2 870 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Svenska kronans värde
Sida 1 av 2
Riksbanken verkar vilja sänka den svenska kronan totalt så det finns absolut ingen anledning att köra med annat än rörlig ränta i dagsläget. Senast idag var där någon mindre begåvad person med anknytning till Riksbanken som började prata om räntor på 0% framöver och vips hade vår svenska krona tappat 25 öre mot dollarn.
Det finns fler faktorer att ta hänsyn till än att försvara värdet på den svenska kronan. Tro det eller ej...Deven skrev:Riksbanken verkar vilja sänka den svenska kronan totalt så det finns absolut ingen anledning att köra med annat än rörlig ränta i dagsläget. Senast idag var där någon mindre begåvad person med anknytning till Riksbanken som började prata om räntor på 0% framöver och vips hade vår svenska krona tappat 25 öre mot dollarn.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Och det är ju inte enbart negativt.Deven skrev:Riksbanken verkar vilja sänka den svenska kronan totalt så det finns absolut ingen anledning att köra med annat än rörlig ränta i dagsläget. Senast idag var där någon mindre begåvad person med anknytning till Riksbanken som började prata om räntor på 0% framöver och vips hade vår svenska krona tappat 25 öre mot dollarn.
Det blir ju billigare att tillverka saker i Sverige, och det uppmuntrar ju även till inköp av svenska varor och tjänster från svenska konsumenter och företag...
Exportindustrin stortrivs ju, förutsatt att man inte behöver importer alltför mkt...
/K
Jag flyttade detta till en egen tråd, då det är intressant, men inte hade så mycket med Smålandsvillans ränteerbjudande att göra.
Jag tror att man gärna ser en de-facto-devalvering av svenska kronan just nu. Inom t.ex. Stora Enso är det med ens mycket mer lönsamt att lägga ned finska produktionsanläggningar. De svenska bankerna som lånat ut en massa euro i östländer får också en mindre smäll ju mer vår svenska krona värderas i paritet med bananrepublikspesos.
Exportbolagen och bankerna började redan sent på sommaren att spekulera ned den svenska kronan, och nu har man fått bra hjälp av Riksbanken.
Jag tror att man gärna ser en de-facto-devalvering av svenska kronan just nu. Inom t.ex. Stora Enso är det med ens mycket mer lönsamt att lägga ned finska produktionsanläggningar. De svenska bankerna som lånat ut en massa euro i östländer får också en mindre smäll ju mer vår svenska krona värderas i paritet med bananrepublikspesos.
Exportbolagen och bankerna började redan sent på sommaren att spekulera ned den svenska kronan, och nu har man fått bra hjälp av Riksbanken.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det beror ju på hur mycket vi är beroende av importen samt hur mkt priserna totalt sett ökar/minskar.Snailman skrev:
Om tex oljepriset rasar men kronan sjunker marginellt i värde så minskar ju priset totalt sett iaf...
/K
Jag vet inte riktigt hur de resonerar, och vad de har för underliggande siffror som de tittar på.
Kanske för att vi utan devalvering skulle haft en deflation av rätt stora mått istället.
Kanske för att bolånekostnader väger rätt så tungt i de index man tittar på, och kommunicerar.
Risken finns att man lägger en god grund för en rejäl inflationsbrasa om några år, men man verkar ta den risken med ro i förhållande till det man har att fajtas emot nu. Det finns t.ex. de som börjar ana att Sveriges BNP-tapp under Q4-08 och Q1-09 kommer att vara uppemot 5% jämfört med motsvarande period föregående år. Stora delar av Sveriges industri tog långa stopp över jul & nyår, och har i övrigt gått mest på halvfart. Det behövs raketbränsle för att få fart på det hela igen, eftersom orderböckerna börjar bli läskigt tomma.
Kanske för att vi utan devalvering skulle haft en deflation av rätt stora mått istället.
Kanske för att bolånekostnader väger rätt så tungt i de index man tittar på, och kommunicerar.
Risken finns att man lägger en god grund för en rejäl inflationsbrasa om några år, men man verkar ta den risken med ro i förhållande till det man har att fajtas emot nu. Det finns t.ex. de som börjar ana att Sveriges BNP-tapp under Q4-08 och Q1-09 kommer att vara uppemot 5% jämfört med motsvarande period föregående år. Stora delar av Sveriges industri tog långa stopp över jul & nyår, och har i övrigt gått mest på halvfart. Det behövs raketbränsle för att få fart på det hela igen, eftersom orderböckerna börjar bli läskigt tomma.
När jag var 16 år stod dollarn i 8,5 kr vilket är rätt många år sedan, dvs ungefär i dagens nivå. Efter det spekulerade mer eller mindre alla i dollarn, den blivande världsvalutan. Dollarn var uppe över 12,5 kr och har sedan dess rasat ned till under 6 kr. När dollarn försvagades var det ingen som såg varför, innan dollarn stärktes såg jag inte en enda prognos som var positiv till dollarn.
Vår valuta är en liten valuta och små valutor tar alltid stryk i orostider. Det är inte devalvering utan deprecering av valutan, dvs svensk flytande kronkurs har senaste tiden deprecerats mot dollarn.
