N nodden skrev:
Som sagt tidigare, be rörmokaren redogöra för sin tid och se vad fakturan innehåller. Det måste vara det bästa?
Han kanske har tagit i så han skiter ner sig, kanske inte?
Hade vart kul om någon rörmokare läser tråden och kunde kommentera:)

Men absolut jag köper att det verkar oskäligt lång tid för det utförda arbete som Du säger att han har gjort.
För mig skulle det ta mycket längre tid än en halv dag då jag ej är rörmokare.
Men om du endast vill ha medhåll om att det skulle vara Sveriges sämsta rörmokare så har jag inget mer att tillägga..
Ja du... som tråden lyder.... så klart är fakturan specificerad med 4 timmar.... det är ju det jag säger i detta inlägg
 
  • Gilla
Erixzon89
  • Laddar…
S Staas skrev:
Ja du... som tråden lyder.... så klart är fakturan specificerad med 4 timmar.... det är ju det jag säger i detta inlägg
Börjar osa troll nu...
 
  • Gilla
TomasSchwarz och 27 till
  • Laddar…
Dom fyra timmarna kanske är specade enligt 30min resväg dit och 30min därifrån, sedan sa du 30min som han åkte iväg en sväng. Kanske för att handla det som behövdes om han inte visste det innan? Då är det 2,5timme kvar för själva arbetet som kanske även det är lite länge men inte oskäligt.
 
  • Gilla
Peter Lohärad och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
4h är inte oskäligt alls enigt mig.

Åka från företaget till dig
Stänga ner systemet
Tappa ur
Montera klammer
Skära in T-rör
Bocka rör
Koppla klart
Städa
Åka hem
Fylla på bilen med det som gick åt hos dig

Skulle detta ta en timme enligt dig? :thinking:

Sen ska det klämmas in rast på detta också.

Jag håller med föregående talare...
 
  • Gilla
Ooli och 69 till
  • Laddar…
Har man hittat en rörmockare som är villig att göra ett sådant litet jobb, och ändå gör ett snyggt jobb. Då grinar man inte över 4h och försitter chansen att kunna ringa honom igen.
 
  • Gilla
LoveLudvig och 55 till
  • Laddar…
P
S Staas skrev:
Han fakturerade och var på plats förutom när han åkte bort en sväng på ca 30 min
Men min poäng är att om det tar 4 timmar för dom 2 markerade rören innanför gula cirkeln så är det illa om m man ska ha 10 radiator
FYRA TIMMAR ÄR LÅÅÅÅNG TID FÖR 2 RÖRSTUMPAR
Jobbar du med detta själv.

Allt som bör tas med i beräkningen framgår inte.

Var det ett trycksatt system fullt med vatten ELLER TOMT !
Är det på nedre botten.

Jag lovar att stor del gick åt till att få ur vatten så han slapp orsaka skada.

tiden är inte ett dugg orimlig när det handlar om värme även om de kan gå snabbare !
 
  • Gilla
Rörläggaren och 7 till
  • Laddar…
Har det diskuterats någon tid innan arbetet påbörjades?
 
Tja, fyra timmar kanske är aningen för mycket. Om allt flyter på borde det kanske ta 2-3 timmar men det går inte att veta utifrån bilden om 4 timmar var för mycket och rörisen är absolut inte Sveriges sämsta rörmokare. Arbetet ser till och med bra ut.
 
  • Gilla
Uldis och 8 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Jobbar du med detta själv.

Allt som bör tas med i beräkningen framgår inte.

Var det ett trycksatt system fullt med vatten ELLER TOMT !
Är det på nedre botten.

Jag lovar att stor del gick åt till att få ur vatten så han slapp orsaka skada !

Försvarar inte den fula rördragningen MEN tiden är inte ett dugg orimlig när det handlar om värme även om de kan gå snabbare !
Jag har inte skrivit någonting om rördragningen den är varken ful eller fel
Min tråd var ang orimlig tid för jobbet, och för alla som skriver om tid för att åka till och från, rast etc. Så bor jag 2 km ifrån firman och det tar inte 30 minuter och rast? Ska jag betala för den? Nej!! Och släppa ut vattnet ur systemet tog ca 15 min, vidare så läs hela tråden så skrev jag tidigare att han drog och jag själv fick fylla systemet igen och lufta elementen...,
 
  • Haha
Franken.
  • Laddar…
P
S Staas skrev:
Han fakturerade och var på plats förutom när han åkte bort en sväng på ca 30 min
Men min poäng är att om det tar 4 timmar för dom 2 markerade rören innanför gula cirkeln så är det illa om m man ska ha 10 radiator
FYRA TIMMAR ÄR LÅÅÅÅNG TID FÖR 2 RÖRSTUMPAR
Hoppas montören ser din tråd så slipper han och hans kollegor dig om du skulle ringa igen !

Du verkar ju vara världsmästare.

Om du nu vet hur långt tid de bör ta för en yrkesman, då ställer man sig ju frågan. Varför utförde du inte jobbet själv. Kan du inte ? Är du för långsam ? Vet du inte hur man gör ?
Men ändå ligger det en tråd här med klagande
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 70 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Tja, fyra timmar kanske är aningen för mycket. Om allt flyter på borde det kanske ta 2-3 timmar men det går inte att veta utifrån bilden om 4 timmar var för mycket och rörisen är absolut inte Sveriges sämsta rörmokare. Arbetet ser till och med bra ut.
Har inga invändningar om det estetiska i rördragningen
 
P
S Staas skrev:
Jag har inte skrivit någonting om rördragningen den är varken ful eller fel
Min tråd var ang orimlig tid för jobbet, och för alla som skriver om tid för att åka till och från, rast etc. Så bor jag 2 km ifrån firman och det tar inte 30 minuter och rast? Ska jag betala för den? Nej!! Och släppa ut vattnet ur systemet tog ca 15 min, vidare så läs hela tråden så skrev jag tidigare att han drog och jag själv fick fylla systemet igen och lufta elementen...,
Vad vet du att en urtappning endast tar 15 min.
Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut men nu kanske de var smidigt.

Varken jag eller någon bransch kollega kan sätta en tid på urtappning och sen bara kapa ett rör ! Det märkliga är att de kan du.

Har du någonsin gjort ett ingrepp på ett värmesystem i en villa?
 
  • Gilla
Grundqvist och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Hoppas montören ser din tråd så slipper han och hans kollegor dig om du skulle ringa igen !

Du verkar ju vara världsmästare.

Om du nu vet hur långt tid de bör ta för en
yrkesman, då ställer man sig ju frågan. Varför utförde du inte jobbet själv. Kan du inte ? Är du för långsam ? Vet du inte hur man gör ?
Men ändå ligger det en tråd här med klagande
Så du tycker alltså tiden är rimlig för dessa rör då elementet redan var monterat. Så för dej skulle det alltså ta en hel arbetsvecka för 10 redan monterade element... okeeey
 
Henrik Nordlander skrev:
Vad vet du att en urtappning endast tar 15 min.
Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut men nu kanske de var smidigt.

Varken jag eller någon bransch kollega kan sätta en tid på urtappning och sen bara kapa ett rör ! Det märkliga är att de kan du.

Har du någonsin gjort ett ingrepp på ett värmesystem i en villa?
Jag var ju där uppenbarligen... eftersom jag vet
 
Du kan inte räkna så. Att komma 10 ggr och installera ett element tar väldigt mycket längre tid än att komma en gång och installera 10.
 
  • Gilla
Rörläggaren och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.