12 116 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
Svets för nybörjare?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har väldigt liten erfarenhet av svetsning. Farsan försökte lära mig när jag var tonåring, men har nog inte hålt i en på 20 år. Var en pinnsvets om jag kommer ihåg rätt.
Har nyligen flyttat till hus och har en del projekt på gång som en svets absolut skulle komma till nytta. Men jag har några frågor.
1. Hur svårt är det egentligen att svetsa?
Behöver bara lära mig att punktsvetsa, montera ihop vinkeljärn osv. Som tonnåring var jag hyfsat hopplös, men det känns som man har ett helt annat fokus nu...
Lär man sig att punktsvetsa genom att fippla lite själv?
2. Vad ska man köpa för svets? Hittar en hel del riktigt billiga på Blocket. Typ en sådan här från Biltema (https://www.blocket.se/annons/gavleborg/svets_kompressor_lackfras/93957183). Är en sådan alls användbar? Vad ska man tänka på? Jag har trefas i garaget.
Jag har väldigt liten erfarenhet av svetsning. Farsan försökte lära mig när jag var tonåring, men har nog inte hålt i en på 20 år. Var en pinnsvets om jag kommer ihåg rätt.
Har nyligen flyttat till hus och har en del projekt på gång som en svets absolut skulle komma till nytta. Men jag har några frågor.
1. Hur svårt är det egentligen att svetsa?
Behöver bara lära mig att punktsvetsa, montera ihop vinkeljärn osv. Som tonnåring var jag hyfsat hopplös, men det känns som man har ett helt annat fokus nu...
2. Vad ska man köpa för svets? Hittar en hel del riktigt billiga på Blocket. Typ en sådan här från Biltema (https://www.blocket.se/annons/gavleborg/svets_kompressor_lackfras/93957183). Är en sådan alls användbar? Vad ska man tänka på? Jag har trefas i garaget.
Jag har en billig(billigaste)Biltema pinnsvetts som jag använt de senaste 6-8 åren till ganska många projekt.
Trots att jag är såpass kass som jag är och den är av den billigaste modellen blir det ändå ganska bra när man väl fått en känsla av vad som går och inte går. Jag fick en snabb genomgång av min morfar men annars är youtube väldigt hjälpsamt!
Ska du bara svetsa vinkeljärn och liknande går det nog bra med en pinnsvets. Men om du som mig får mersmak är det nog inte fel att kanske köpa en mig/mag direkt.
Vilken modell isåfall finns det nog andra som kan säga.
Trots att jag är såpass kass som jag är och den är av den billigaste modellen blir det ändå ganska bra när man väl fått en känsla av vad som går och inte går. Jag fick en snabb genomgång av min morfar men annars är youtube väldigt hjälpsamt!
Ska du bara svetsa vinkeljärn och liknande går det nog bra med en pinnsvets. Men om du som mig får mersmak är det nog inte fel att kanske köpa en mig/mag direkt.
Vilken modell isåfall finns det nog andra som kan säga.
Ungefär lika svårt att svetsa som att spela gitarr skulle jag säga. Alla med två händer kan lära sig att spela Smoke on the water eller att göra en enkel rak fog med en gitarr respektive pinnsvets för nån tusenlapp stycket. Inlärningskurvan är brant i början, sen kommer man att börja snegla på Fendern/MIGen osv. På slutet blir det jobbigare, inte alla har fallenhet för det och man måste öva flera timmar varje dag.
Verktygstokig
· Halland
· 8 348 inlägg
Jag är nybörjare.M Messier1994 skrev:
Att svetsa är inte svårt.
Att svetsa bra är jäkligt svårt.
Jag har mest lekt med min lidl-svets med flussfylld tråd och lite med min pinnsvets.
Jag kan utan problem svetsa ihop en benställning till ett bord. Men jag skulle inte svetsa något som ska hålla upp något viktigt..
Stort tack alla!
Jag tror jag förstår. Farsan var bra på att svetsa, men när han skulle förlänga båten (ett stålskrov) tog han in en polare som svetsade fjärrvärmerör dagarna i ända. Måste vara hopplöst att typ laga ett avgasrör på bilen utan rätt svets och en mycket van hand.
Men å andra sidan, kanske inte helt orimligt att tänka sig att man kan foga ihop två vinkeljärn i en någorlunda rät vinkel såpass väl att det blir bättre än om man ska borra och bulta ihop dem istället. Svetsa ihop ett ankare till en boj av lite järnskrot. Osv. Punkten på min bucketlist att jag ska svetsa en verklighetstrogen Håkan Juholt-staty av gamla ölburkar får vänta.
Angående kvaliteten på svetsen, ni verkar överens om att det funkar att köpa typ Biltema-kvalitet. Hur försiktig ska man vara med blocket fynd? Håller svetsar bra eller är det stor risk att de har kort livslängd?
Jag tror jag förstår. Farsan var bra på att svetsa, men när han skulle förlänga båten (ett stålskrov) tog han in en polare som svetsade fjärrvärmerör dagarna i ända. Måste vara hopplöst att typ laga ett avgasrör på bilen utan rätt svets och en mycket van hand.
Men å andra sidan, kanske inte helt orimligt att tänka sig att man kan foga ihop två vinkeljärn i en någorlunda rät vinkel såpass väl att det blir bättre än om man ska borra och bulta ihop dem istället. Svetsa ihop ett ankare till en boj av lite järnskrot. Osv. Punkten på min bucketlist att jag ska svetsa en verklighetstrogen Håkan Juholt-staty av gamla ölburkar får vänta.
Angående kvaliteten på svetsen, ni verkar överens om att det funkar att köpa typ Biltema-kvalitet. Hur försiktig ska man vara med blocket fynd? Håller svetsar bra eller är det stor risk att de har kort livslängd?
Vilken av svetssorterna skulle du rekommendera, trådvarianten eller en pinnsvets?Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 348 inlägg
För mig var trådvarianten lättare till att börja med, funkar bättre på tunnare stål(typ fyrkantiga stålrör från Biltema). Men jag är fullständig n00b så vad som egentligen är bäst ska man fråga någon annan.M Messier1994 skrev:
Jag köpte en gammal Esab Mig på auktion för drygt 2000kr med tråd och allt.
Välanvänd och fick byta några slitdelar till trådmatningen för någon hundralapp så säg att den kostade 2500kr inklusive allt (ingick även en lite gasflaska)
Den fungerar oroligt bra och har absolut ingenting att skylla på när svetsarna ser ut som....
Nackdelen är att den nog väger mer än mig så lämnar knappast garaget även om den har hjul.
Fördelen är att du ofta får med lite längre slangpaket mm till en bättre svets.
Köpte tidigare en billig Biltemas pinnsvets för ett litet projekt som fungerade ok i några timmar men sen började den lukta bränt och åkte tillbaka.
Om inte budgeten är väldigt tight så skulle jag köpa en bättre begagnads över en ny lågprissvets.
Tänk också på att svetselektroderna (pinnarna) åldras.
Försökte svetsa med en gammal svets och elektroder som säkert var 25 år gamla och lite lagom fuktiga för runt tio år sedan och det var mer utmaning än vad jag hade önskat.
Otrolig skillnad med nya elektroder.
Absolut inte expert på svetsar utan har bara lekt runt lite i garaget.
Välanvänd och fick byta några slitdelar till trådmatningen för någon hundralapp så säg att den kostade 2500kr inklusive allt (ingick även en lite gasflaska)
Den fungerar oroligt bra och har absolut ingenting att skylla på när svetsarna ser ut som....
Nackdelen är att den nog väger mer än mig så lämnar knappast garaget även om den har hjul.
Fördelen är att du ofta får med lite längre slangpaket mm till en bättre svets.
Köpte tidigare en billig Biltemas pinnsvets för ett litet projekt som fungerade ok i några timmar men sen började den lukta bränt och åkte tillbaka.
Om inte budgeten är väldigt tight så skulle jag köpa en bättre begagnads över en ny lågprissvets.
Tänk också på att svetselektroderna (pinnarna) åldras.
Försökte svetsa med en gammal svets och elektroder som säkert var 25 år gamla och lite lagom fuktiga för runt tio år sedan och det var mer utmaning än vad jag hade önskat.
Otrolig skillnad med nya elektroder.
Absolut inte expert på svetsar utan har bara lekt runt lite i garaget.
Problemet här är väl lite att det hänt så otroligt mycket på svetsfronten i och med invertertekniken, så även om man får en riktigt bra maskin för pengarna på begagnatmarknaden så är det också mycket man får avstå.G GustavGBG skrev:
Bästa svaret
Jag svetsade för första gången i somras med en Biltema-svets med flusstråd. Detta äventyr finns dokumenterat i den här långa tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...tkaerra-till-cykel.380797/page-8#post-3767811. Det var kul och rätt lätt, och då skall tilläggas att jag är kass på allt.
Nu är jag sjukt inspirerad, blir å hämta en MIG med sådan där flosstråd på Biltema till helgen!
Samma här, köpte Lidls fluss-svets och svetsa lite ställningar och bord men även lite annat inte så komplicerade grejer. Absolut värt pengarna. Köpte även Lidl's invertersvets men inte riktigt kommit igång med den, det är betydligt svårare att jobba med den.Frustrator skrev: