118 254 läst ·
325 svar
118k läst
325 svar
Sveriges sämsta rörmokare?
Han ska till kontoret och skicka fakturan också.Claes Sörmland skrev:
Om man räknar med Krillemans förslag till arbetsmoment och TS redovisade uppgifter ser 4 h ganska rimligt ut:
0,25 h Åka från företaget till dig (2 km)
0,25 h Stänga ner systemet
0,25 h Tappa ur
0,5 h Montera klammer
0,25 h Skära in T-rör
0,25 h Bocka rör
0,25 h Koppla klart
0,25 h Städa
0,25 h Åka hem
0,25 h Fylla på bilen med det som gick åt hos dig
0,5 h Rast
0,5 h Extra bilresa enligt TS
Hur lång tid var rörmokaren hos dig?
Edit: Var ett svar på TS inlägg ovan.
Det är den första installationen som tar tid, ta fram verktyg, transport, plocka dela o s v som tar tid. Nu var det ju bara en.
Hur lång tid var rörmokaren hos dig?
Edit: Var ett svar på TS inlägg ovan.
tiden är inte det första jag skulle klaga på ful installatation med korsande rör helt i onödan är det jag som fd röris ser i första hand. prislistan för detta jobb i om det utförs på ackord är ca 2 timmar sedan tillkommer restid och besök hos grosist för införskaffande av delar. detta oavsett om det redan finns i bilen så måste bilen fyllas på och det tar tid som du som kund bör betala. men tiden är väl tilltagen. enklast är om du ber om en specad faktura.
om rörisen tappade ner systemet så kan det vara en anlidning till tidsåtgången då det kan ta lång tid att få ut vattnet.
om rörisen tappade ner systemet så kan det vara en anlidning till tidsåtgången då det kan ta lång tid att få ut vattnet.
Men jösses!
Svara på följande frågor tack!
1 hur länge var hantverkaren på plats
2 arbetade han när han var på plats
3 hur lång tid tycker du att han borde fakturerat?
I fakturans timmar brukar följande vara inräknat om det inte står specat på egna rader
Etablering 0,25 timme per km enkel väg
Fakturering 0,5 timme
Inköp till lager/firmabil 0,5 timme
Planering/offert 0,5 timme
Så redan här har du med 2 km resväg 2 timmar arbetstid utan att ha ens börjat röra det arbete som ska utföras.
Svara på följande frågor tack!
1 hur länge var hantverkaren på plats
2 arbetade han när han var på plats
3 hur lång tid tycker du att han borde fakturerat?
I fakturans timmar brukar följande vara inräknat om det inte står specat på egna rader
Etablering 0,25 timme per km enkel väg
Fakturering 0,5 timme
Inköp till lager/firmabil 0,5 timme
Planering/offert 0,5 timme
Så redan här har du med 2 km resväg 2 timmar arbetstid utan att ha ens börjat röra det arbete som ska utföras.
Var ser du korsande rör?B b50gud skrev:tiden är inte det första jag skulle klaga på ful installatation med korsande rör helt i onödan är det jag som fd röris ser i första hand. prislistan för detta jobb i om det utförs på ackord är ca 2 timmar sedan tillkommer restid och besök hos grosist för införskaffande av delar. detta oavsett om det redan finns i bilen så måste bilen fyllas på och det tar tid som du som kund bör betala. men tiden är väl tilltagen. enklast är om du ber om en specad faktura.
Ja det beror väl på hur hög timkostnad de har, jag ser fler och fler hantverkare som går mot låg timpeng med fakturering av allt istället för som i min branch hög timpeng där man enbart tar betalt för den tid man är på plats och allt annat är oh kostnaderClaes Sörmland skrev:
Hur orkar man bråka om småskit när man ändå är nöjd med jobbet.Kan tillägga att jag fick en kortslutning i ett vägguttag och ringde elektrikern som kom och skruvade ur samt sa att han skulle åka och köpa ett nytt vägguttag,det var ju väl grovt men yrkesmän ligger inte på lager i sina bilar längre då det är dålig logistik att binda kapital.
Nä jag hade betalt och grävt ner stirdsyxan som dom flesta tycker här
Så är det på en marknad, säljaren kämpar naturligtvis för att få upp fakturabeloppet på alla möjliga sätt. Man får som kund hålla emot.M Markus Hs skrev:
Claes Sörmland skrev:
mycket tjat om vad lång tid allt tar, jag överskattade avståndet det är 800 meter bilvägen till Vvs firman tar 3 minuter med bil enl iPhone kartanG gaidin skrev:
Så dessa 4 timmar är lång tid för att producera något men som ni alla rörmokare skriver så tar allt såååå lååång tid så det är ett under att ni hinner producera något överhuvudtaget
om han jobbar på ackord så får han betalt 1 timme per radiator sedan tillkommer rören med 0,3 tim per meter. inväxlingen på rören i tak går på löpande och tar den tid det tar. har varit på jobb där det tar 4 timmar att tappa ut vattnet bara.S Staas skrev:vänd på frågan hur många element tror du denna rörmokare skulle hinna sätta upp i en fastighet på en arbetsdag om han åxå skulle behöva montera radiatorn på väggen? Och låt oss dra av den där timmen för tömma systemet och åka till fastigheten vilket är mer än vad som behövdes i detta fall. Skriv hur många du tror och skriv gärna hur många du skulle hinna det skulle vara intressant du verkar ju vara rörmokare
ska du klaga på tidsåtgången så måste man veta förutsättningarna. vem ska betala för tiden som han åker till och från dig samt att komplettera i bilen för det som gått åt hos dig och sedan faktureringen. en röris fakturerar ungefär 50% per timme mot för vad du betalar per timme när du servar din bil.
ett alternativ för dig i framtiden är att begära fast pris då blir det inget strul om tid. visserligen kommer fakturan att vara betydligt högre då firman måste ta höjd för oförutsedda händelser. samt om du ber honom byta en packning när han ändå är där kommer en extra faktura på det.
Jag har betalat!... men gud bevara mej att kritisera en saltad räkning, då räknar man u både raster å åka och köpa grejer hejvilltC carl fabian skrev:Hur orkar man bråka om småskit när man ändå är nöjd med jobbet.Kan tillägga att jag fick en kortslutning i ett vägguttag och ringde elektrikern som kom och skruvade ur samt sa att han skulle åka och köpa ett nytt vägguttag,det var ju väl grovt men yrkesmän ligger inte på lager i sina bilar längre då det är dålig logistik att binda kapital.