smurfen72 skrev:
Ncc och peab är nog dom mest oseriösa på marknaden. Och utbildad ställnings montör är inget man kan välja bort det finns regler att följa.
Vilket innebär att att min teori att branschen är oseriös, för jag tänker att de måste ju ändå ta betalt med hänsyn till reglerna, eller?
Och som jag reflekterade över tidigare så har jag svårt att ta att det skulle kosta 40000:- för mig som privatperson att sätta upp en ställning. Jag hade troligen tagit den offerten om skillnaden varit 20000:-, kanske 25000:- men sen blir jag tveksam. Kostnaden för säkerheten överstiger den kostnaden jag kan motivera att den ska vara som kund. Men återigen, kan du som leverantör specificera att det är den kostnaden så måste jag ta den, men det kan sällan dessa företag göra. Istället när man ber dem om det så blir man irriterad, arg t.o.m. förbannad i vissa fall. Och då ser jag att det endast är oseriöst.

Redigerat:
PG Lindgren skrev:
Vilket innebär att att min teori att branschen är oseriös, för jag tänker att de måste ju ändå ta betalt med hänsyn till reglerna, eller?
Och som jag reflekterade över tidigare så har svårt att ta att det skulle kosta 40000:- för mig som privatperson att sätta upp en ställning. Jag hade troligen tagit den offerten om skillnaden varit 20000:-, kanske 25000:- men sen blir ajg tveksam. Kostnaden för säkerheten överstiger den kostnaden jag kan motivera som kund.
Så det står i offerten att ställning kostar 40tkr?

Polos skrev:
Så det står i offerten att ställning kostar 40tkr?
Nix, men skillnaden i jobb ligger ju i att de inte ställt upp en ställning

PG Lindgren skrev:
Nix, men skillnaden i jobb ligger ju i att de inte ställt upp en ställning
Men nu jämför du mellan äpple och päron (=oseriös firma utan byggnadsställning och en seriös firma med byggnadsställning).
Förstår inte hur du tänker :wow:

• Gilla
hushem
  • Laddar…
Så löner kollektivavtal verktyg bilar etc etc kan inte vara en del av skillnaden.

• Gilla
hushem
  • Laddar…
Asså uppriktigt sagt förstår jag inte varför ni fortsätter att älta det här. Ser ni inte elefanten i rummet? :cool:

Svenska hantverkare är inte konkurrenskraftiga på privatmarknaden vad avser totalerbjudandet. Mestadels handlar det om arbetsetik och attityd men även om priserna där vi har ett regelverk (bekvämt att skylla på) som i många fall är hysteriskt komplicerat och som driver upp priserna till groteska nivåer.

Och en kommersiell byggmarknad som är fullständigt inavlad.

Bli konkurrenskraftiga eller lägg ner.

Ni läser inte mina inlägg, utan verkar endast hakat upp er på att jag var oseriös då jag inte använde en firma som satt upp byggställning.

Det skiljer sig INGET mellan firmorna, alla innehar F-skatt, ingen, av dem, har troligen kollektivavtal, alla talar svenska, har firman tecknad i Sverige, verktyg har de (svårt att jobba annars :D ). Sen skiljer det sig i att en av firmorna har en ägare med Bulgariskt ursprung, och där verkar det som att ni hänger upp er. Bara därför att han har ett ursprung som inte är svenskt så är han oseriös.

Min mening ligger fortfarande i att jag, som är er kund, inte kan acceptera att få en offert i handen som inte kan diskuteras. För mig är det lika oseriöst som att inte ställa upp en byggställning när man ska göra ett takjobb. Och jag har sällan stött på en firma med "svenska" arbetare som är villiga att diskutera offerten, utan snarare blir de arga. Ni, som är hantverkare, måste börja tänka om. Om du ska kunna ta betalt för de kostnader som du har så måste du kunna specificera och bevisa att de finns.

Om jag har tre offerter och DET ENDA som skiljer mellan dem är priset och en byggställning så måste ju min slutsats bli att byggställningen kostar 40000:- eller till och med 72000:-. När jag sedan ifrågasätter den kostnaden och du inte kan verifiera vad du ska göra med alla de extra pengarna så kommer jag tycka att du är oseriös, t.o.m. mer oseriös än den seriösa firma som inte satte upp en byggställning. Det är så jag tänker.

Hantverkare verkar tro att alla privatpersoner är korkade idioter. Och det finns ett problem, troligen utifrån var den attityden skapas, där då de flesta privatpersoner köper ganska lite hantverkartjänster och blir då i en beroendeställning till hantverkaren.
Jag, däremot, köper som privatperson förhållandevis mycket hantverkartjänster och blir då frustrerad på hur hantverkare verkar tro att man kan debitera vilka fantasisummor som helst.

Eftersom man hamnar här, än så länge de absolut flesta gångerna, så väljer jag då hellre en "icke svensk" seriös firma som har F-skattsedel, m.m. och ger mig en lägre offert

Smurfen72, finns det verkligen små hantverkarfirmor som har kollektivavtal?

Jättekul diskussion detta, hoppas jag kan få er att förstå hur jag tänker. Jag respekterar svenska regler precis lika mycket som ni gör, men jag kommer inte respektera era offerter förrän ni kan diskutera, prescisera, argumentera för de extra kostnader som ni hävdar att ni har.

Nu ska jag börja jobba också :thumbup:

• Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
politby skrev:
Asså uppriktigt sagt förstår jag inte varför ni fortsätter att älta det här. Ser ni inte elefanten i rummet? :cool:

Svenska hantverkare är inte konkurrenskraftiga på privatmarknaden vad avser totalerbjudandet. Mestadels handlar det om arbetsetik och attityd men även om priserna där vi har ett regelverk (bekvämt att skylla på) som i många fall är hysteriskt komplicerat och som driver upp priserna till groteska nivåer.

Vi skrev väl ungefär samma sak, men du lyckades nog använda färre ord än mig :thumbup:

politby skrev:

Dom flesta anlitar svenska firmor ( i allafall södra stockhom)

Mikael_L
Polos skrev:
Hur vet du det?

Polos skrev:
Och det finns ett problem, troligen utifrån var den attityden skapas, där då de flesta privatpersoner köper ganska lite hantverkartjänster och blir då i en beroendeställning till hantverkaren.
-- PG Lindgren

smurfen72 skrev:
Ncc och peab är nog dom mest oseriösa på marknaden. Och utbildad ställnings montör är inget man kan välja bort det finns regler att följa.
Beror knappast på företaget eller arbetsledningen, de är gubbarna som struntar i säkerhetstänket. De blir ett himla liv om man inte följer reglerna och använder skyddsutrustning, tex ställning, fallskydd etc. Hänt flera gånger att folk blivit avvisade från bygget pga upprepat slarv och ignorans för säkerheten.

PG Lindgren skrev:
Ni läser inte mina inlägg, utan verkar endast hakat upp er på att jag var oseriös då jag inte använde en firma som satt upp byggställning. /QUOTE]

Ja, vi läser dina inlägg och håller med dig att du är oseriös som överhuvudtaget funderar på en "seriös" firma som inte använder byggställningar.

PG Lindgren skrev:
Det skiljer sig INGET mellan firmorna, alla innehar F-skatt, ingen, av dem, har troligen kollektivavtal, alla talar svenska, har firman tecknad i Sverige, verktyg har de (svårt att jobba annars :D ). Sen skiljer det sig i att en av firmorna har en ägare med Bulgariskt ursprung, och där verkar det som att ni hänger upp er. Bara därför att han har ett ursprung som inte är svenskt så är han oseriös. /QUOTE]

Han är oseriös av det faktum som du beskriver, han använder inte byggställningar, mot svenska regler (i Sverige) och han utsätter dig som byggherre för skadeståndsrisken och sina anställda om någon skadas. Och det handlar inte om Bulgar eller inte...

PG Lindgren skrev:
Min mening ligger fortfarande i att jag, som är er kund, inte kan acceptera att få en offert i handen som inte kan diskuteras. För mig är det lika oseriöst som att inte ställa upp en byggställning när man ska göra ett takjobb. Och jag har sällan stött på en firma med "svenska" arbetare som är villiga att diskutera offerten, utan snarare blir de arga. Ni, som är hantverkare, måste börja tänka om. Om du ska kunna ta betalt för de kostnader som du har så måste du kunna specificera och bevisa att de finns.

Om jag har tre offerter och DET ENDA som skiljer mellan dem är priset och en byggställning så måste ju min slutsats bli att byggställningen kostar 40000:- eller till och med 72000:-. När jag sedan ifrågasätter den kostnaden och du inte kan verifiera vad du ska göra med alla de extra pengarna så kommer jag tycka att du är oseriös, t.o.m. mer oseriös än den seriösa firma som inte satte upp en byggställning. Det är så jag tänker./QUOTE]

Naturligtvis skall hantverkaren kunna speca upp sina olika kostnader, men har du begärt en sådan uppdelning vid offertförfrågan? Annars var det inget villkor för offerten och han behöver överhuvudtaget inte redovisa för dig eller någon annan hur han räknat.

