MaxPax skrev:
Nu har jag lossat vispen, rengjort båden den och inne i chucken och dragit åt enligt GK100. Får se hur länge det håller. I övrigt ser jag ingen låsskruv inne i, utan chucken sitter på en gängad spindel, det går att få dit en blocknyckel bakom så man kan lossa den med en rörtång antar jag. Om jag behöver svetsa så kommer jag dra åt vispjäveln ordentligt, lossa hela chucken med den på och sedan svetsa ihop dem.
Om du konstaterat att det inte finns låsskruv i chucken så brukar jag använda denna setup.

P6210166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den största insexnyckeln du lätt får in i chucken håll emot med en öppen nyckel och ge insexnyckeln ett bestämt slag med hammaren.:)

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Byt till en snabbchuck? Lätt att tighta till när man hållerpå. Svetsa chucken går säkert men sen sitter den där. Lite synd kan jag tycka, rätt vad det är ska man köra nåt monsterborr eller liknande.

Mvh Fredrik

ceson skrev:
Om du konstaterat att det inte finns låsskruv i chucken så brukar jag använda denna setup.

[bild]

Den största insexnyckeln du lätt får in i chucken håll emot med en öppen nyckel och ge insexnyckeln ett bestämt slag med hammaren.:)
Brukar funka att bara sätta i chucknyckeln i hålet och damma till med hammaren också, utan att hålla emot med nyckeln. Vet många som gör så.
Om man ska lossa den alltså, vilket egentligen inte är frågan med tråden.

M
Okay, en liten uppdatering är på sin plats.

Jag körde med GK100's tips ett tag, men den släppte bannemej ändå. Sedan dess har jag stört mig som vanligt varje gång det vispats och dragit åt med nyckeln som börjar bli bra sliten. Idag tröttnade jag.

Jag skruvade loss chucken med blandarstaven i, åtdragen så mycket som gick. Såhär der den ut:
chuck1.jpg
Skapa konto

Efter ett tag med stålborste i vinkelslipen:
chuck2.jpg
Skapa konto

Svetsat med OK 48.00. Tre loppor på kuggkrans-skarven och tre framför backarna:
chuck3.jpg
Skapa konto

chuck4.jpg
Skapa konto

Skratta inte åt mina svetsloppor :D Jag är total nybörjare på svetsning, men jag tror det håller. Staven krökte sig så klart en aning av värmen, men det gick att spänna fast den i skruvstädet och böja rätt...

Så nu får vi se om det håller...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.