Jag bor väldigt nära en stor kraftledning som SVK äger.
Förra månaden kontaktade mitt nätbolag mig att de behövde göra något med jordningen vid mitt hus då Svk hade mätt för höga värden på (stegspänningen?)
Dom säger de ska lägga ut två jordlina ifrån ett skåp som står på tomten. Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser.
Svk kommer dit igen och mäter nu med 400kv avstängd
Får höra igår att mätvärdena var kassa och åtgärden räckte inte och nu ska de se vad de kan göra..
Vad är det som händer på min tomt ingen kan ge mig svar??
Är det farligt?
Kan man göra något annat än jordspett?
Händer detta för den nya el metoden de skulle införa? = de ska köra skiten ur ledningen.
Bott här hela mitt liv 30+ år och dessförinnan bodde min farfar här 50år. Så sjukt de kommit på nu något måste göras.
Förra månaden kontaktade mitt nätbolag mig att de behövde göra något med jordningen vid mitt hus då Svk hade mätt för höga värden på (stegspänningen?)
Dom säger de ska lägga ut två jordlina ifrån ett skåp som står på tomten. Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser.
Får höra igår att mätvärdena var kassa och åtgärden räckte inte och nu ska de se vad de kan göra..
Är det farligt?
Händer detta för den nya el metoden de skulle införa? = de ska köra skiten ur ledningen.
Bott här hela mitt liv 30+ år och dessförinnan bodde min farfar här 50år. Så sjukt de kommit på nu något måste göras.
Va
Det har sannolikt varit liknande förhållanden sen ledningen byggdes. Du kanske bor på sån mark som är svår att hantera eller med berg ytligt och utsträckt.
Du behöver inte oroa dig nivåer för stegspänningar och hur det hanteras i olika fall är väl valt och känt.
Var nöjd med att nätägaren och SVK sköter sig och håller ordning på jordningen. Det har inget att göra med eventuellt ökat utnyttjande av linjen bara en rent teknisk-fysikalisk konsekvens av direktjordning av nätet på stamnätsnivån.B Bonafluff skrev:Jag bor väldigt nära en stor kraftledning som SVK äger.
Är det farligt?
Det har sannolikt varit liknande förhållanden sen ledningen byggdes. Du kanske bor på sån mark som är svår att hantera eller med berg ytligt och utsträckt.
Du behöver inte oroa dig nivåer för stegspänningar och hur det hanteras i olika fall är väl valt och känt.
GK100 skrev:
Va
Var nöjd med att nätägaren och SVK sköter sig och håller ordning på jordningen. Det har inget att göra med eventuellt ökat utnyttjande av linjen bara en rent teknisk-fysikalisk konsekvens av direktjordning av nätet på stamnätsnivån.
Du behöver inte oroa dig nivåer för stegspänningar och hur det hanteras i olika fall är väl valt och kän
Vad gnäller du om? Vara nöjd över att SVK springer runt på min tomt och slänger ut kopparlinor var de sjukaste jag hört. Hade de haft ordning på jordningen är det ju definitivt något de inte skulle gjort.GK100 skrev:
Va
Var nöjd med att nätägaren och SVK sköter sig och håller ordning på jordningen. Det har inget att göra med eventuellt ökat utnyttjande av linjen bara en rent teknisk-fysikalisk konsekvens av direktjordning av nätet på stamnätsnivån.
Om det är så att jag inte behöver oroa mig så skulle de ju definitivt inte sprungit omkring här. Svk gör inget för vara schyssta direkt.
Ge då fan i att ställa frågor om ämnen du inte begriper ett jota av. Förstå för helvete när du får ett försök till vettigt och anpassat svar.B Bonafluff skrev:Vad gnäller du om? Vara nöjd över att SVK springer runt på min tomt och slänger ut kopparlinor var de sjukaste jag hört. Hade de haft ordning på jordningen är det ju definitivt något de inte skulle gjort.
Om det är så att jag inte behöver oroa mig så skulle de ju definitivt inte sprungit omkring här. Svk gör inget för vara schyssta direkt.
Ser du hur det ser ut med din typ svar och inställning?
Tja, de kan ju alltid koppla bort dig från nätet, blir du gladare då?B Bonafluff skrev:Vad gnäller du om? Vara nöjd över att SVK springer runt på min tomt och slänger ut kopparlinor var de sjukaste jag hört. Hade de haft ordning på jordningen är det ju definitivt något de inte skulle gjort.
Du begriper ju uppenbarligen inte ett dugg heller. Så varför ska du vara här och bara clown i trådenGK100 skrev:
Bonafluff, bli lite trevligare.
Herregud, ngn hjälpsam själ försöker hjälpa och TS reagerar som en rabiessmittad hund när hen inte får de svar hen önskar
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Vad är problemet då? Nätägaren har problem med sin anläggning som dom behöver åtgärda. Av en händelse ligger anläggningen på din mark som dom således behöver beträda för att utföra sina åtgärder.B Bonafluff skrev:Vad gnäller du om? Vara nöjd över att SVK springer runt på min tomt och slänger ut kopparlinor var de sjukaste jag hört. Hade de haft ordning på jordningen är det ju definitivt något de inte skulle gjort.
Syftet med åtgärden är att ge en säkrare elleverans till alla, inklusive dig själv.
Har dom gjort någon åverkan på din egendom eller gjort din mark svårare att använda (utöver befintlig ledningsrätt)?
Skriv till dem och fråga vad de gör och vad det är du har på tomten.B Bonafluff skrev:
Villaområde eller mer ute på landet? Villatomt 800-1 000 m2 eller större fastighet?