27 984 läst ·
44 svar
28k läst
44 svar
Svensk flagga i bomull?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för rättelsen, jag blandar alltid ihop Stora och Lilla.Johan Gunverth skrev:
Min salig far jobbade där (fast inte på flaggfabriken).
Han parkerade på baksidan, ca fem våningar upp.
Så han körde in bilen och tog hissen fem våningar ner.
Lite märkligt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
OT, men jag har också jobbat i huset. På ett företag som hyrde typ vån 4, 7,8 och 13. Gick man in i fel hiss kunde man irra omkring i flera timmar innan man till slut hamnade på Norra Liden (baksidan). 
Man flaggar ju inte varje dag, så den slits inte så fort.
Men proffsen verkar tillverka i polyester, inte bomull.
Jag köpte från företaget nedan, finns på Clas Ohlson och Bauhaus. OBS det är inte plast-/nylonkvalitet à la Rusta och Biltema. Köpte en vimpel också, den sitter uppe året runt och ser fin ut fortfarande.
http://www.adela.se/nationsflaggor.html
Men proffsen verkar tillverka i polyester, inte bomull.
Jag köpte från företaget nedan, finns på Clas Ohlson och Bauhaus. OBS det är inte plast-/nylonkvalitet à la Rusta och Biltema. Köpte en vimpel också, den sitter uppe året runt och ser fin ut fortfarande.
http://www.adela.se/nationsflaggor.html
Jag vill passa på att bikta mig. Frugan tvingade mig att köpa en korsflagg som ersättare för den vanliga vimpeln. Även om det är FEL så måste jag erkänna att det ser mycket trevligare ut.....
Hur ser ni på denna hädelse, måste man göra bot på något vis?
Hur ser ni på denna hädelse, måste man göra bot på något vis?
Läste era inlägg och det är ju väl bekant att både storleken och längden har betydelse - även estetiskt. ;-)Nick_Corey skrev:
Blev faktiskt lite nyfiken och kollade på Wikipedia och fann riktmärken beträffande flaggstorlek vs flaggstångslängd:
[TABLE="class: wikitable"]
[TR]
[TD]Stånglängd (m)
[/TD]
[TD]6,00
[/TD]
[TD]8,00
[/TD]
[TD]9,00
[/TD]
[TD]10,0
[/TD]
[TD]11,0
[/TD]
[TD]12,0
[/TD]
[TD]14,0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Flagglängd (m)
[/TD]
[TD]1,50
[/TD]
[TD]2,00
[/TD]
[TD]2,40
[/TD]
[TD]2,40
[/TD]
[TD]3,00
[/TD]
[TD]3,00
[/TD]
[TD]3,60
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vimpellängd (m)
[/TD]
[TD]2,00
[/TD]
[TD]3,00
[/TD]
[TD]3,00
[/TD]
[TD]3,00
[/TD]
[TD]4,00
[/TD]
[TD]4,00
[/TD]
[TD]5,00
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Dessutom bör höjden på flaggstången vara en tredjedel högre än huset och exponeras mot en lugn bakgrund.
Annars, på tal om flaggor, så har jag själv bara en balkongflagga och har många gånger letat efter en av bomull. De som finns i handeln idag, har inte ens riktig klar blå-gul färg ens när man köper dom och efter något år är dom riktigt "fesfärgade"
PS: Är du den där välkände golfspelaren Nick_Corey, så vet du att utöver längd , så har även rakhet rakhet betydelse ;-)
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Den enda fördelen med bomullsflagga är väl att den är snyggare, mer kraftig i färgerna och inte så genomlyslyslig. Men de slits väldigt mycket fortare än polyester. Vid regnigt och blåsigt väder så slits hörnen kraftigt. Mina föräldrar körde bomullsflagga in i det längsta men fick till slut ge sig och gå på en polyesterflagga, och mig veterligen har de inte ångrat det. Bomullsflaggan blir ju dessutom fuktig (även vid uppehåll) och måste hänga på tork innan man viker ihop.
Håller helt med att det ska vara bomull...men de håller tyvärr inte så bra. Helt klart är dom vackrare är i "plastic" Har själv köpt flera på auktion från dödsbon varav någon varit helt oanvänd. Med se till att ta ner den när det samtidigt regnar och blåser hårt.
Medlem
· Västragötaland
· 9 inlägg
Tänk även på grannarna och er själva:
Har man utanpåliggande flagglinan så linda den 12 varv runt stången.
Då slipper man oljudet av att linan slår mot flaggstången.
Att istället sträcka linan allt man kan gör faktiskt bara oljudet än värre.
Är även ett användbart tips för seglare linda storfallet etc runt masten eller via vanterna efter tilläggning.
Har man utanpåliggande flagglinan så linda den 12 varv runt stången.
Då slipper man oljudet av att linan slår mot flaggstången.
Att istället sträcka linan allt man kan gör faktiskt bara oljudet än värre.
Är även ett användbart tips för seglare linda storfallet etc runt masten eller via vanterna efter tilläggning.
Ja du Anna H tänk att man fortfarande bygger träbåtar.......när det finns "plastic"
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Starka eller svaga färger. Rätt färg skall det vara och då spelar inte polyester eller bomull någon roll. Med påkostade, ljusäkta pigment håller båda färgen länge. På västkusten krävs i princip en polyesterflagga med grov varp om inte saltet och vinden skall slita sönder den. Hade själv en vimpel av normalkvalitet (Kronan) som var sönderblåst efter två år. Den nya från National har suttit uppe i styv bris sedan 2007
Gult: NCS 0580-Y10R, Blått: NCS 4055-R95B.
Gult: NCS 0580-Y10R, Blått: NCS 4055-R95B.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Anna, kul att du tog mitt inlägg med humor för det var det som var meningen. Själv är jag helt okunnig när det gäller flaggkvaliteter men de polyesterflaggor jag sett är blanka o stämmer inte i färg.
Ja......underhållet, i de flesta fall när det är underhållsfritt betyder det att det inte går att underhålla.
"Plasticfärg" jo nog är det underhåll men än är det väl inget som slår FALU o linoljefärg. Men nu har jag väl spårat ur helt.....
Ja......underhållet, i de flesta fall när det är underhållsfritt betyder det att det inte går att underhålla.
"Plasticfärg" jo nog är det underhåll men än är det väl inget som slår FALU o linoljefärg. Men nu har jag väl spårat ur helt.....
Varför välja en bomullsflagga? Om svaret är "För att det är lite mer gammaldags och ursprungligt" så vill jag bara nämna att de äldsta svenska flaggorna var gjorda av linne och/eller ylle.
Den ursprungliga blå färgen var indigo utvunnen ur växten vejde som växer på östkusten och på Öland och Gotland.
Den gula färgen kom från björkbark, mjölonblad eller vägglav.
Men då får det naturligtvis vara en flaggstång av trä (gran) med toppkula också av gulmålat trä, eventuellt av glas som man målat gul invändigt osv osv......
En bomullsflagga håller inte så länge men flaggar man inte ofta och inte i regn så funkar det bra.
Den ursprungliga blå färgen var indigo utvunnen ur växten vejde som växer på östkusten och på Öland och Gotland.
Den gula färgen kom från björkbark, mjölonblad eller vägglav.
Men då får det naturligtvis vara en flaggstång av trä (gran) med toppkula också av gulmålat trä, eventuellt av glas som man målat gul invändigt osv osv......
En bomullsflagga håller inte så länge men flaggar man inte ofta och inte i regn så funkar det bra.