804 242 läst ·
22 060 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det gör vi nog också men eftersom vi producerar för mycket och det är bättre betalt på annat håll så säljer vi den. Det är ju ganske ofta som vi både säljer och köper samtidigt, det är vanlig handel helt enkelt.S Styrman_jansson skrev:
Det är lite hönan eller ägget, ja den kan öka men villkoret är att priset måste vara lågt, det är den nöten som måste knäckas, vi måste alltså öka produktion av nästangratis el och gärna i närheten av där den planeras användas, transporter kostar.D Dilato skrev:Det kommer snart 😢
Sveriges energibehov kan om ett par år öka med nästan en kärnkraftsreaktor varje år – i ett decennium. Göteborg och Västsverige är några av de platser som står i centrum – liksom Volvo Cars och Northvolts nya batterifabrik.
Om inget görs kommer elen inte att räcka i Göteborg.
– Det är ett gap fram till mitten av 2030-talet, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät.
I dagsläget, ifall en stor aktör skulle komma till Göteborg nu, krävs det att den aktören är beredd på att dra ned effekten till ett minimum då det uppstår effektbrist. Annars kan man inte ansluta till nätet.
[länk]
Skulle produktionen öka men det är dyr sådan så kommer konsumtionen inte att öka, det är en insatsvara och måste vara billig, jättebillig.
iom att ingen river dessa när den struktuella livslängden uppnåtts så kommer de bara stå där som ett monument av människans enfaldFarstatjej90 skrev:
tyvärr så är det åtskilliga som inte kan få laddpunkter för att det lokalt inte finns kräm så att det räckerD djac skrev:Du la till dessa, det inte fake news men används i propagandan för att lura folk. Detta handlar om att lokalnäten behöver förstärkas när man ändrar användningen, sånt har vi haft i Skåne också och även det plockades upp av svärjevänner och framställdes felaktigt. Jag misstänker att såna här felaktigheter uppfinns i trollfabriker och sen sprids via sociala medier.
jag har nekatsS Styrman_jansson skrev:
du har noll koll, studera miljöbalkenD daVinci skrev:Daniel tillämpar en princip.
Sådant blir obegripligt för de som går på känslobaserat godtycke.
Varför det?
I privat sektor i alla fall så blir det nästan alltid diskussioner om priser, leveranssäkerhet, leveranstid, och risker i produktionsförfarande.
Varför skulle inte det inträffa för elproduktion?
(Eller ser du ett kommunistsamhälle som Östtyskland framför dig. Då kan du ha rätt i att det inte blir så mycket diskussion, utan mer dekret uppifrån).
Vad specifikt är det i ett vindkraftverk som du vill slutförvara?
Är det betongen?
Eller metallen?
Eller träet i vingarna?
I de få fall vindkraftverk skrotats så har man lagt vingarna på deponi tillsvidare. Då det inte (ännu) funnits något etablerat sätt att hantera de. Men när volymerna ökar så kommer ett förfarande etableras.
Kärnkraften har stor stabiliserande effekt på elpriset och det är enbart hos de grön-röda "flummarna" man inte inser det och hellre kör ner Sverige och Europa i sank. Tack säger Kina och USA.D Daniel 109 skrev:
Absolut kan det vara så att lokalnäten är svaga men el har vi gott om, det är fritt fram att ha åsikter om nätägarnas seriositet osv.returen skrev:
Jag själv har en av de allra dyraste med sämsta tänkbara kundservice, det enda de är bra på är att spela systemet till sin ekonomiska fördel.
betongen i fundamenten till vkv stannar kvar i marken, man bilar bara ner ovanjorddelen,D daVinci skrev:
motsvarigheten kkv rivs i sin helhet och avfallet deponeras
jag tror att dessa två delar säng...Farstatjej90 skrev:
Känslomässigt? Tillämpar en princip?
Ska vi ta den där principen igen då?
Vad exakt är alternativet till båtarna som "i så fall också måste skrotas" ?
Mitt alternativ till vindkraft är kärnkraft.
Det du beundrar hos Daniel är inte att hålla sig till en princip utan att fultolka nån man inte håller med....
Kan du inte utveckla hur känslomässig jag är också? Det har jag aldrig fått höra innan när nån inte håller med. Ska bli roligt att förstå mer om det ur din synvinkel 😉
Nej, efter som kärnkraften tenderar att producera lika mycket oavsett pris så har den väldigt dålig stabiliserande effekt. Stabilt pris får du om du har mycket bränslebaserad kraftproduktion. Den anpassar produktionen efter priser.P paralun skrev: