T
Hej,
Har lite samma fråga men då jag behöver bygga lite med mycket tunna rostfria stålnät (typ silar) så tänkte kag man kanske skulle hårdlöda dessa, men behöver ibland (sällan) svetsa något oxå..
Kan en sådan här gassvets duga till att svetsa enklare saker (som bordsställing eller någon krok på båtställningen tror ni? eller är den för klen?
https://verktygsboden.se/mappgasbraennare/gassvets-loedutrustning-cfh

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
En enkel tigsvets är utmärkt att hårdlöda vissa saker med, lättare att få till mycket lokal värmning enligt min, begränsade, erfarenhet.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En enkel tigsvets är utmärkt att hårdlöda vissa saker med, lättare att få till mycket lokal värmning enligt min, begränsade, erfarenhet.
Hur hårdlöder man med tigsvets? Har både gas och tig, hårdlöder koppar, men bara med gas

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur hårdlöder man med tigsvets? Har både gas och tig, hårdlöder koppar, men bara med gas
Precis som man svetsar med TIG men genom att bara smälta tillsatsen och inte underlaget. Annars precis samma, men kräver typ skinande rent underlag för att flyta ut rimligt enkelt. (Men jag är bara amatör.)

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Just kopparrör funkar nog inte så bra men annat, som det skrivs ovan, går bra. Jag har med framgång fått ihop sprucket gjutjärn.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
G GustavGBG skrev:
Tänk också på att svetselektroderna (pinnarna) åldras.
Försökte svetsa med en gammal svets och elektroder som säkert var 25 år gamla och lite lagom fuktiga för runt tio år sedan och det var mer utmaning än vad jag hade önskat.
Otrolig skillnad med nya elektroder.
Njae, så länge som de inte spruckit så åldras de inte så mycket som att de tar upp fukt (med åtföljande problem).

Och detta är ganska enkelt ordnat genom att torka dem i ugn pss som står i paketet. Det går bra med en vanlig hushållsugn så länge som frugan inte ser dig... ;)

MEN eftersom det aldrig är någon som faktiskt gör det som amatörsvetsare (knappt ens profs heller), och dessutom har dem liggaden i hörnet på ett fuktigt garage, så blir det som det blir med sprickor, maskgångar och väteförsprödning. Om man däremot torkar dem enligt recept så undviker man det, även med mycket gamla elektroder.

För den intresserade så beskriver Esab vad/hur/när här (pdf).

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
F
J JPW skrev:
Precis som man svetsar med TIG men genom att bara smälta tillsatsen och inte underlaget. Annars precis samma, men kräver typ skinande rent underlag för att flyta ut rimligt enkelt. (Men jag är bara amatör.)
Går faktiskt att hårdlöda men Migsvetsar med. Esab Caddy mig C200 är tydligen speciellt lämplig. Har aldrig provat själv.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, så länge som de inte spruckit så åldras de inte så mycket som att de tar upp fukt (med åtföljande problem).

Och detta är ganska enkelt ordnat genom att torka dem i ugn pss som står i paketet. Det går bra med en vanlig hushållsugn så länge som frugan inte ser dig... ;)

MEN eftersom det aldrig är någon som faktiskt gör det som amatörsvetsare (knappt ens profs heller), och dessutom har dem liggaden i hörnet på ett fuktigt garage, så blir det som det blir med sprickor, maskgångar och väteförsprödning. Om man däremot torkar dem enligt recept så undviker man det, även med mycket gamla elektroder.

För den intresserade så beskriver Esab vad/hur/när här (pdf).
Det är här som vi kunde börja få nytta av jänkarnas "toaster ovens", en sån i garaget vore inte helt fel.

F
DennisCA DennisCA skrev:
Det är här som vi kunde börja få nytta av jänkarnas "toaster ovens", en sån i garaget vore inte helt fel.
Och exakt vad är jänkarnas toaster ovens?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Det är en liten ugn.

F
DennisCA DennisCA skrev:
Det är en liten ugn.
man kan ju googla på elektrodtork annars. Det är fö inte alls så värst svårt att bygga en själv.

Eller så lägger man elektroderna på pannan om man har en sån.

F
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
[länk]
440x320x281 och det tolkar jag som utvändiga mått. Skall man böja pinnarna för att få in dom? Inte helt säker men jag tror det kan vara dåligt.

F fsn skrev:
440x320x281 och det tolkar jag som utvändiga mått. Skall man böja pinnarna för att få in dom? Inte helt säker men jag tror det kan vara dåligt.
För den skull någon annan läser det här i framtiden med ironifiltret på:

Ja, det är extremt dåligt att böja dem på mitten. :)

Där de går in i svetshandtaget så går det dock bra om man vill ha en trevligare vinkel för att underlätta arbetet.

Som sagt: Smyg in dem i ugnen i köket. Det är inget direkt farligt, utan som sagt bara fukt som skall ut.

F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
För den skull någon annan läser det här i framtiden med ironifiltret på:

Ja, det är extremt dåligt att böja dem på mitten. :)

Där de går in i svetshandtaget så går det dock bra om man vill ha en trevligare vinkel för att underlätta arbetet.

Som sagt: Smyg in dem i ugnen i köket. Det är inget direkt farligt, utan som sagt bara fukt som skall ut.
130 grader över/undervärme eller 120 grader varmluft blir lagom om det inte står nåt annat på paketet. Och fram till dess, ha pinnarna liggande på värmepannan, varmvattenbredaren eller nåt annat varmt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.