PG Lindgren skrev:
Hantverkare verkar tro att alla privatpersoner är korkade idioter. Och det finns ett problem, troligen utifrån var den attityden skapas, där då de flesta privatpersoner köper ganska lite hantverkartjänster och blir då i en beroendeställning till hantverkaren.
Jag, däremot, köper som privatperson förhållandevis mycket hantverkartjänster och blir då frustrerad på hur hantverkare verkar tro att man kan debitera vilka fantasisummor som helst. ./QUOTE]

Ja, man frestas ju onekligen att tro det om man resonerar som du, tumma gärna på säkerheten bara det blir billigt...:mad:. Dom oseriöst överprisade offerterna sållas väl med automatik bort?. Min personliga tumregel är; ta in minst 3 offerter. Sålla bort den dyraste och billigaste så är det större chans att hamna rätt prismässigt. ;)

PG Lindgren skrev:
Eftersom man hamnar här, än så länge de absolut flesta gångerna, så väljer jag då hellre en "icke svensk" seriös firma som har F-skattsedel, m.m. och ger mig en lägre offert/QUOTE]

Som du beskriver det skulle jag nog sätta situationstecken och ett frågetecken vid seriös istället (="seriös"?)

PG Lindgren skrev:
Jag respekterar svenska regler precis lika mycket som ni gör,
/QUOTE]

Gör du ? Det har du inte givit intryck av i dina inlägg. :x

Redigerat:
  • Gilla
PG Lindgren och 2 till
  • Laddar…
Personligen sätter jag helst upp ställningen som jag skall arbeta på så jag vet att den är fullgod och bär min vikt.

De där ställningsbyggarlicenserna och CE-märkningarna är bara dravel och strunt. Då man ser hur somliga "ställningsproffs" bygger ställningar så är det rena bedrövelsen.
Det viktiga är att ställningen är stabil och håller att gå på och har någon form av räcke och inga stora hål i lavar och gångvägar. Papper är inte värda ett piss då man har fallit från en dålig ställning.

Jag har arbetat åt en sån där firma som kunkurrerade med att klara sig utan ställningar. Allt skulle göras från stege och stående på rundsidan av grävmaskinsskopan. Det var 5 meter från marknivå till väggbandet och två meter till på röstena.
Efter en månad hittade jag annat arbete och sade upp mig för jag insåg att därifrån kommer man inte levande om man inte tar sig därifrån illa kvickt. Under tiden jag arbetade där hade en arbetskamrat fallit och det var bara tur och centimetrar som gjorde att han blev blåslagen i stället för begraven.
Dessutom var byggkvaliteten på samma nivå som en hölada hos någon försupen torpare i bortre Sibirien. Byggfusk hela vägen. Jag har aldrig sett dess like....men kunden var glad för vi var BILLIGAST.

Vad branschen behöver är seriösa kunder som är vana att arbeta med egna händer och har ett stadigt sunt förnuft. Kunder som avslöjar fuskare och skickar hem dem.

heimlaga skrev:
Personligen sätter jag helst upp ställningen som jag skall arbeta på så jag vet att den är fullgod och bär min vikt.

De där ställningsbyggarlicenserna och CE-märkningarna är bara dravel och strunt. Då man ser hur somliga "ställningsproffs" bygger ställningar så är det rena bedrövelsen.
Det viktiga är att ställningen är stabil och håller att gå på och har någon form av räcke och inga stora hål i lavar och gångvägar. Papper är inte värda ett piss då man har fallit från en dålig ställning.

Jag har arbetat åt en sån där firma som kunkurrerade med att klara sig utan ställningar. Allt skulle göras från stege och stående på rundsidan av grävmaskinsskopan. Det var 5 meter från marknivå till väggbandet och två meter till på röstena.
Efter en månad hittade jag annat arbete och sade upp mig för jag insåg att därifrån kommer man inte levande om man inte tar sig därifrån illa kvickt. Under tiden jag arbetade där hade en arbetskamrat fallit och det var bara tur och centimetrar som gjorde att han blev blåslagen i stället för begraven.
Dessutom var byggkvaliteten på samma nivå som en hölada hos någon försupen torpare i bortre Sibirien. Byggfusk hela vägen. Jag har aldrig sett dess like....men kunden var glad för vi var BILLIGAST.

Vad branschen behöver är seriösa kunder som är vana att arbeta med egna händer och har ett stadigt sunt förnuft. Kunder som avslöjar fuskare och skickar hem dem.
Ja, ditt ställningstagande bygger ju på att du gör jobbet själv och bygger ställning bara till dig själv och själv är byggherre.
Och det är helt OK. Och om man har kunskapen blir jobbet oftast noggrant gjort. :thumbup: .... men inte OK om det skall vara anställda. Alla har ju tyvärr varken hantverkskunskapen att göra det själv eller insikten att säkerheten är viktig eller insikten att vissa spelregler gäller för att skydda anställda och att detta kostar pengar...:(
Dessutom när det gäller stegar så har regelverket ändrats på senare tid. Kanske idé att studera det. :x

https://www.av.se/globalassets/file...reskrifter-afs2004-3.pdf?hl=arbeta från stege

revideras mars 2014

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.