Personligen tror jag att en usd kurs på 8,5 krr en ganska bra värdering över tiden.
Frågan är varför ni önskar en stark kronkurs i nuläget?
Vår valuta är en liten valuta och små valutor tar alltid stryk i orostider. Det är inte devalvering utan deprecering av valutan, dvs svensk flytande kronkurs har senaste tiden deprecerats mot dollarn.
Personligen tror jag att en usd kurs på 8,5 krr en ganska bra värdering över tiden.
Frågan är varför ni önskar en stark kronkurs i nuläget?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Johan Schück på DN har en intressant artikel om kronkursen (iaf för mig som lekman inom området):
Riksbanken tänker högt om möjligheten för Sverige att devalvera. Nu, liksom många gånger förr, får en svagare kronkurs fungera som utväg i kristider.
Riksbanken tänker högt om möjligheten för Sverige att devalvera. Nu, liksom många gånger förr, får en svagare kronkurs fungera som utväg i kristider.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
jonitz skrev:
Ja den var ganska bra...
Och visst har han rätt i att många industriföretag även importerar, men dels sker då ofta "sluförädlingen" här, och framförallt så gynnas svenska jobb: Det blir billigare att importera mindre och utföra mer av jobbet här.
Nedsidan är ju att vi får dyarre "semestrar" - men det kanske vi kan ta i ett par år framöver? ?
/K
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag tycker att de har skrivit en del bra kommentarer på di.se
http://di.se/Avdelningar/Artikel.as...onID=Ettan&menusection=StartsidanHuvudnyheter
klicka sedan på läsarnas bästa kommentarer
en lägre krona gör att våra företagsledare kan göra ett dåligt jobb, och fortfarande få sälja sina produkter, det krävs ju mer av en som driver ett företag där anställda har höga löner (jämfört med andra länder) Det finns ju andra länder som klarar av detta, men här i landet ska man visst alltid ta den lätta utvägen som kanske är bra för stunden men som svider rejält i längden.
Överdriver man detta ganska kraftigt
så skulle man ju kunna tro att det vore bra om vi jobbade gratis och skänkte allt vi producerar till utlandet...
Lo:s chefsekonom ser visst inga problem med en svag krona, (är ungefär samma sak som sänkt lön) Man kan ju åstadkomma samma sak med sänkt lön, konstigt att LO inte föreslår det (ironi)
http://di.se/Avdelningar/Artikel.as...onID=Ettan&menusection=StartsidanHuvudnyheter
klicka sedan på läsarnas bästa kommentarer
en lägre krona gör att våra företagsledare kan göra ett dåligt jobb, och fortfarande få sälja sina produkter, det krävs ju mer av en som driver ett företag där anställda har höga löner (jämfört med andra länder) Det finns ju andra länder som klarar av detta, men här i landet ska man visst alltid ta den lätta utvägen som kanske är bra för stunden men som svider rejält i längden.
Överdriver man detta ganska kraftigt
Lo:s chefsekonom ser visst inga problem med en svag krona, (är ungefär samma sak som sänkt lön) Man kan ju åstadkomma samma sak med sänkt lön, konstigt att LO inte föreslår det (ironi)
Redigerat:
Jag vet inte om svenska exportföretag har gjort en särskilt dålig prestation? De klarade av att under några år se dollarn rasa från 10kr till strax under sex kronor, och ändå prestera rekordvinster. Sedan började kronan i spåren av finanskrisen stärkas, men efterfrågan har rasat än mer.
Ser man i ett globalt perspektiv så är det väldigt dystra tongångar i de flesta länder. Ta t.ex. Toyota, som väl inte kan beskyllas för att i särskilt hög grad tillverka otidsenliga stora bränsletörstiga bilar med diskutabel kvalitet, som också räknar med stora förluster i år.
Den de-facto-devalvering som skett kommer dock att göra den globala ekonomiska depressionen mindre kännbar för Sverige. Möjligen får vi istället en högre inflation, jag sitter själv och frustar över vad importvarorna kostar och måste höja priserna.
Att däremot sänka lönerna rakt av vore en oklok åtgärd. Fråga dig vad effekterna blir om man sänker alla löner 10% och höjer reporäntan till 5% för att försvara kronans värde, och sedan sitter still i båten? Jag har inte sett en enda ekonom som ens vågat andas någonting i den riktningen.
Ser man i ett globalt perspektiv så är det väldigt dystra tongångar i de flesta länder. Ta t.ex. Toyota, som väl inte kan beskyllas för att i särskilt hög grad tillverka otidsenliga stora bränsletörstiga bilar med diskutabel kvalitet, som också räknar med stora förluster i år.
Den de-facto-devalvering som skett kommer dock att göra den globala ekonomiska depressionen mindre kännbar för Sverige. Möjligen får vi istället en högre inflation, jag sitter själv och frustar över vad importvarorna kostar och måste höja priserna.
Att däremot sänka lönerna rakt av vore en oklok åtgärd. Fråga dig vad effekterna blir om man sänker alla löner 10% och höjer reporäntan till 5% för att försvara kronans värde, och sedan sitter still i båten? Jag har inte sett en enda ekonom som ens vågat andas någonting i den riktningen.