P paralun skrev:
Jo men Tyskland skulle kunna välja kärnkraftsvägen.
[länk]
Men Energiewende är det viktiga
[länk]
Sen skulle det vara demokratiska val i Tyskland är jag ganska säker på att de gröna åkte ur.
”Sen skulle det vara demokratiska val i Tyskland är jag ganska säker på att de gröna åkte ur”

Påstår du på nåt sätt att det INTE är demokratiska val i Tyskland?

Själv har jag egen erfarenhet av att ”de gröna” är bra mycket starkare i Tyskland än elsewhere

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Man ersätter kärnkraft med fossilt,
det håller ju jag inte med om – Tyskland har byggt mer förnybar elproduktion än den kärnkraft man lagt ner, därigenom har man alltså även kunnat dra ner på sin fossila användning

harka harka skrev:
det håller ju jag inte med om – Tyskland har byggt mer förnybar elproduktion än den kärnkraft man lagt ner, därigenom har man alltså även kunnat dra ner på sin fossila användning
Nej de har inte alls kunnat dra ner på sin fossila elproduktion.
Det är ett enormt underskott när man ser kolproduktionen.
Sen är det sannolikt att man inom EU kommit överens om att Tyskland inte ska "kannibalisera" Sverige eftersom vi ligger risigt till.

Z Zodde skrev:
”Sen skulle det vara demokratiska val i Tyskland är jag ganska säker på att de gröna åkte ur”

Påstår du på nåt sätt att det INTE är demokratiska val i Tyskland?

Själv har jag egen erfarenhet av att ”de gröna” är bra mycket starkare i Tyskland än elsewhere
Nej om det vore val i närtid... då åkte Robert Habeck och de gröna ut med huvet först.

P paralun skrev:
Nej de har inte alls kunnat dra ner på sin fossila elproduktion.
Det är ett enormt underskott när man ser kolproduktionen.
Sen är det sannolikt att man inom EU kommit överens om att Tyskland inte ska "kannibalisera" Sverige eftersom vi ligger risigt till.
Sluta med din patetiska och infantila argumentationsteknik.
Det är osannolikt ”att man inom EU kommit överens” om något som helst som inte är officiellt.

Du påstod tidigare med samma
”teknik” att det ”pågår diskussioner att alla bud på Nordpool ska göras synliga”

Du påstod också att ”alla insett att Nordpool s prismodell är inflationsdrivande.

Du får självklart tycka vad du vill men att hela tiden försöka underbygga hemsnickrade teorier med att ”alla tycker så” eller ”sannolikt är det så” UTAN att kunna ge ett uns av bevis förstör bara tråden och gör den mycket längre än den annars varit.

Var snäll å tänk på ALLA som läser tråden, inte på ditt eget ego.

Z Zodde skrev:
Sluta med din patetiska och infantila argumentationsteknik.
Det är osannolikt ”att man inom EU kommit överens” om något som helst som inte är officiellt.

Du påstod tidigare med samma
”teknik” att det ”pågår diskussioner att alla bud på Nordpool ska göras synliga”

Du påstod också att ”alla insett att Nordpool s prismodell är inflationsdrivande.

Du får självklart tycka vad du vill men att hela tiden försöka underbygga hemsnickrade teorier med att ”alla tycker så” eller ”sannolikt är det så” UTAN att kunna ge ett uns av bevis förstör bara tråden och gör den mycket längre än den annars varit.

Var snäll å tänk på ALLA som läser tråden, inte på ditt eget ego.
Jo det patetiska är väl din argumentation... det finns inga "hemsnickerier" utan jag lämnar i princip alltid länkar.
Så dina fantasier utan någon from av fakta kan man alttid bortse från.
Sen ser vi ju fakta i mer insatta medier än den svenska mycket urvattnade mediat med brist på riktig journalistik.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det patetiska är väl din argumentation... det finns inga "hemsnickerier" utan jag lämnar i princip alltid länkar.
Så dina fantasier utan någon from av fakta kan man alttid bortse från.
Sen ser vi ju fakta i mer insatta medier än den svenska mycket urvattnade mediat med brist på riktig journalistik.
Ok

Länk till att det diskuteras öppna/synliga bud på Nordpool (en självmotsägelse)

Länk till att ”alla anser att Nordpools prismodell är inflationsdrivande ”

Eller det du nyss påstod. Länk till att EU ens tagit upp frågan som du anser redan sannolikt vara överenskommet”

3 enkla påståenden som du gärna får länka till.

Om du inte klarar det får du självklart fortfarande tycka vad du vill, men för trådens bästa, sluta påskina som det är nån form för ”sanning”

Sen vad mina ”fantasier” är får du gärna konkretisera
Till skillnad från dig finner du minimalt ned subjektiva åsikter/idéer från mig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ok

Länk till att det diskuteras öppna/synliga bud på Nordpool (en självmotsägelse)

Länk till att ”alla anser att Nordpools prismodell är inflationsdrivande ”

Eller det du nyss påstod. Länk till att EU ens tagit upp frågan som du anser redan sannolikt vara överenskommet”

3 enkla påståenden som du gärna får länka till.

Om du inte klarar det får du självklart fortfarande tycka vad du vill, men för trådens bästa, sluta påskina som det är nån form för ”sanning”
Jo vi närmar oss nu "pudelns kärna" i Bryssel och vi får se hur de lyckas?
En norsk liten version om vad som händer på den stora arenan.
https://e24.no/annonsorinnhold/e/equinor/energiens-nye-stjerneskudd/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vi närmar oss nu "pudelns kärna" i Bryssel och vi får se hur de lyckas?
En norsk liten version om vad som händer på den stora arenan.
[länk]
Att helt byta ämne är en annat klassisk argumentationsteknik. Kusin med det jag hatar mest i dessa trådar WHATABOUTISM!

Hade du nån länk till dina 3 påståenden ovan (varav ett från alldeles nyss)

Eller hade du bara otur att nån ville syns dig?

G
harka harka skrev:
Det är sant men solceller fungerar inte i Tyskland heller när mest effekt behövs och vindkraft fungerar inte alltid och aldrig när det är högtryck på vintern-högsta effekt behov och därför behövs fossil effekt verkar det som. Viktigast är att lägga ner befintlig fossilfri kärnkraft, alltså byggs mer onödig fossil co2.

Z Zodde skrev:
Att helt byta ämne är en annat klassisk argumentationsteknik. Kusin med det jag hatar mest i dessa trådar WHATABOUTISM!

Hade du nån länk till dina 3 påståenden ovan (varav ett från alldeles nyss)

Eller hade du bara otur att nån ville syns dig?
Jo du är duktig på att gräla med allt och alla isf att komma med fakta.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
harka harka skrev:
läste du över huvud taget artikeln du länkade till?

Tyskland har för avsikt att bygga nya gaskraftverk med upp till 25 GW sammanlagd effekt till år 2030 som i första hand ska ersätta dagens koleldade kraftverk (nuvarande kärnkraft är 4 GW) och gaskraftverken kommer initialt drivas av naturgas (i dag kommer hälften av Tysklands gasimport från norrmännen), men så snart som möjligt tänker de att övergå till att drivas med grön vätgas i stället
harka harka skrev:
läste du över huvud taget artikeln du länkade till?

Tyskland har för avsikt att bygga nya gaskraftverk med upp till 25 GW sammanlagd effekt till år 2030 som i första hand ska ersätta dagens koleldade kraftverk (nuvarande kärnkraft är 4 GW) och gaskraftverken kommer initialt drivas av naturgas (i dag kommer hälften av Tysklands gasimport från norrmännen), men så snart som möjligt tänker de att övergå till att drivas med grön vätgas i
Det är lustigt att det propageras för elslukande processer som vi inte har el till idag. Det logiska borde vara att först se till att elen finns till alla dessa gröna projekt innan dom startas. Bioenergi hör man väldigt lite om vilket borde vara på tapeten åtminstone som övergångs enegikälla. Det verkar som att idioterna i EU tror att bara dom presenterar sina ogenomtänkta energiförslag så uppstår elen ur tomma intet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
G Guzzen1 skrev:
Det är lustigt att det propageras för elslukande processer som vi inte har el till idag. Det logiska borde vara att först se till att elen finns till alla dessa gröna projekt innan dom startas. Bioenergi hör man väldigt lite om vilket borde vara på tapeten åtminstone som övergångs enegikälla. Det verkar som att idioterna i EU tror att bara dom presenterar sina ogenomtänkta energiförslag så uppstår elen ur tomma intet.
Nej, skatta sönder svensk biogas, lägg mer befintlig kk, starta hybrit mha skattepengar, reduktionsplikt osv,

G Guzzen1 skrev:
Jo men Finland har tagit ett stort steg med Outokompo/Fortum
https://svenska.yle.fi/a/7-10031172
Vi kan göra samma sak på den svenska sidan, Luleå? sen är det bara att realisera Hybrit.

P paralun skrev:
Jo du är duktig på att gräla med allt och alla isf att komma med fakta.
Jag ifrågasätter det du kallar ”fakta”
Vad är det för fakta du saknar från mig.?
Jag slänger inte hela tiden ur mig massa saker som behöver underbyggas med fakta men det gör ju du!

Hade du länk på det du nyss påstod som sannolikt eller kan du pudla å säga att det bara var ditt enkla sätt att argumentera?

Att kalla det å bli synad för att gräla…?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.