetsa med mig med rostfri tråd och vanliga mag gasen?
Vad kan plåten tänkas kosta? En kastrull i ungefär samma storlek ligger på 1500-2000
Ska bli en cylinder med botten i storlek ca diameter 45cm höjd 50-60cm i 1mm plåt.
Funkar det att svetsa med mig med rostfri tråd och vanliga mag gasen?
Vad kan plåten tänkas kosta? En kastrull i ungefär samma storlek ligger på 1500-2000
Jo tig är väl absolut bäst och med rot gas, men jag har bara mig/mag och vanlig mison gas så därför undrade jag...
Blir det skit så är det bättre att lämna iväg eller köpa en färdig kastrull.
Vitsen är ju att man ska kunna bygga om och till utan att behöva åka och störa nån
Blir det skit så är det bättre att lämna iväg eller köpa en färdig kastrull.
Vitsen är ju att man ska kunna bygga om och till utan att behöva åka och störa nån
Precis, men så vitt jag förstått så går det ju med MIG också, bara man byter gas. Det kanske rent av går att byta ut din befintliga tub med Mison när den är slut till en likadan tub men med Argon, just för att prova på för detta projekt? Funkar med samma regulator som till Mison. Det skulle ju i så fall inte innebära någon extra kostnad utan du kan köra på med samma utrustning du redan har. Jag tycker det låter jätteintressant, prova och berätta hur det gick!
Försöker själv lära mig TIG-svetsa, det är verkligen jättekul! Men man fattar att det är ett hantverk som så många andra, det behövs mycket träning för att bli bra.
Försöker själv lära mig TIG-svetsa, det är verkligen jättekul! Men man fattar att det är ett hantverk som så många andra, det behövs mycket träning för att bli bra.
Med min begränsade erfarenhet så är det TiG som gäller.
Gassvetsade en hembränningsmaskin på 80-talet, gick bra med kolande låga i rostfritt stål.
Tror inte man får samma fina kontroll med MIG om man vill ha det tätt, med gas hade man koll på smältan, tror att TIG funkar lite lika även om jag aldrig använt.
.
Gassvetsade en hembränningsmaskin på 80-talet, gick bra med kolande låga i rostfritt stål.
Tror inte man får samma fina kontroll med MIG om man vill ha det tätt, med gas hade man koll på smältan, tror att TIG funkar lite lika även om jag aldrig använt.
.
TIG ger definitivt bra kontroll över smältan, och då helst med en pedal e.d. för att reglera strömmen simultant med. Enkelt att styra fogen, både med strömstyrkan och mängd tillsatsmaterial. Också väldigt enkelt att råka doppa elektroden i smältan, kleta tillsats på elektroden och göra hål i plåten på fel ställe mfl klantmissar.
Till tig kör man ju ren argon. Aga har även nåt dom kallar Mison AR och det är argon med 0,03% NO, sägs vara bättre miljömässigt då det inte genereras ozon i samma utsträckning.
Till MIG så rekommenderas argon med 2% koldioxid, dvs Mison 2. Även Mison AR kan tydligen vara ok. Däremot rekommenderar inte AGA ren argon till MIG. Varför vet jag inte, tror det har med inbränning att göra och att det i praktiken borde funka.
Jag skulle tro att en Mison 8 eller 18 som du antagligen har idag inte alls blir bra. Rostfri ordentlig tråd är hård och riktigt dyr så kolla priset på tråd innan du bestämmer hur du gör.
Har dock aldrig själv kört rostfri MIG så detta är bara vad jag har hört samt av en ren slump läste in mig på tidigare i veckan på jobbet.
Dock så har jag aldrig haft problem med att switcha till en annan typ av gas när jag byter flaska, jag kör på LiquidAir 5 liters med inbyggd regulator. Jag fick lämna in min gamla Aga flaska och fick LiquidAir utan extra kostnad när svetsbutiken bytte gasleverantör. Alternativt köpa en 5l på blocket, man kan hitta för 1000-1200kr och byta in den mot rätt gas. Och kanske köpa en TIG-svets med, det är ju så mycket roligare.
Till MIG så rekommenderas argon med 2% koldioxid, dvs Mison 2. Även Mison AR kan tydligen vara ok. Däremot rekommenderar inte AGA ren argon till MIG. Varför vet jag inte, tror det har med inbränning att göra och att det i praktiken borde funka.
Jag skulle tro att en Mison 8 eller 18 som du antagligen har idag inte alls blir bra. Rostfri ordentlig tråd är hård och riktigt dyr så kolla priset på tråd innan du bestämmer hur du gör.
Har dock aldrig själv kört rostfri MIG så detta är bara vad jag har hört samt av en ren slump läste in mig på tidigare i veckan på jobbet.
Dock så har jag aldrig haft problem med att switcha till en annan typ av gas när jag byter flaska, jag kör på LiquidAir 5 liters med inbyggd regulator. Jag fick lämna in min gamla Aga flaska och fick LiquidAir utan extra kostnad när svetsbutiken bytte gasleverantör. Alternativt köpa en 5l på blocket, man kan hitta för 1000-1200kr och byta in den mot rätt gas. Och kanske köpa en TIG-svets med, det är ju så mycket roligare.
Brygggrytor är oftast dragpressade, för att slippa svetsskarvar. Det är viktigt ur livsmedelhygienisk synvinkel att det inte är några ojämnheter, eller porer i grytorna, eftersom det försvårar rengöring.
Det går att svetsa bryggverk, men man får slippa ytorna till en ytjämnhet på ca 4 my.
Det går att svetsa bryggverk, men man får slippa ytorna till en ytjämnhet på ca 4 my.
Ren argon är universalgasen för MIG och TIG om man svetsar lite av varje. Sedan finns det en massa olika blandgaser som är framtagna för någon särskild svetsoperation eller något särskilt material. Oftast mest argon, men med tillsats av exempelvis väte, helium eller koldioxid.
För drygt 20 år sedan när jag jobbade med plåt och svets så dominerade ren argon rakt över. Men vi fick då och då provflaskor från AGA och AirLiquid med blandgaser som de försökte introducera på marknaden. Då med klart blandat resultat. Nu verkar det som om dom har hittat det som går bäst.
AGAs produktnamn för alla typer av blandade svetsgaser är Mison. Man måste alltså kolla numret och vad de innehåller.
Argon med kväveoxid används mycket riktigt för att reducera ozon, men det är inte för miljön i stort utan för arbetsmiljön. TIG skapar ganska mycket ozon, vilket är väldigt obra för luftstrupe och lungor.
För drygt 20 år sedan när jag jobbade med plåt och svets så dominerade ren argon rakt över. Men vi fick då och då provflaskor från AGA och AirLiquid med blandgaser som de försökte introducera på marknaden. Då med klart blandat resultat. Nu verkar det som om dom har hittat det som går bäst.
AGAs produktnamn för alla typer av blandade svetsgaser är Mison. Man måste alltså kolla numret och vad de innehåller.
Argon med kväveoxid används mycket riktigt för att reducera ozon, men det är inte för miljön i stort utan för arbetsmiljön. TIG skapar ganska mycket ozon, vilket är väldigt obra för luftstrupe och lungor.
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Klart du ska migga... rostfritt är en jävel på att slå sig dock så var lite försiktig.
Vad är det för tråd?nino skrev:
Jag bara hörde på jobbet att en rulle rostfritt(15kg, tror det var 316Lsi) kostar runt 5000kr, men det är klart att du köper 1kg rullar. Är det inte mindre centumhål på 1kg rullarna?