E
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Kan ju vara lärlingar på sina första jobb. Jag pratade med dem för att kolla vilka de var.
Svenskar i alla fall.
380 volt paneler ... (alltså Watt).
Hyggliga paneler men säkert inga experter.
Bara för att en panel har en viss effekt betyder inte det att den är bra.

Vill man ha riktiga grejer är det Meyer Burger som gäller tillsammans med Fronius växelriktare.
 
  • Gilla
muffe_87
  • Laddar…
Alla säljare håller på sitt märke. Men som konsument finns det många bra solcell paneler på marknaden.

Men Fronius växelriktare gillar jag också, den finns med i min egen spec. Växelriktaren är en dyr komponent som det många ggr bara finns ett ex av i ett system och då vill man ha något rimligt som man tror på.
 
E enoch85 skrev:
Bara för att en panel har en viss effekt betyder inte det att den är bra.

Vill man ha riktiga grejer är det Meyer Burger som gäller tillsammans med Fronius växelriktare.
Har Meyer levererat något än?
 
E
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Alla säljare håller på sitt märke. Men som konsument finns det många bra solcell paneler på marknaden.

Men Fronius växelriktare gillar jag också, den finns med i min egen spec. Växelriktaren är en dyr komponent som det många ggr bara finns ett ex av i ett system och då vill man ha något rimligt som man tror på.
Jag hävdar ovan som konsument och inte som installatör. Efter noga efterforskning då jag själv ska sätta paneler nu i år så var det ovan som jag kom fram till.

Med Meyer Burger får du den senaste tekniken med den bästa effektiviteten samt väldigt bra garantier. Sen har dem inga 480W paneler, men det spelar mig mindre roll om det håller längre och under den tiden levererar med minst effektförlust.

Fronius är ju givet, men har även hört att Ferroamp ska vara bra.
 
  • Gilla
Martinpåtaket
  • Laddar…
E
R Robert-san01 skrev:
Har Meyer levererat något än?
Jag får mina vecka 22. :)

Jag ringde deras tyska nummer, och 385 black finns klara för leverans, 390 black kommer i April, och 395 black kommer "andra halvåret 2022".
 
Redigerat:
Silvertejpa fast dom på taket, silvertejp funkar till allt
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mr007 och 6 till
  • Laddar…
Prisskillnad? Oftast billigare att köpa en eller några extra celler. Själv kör jag Solarwatt 310 W. Dessa är tysk kvalitet, mindre, tåligare med glas/glas och passade bättre på mitt tak så jag får plats med flera. 3 rader istället för två så minst lika bra totaleffekt. Stirra er inte blinda på maxeffekten. De kraftigaste är oftast större så samma Watt per kvm. .
 
  • Gilla
MRLINDELL
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag hävdar ovan som konsument och inte som installatör. Efter noga efterforskning då jag själv ska sätta paneler nu i år så var det ovan som jag kom fram till.

Med Meyer Burger får du den senaste tekniken med den bästa effektiviteten samt väldigt bra garantier. Sen har dem inga 480W paneler, men det spelar mig mindre roll om det håller längre och under den tiden levererar med minst effektförlust.

Fronius är ju givet, men har även hört att Ferroamp ska vara bra.
Skulle jag gå från 380W till något större skulle jag ändå behållt växelriktaren som den är. Man får ändå aldrig ut toppeffekt och onödigt stor växelriktare kostar bara onödiga pengar.
Verkningsgraden idag i produktion är runt 21-22%
Men på lab har man lyckats komma upp till 47% och mindre provpaneler på +30%
 
Vet inte om det stämmer men såg på Youtube där man förklarade att det gör inget alls med för många solceller till en svagare växelriktare. Växelriktare TAR den ström den behöver precis som vilken elapparat som helst upp till sitt max och sedan inte mera. Det är inte solcellerna som kan trycka in för mycket Watt i växelrikaren.
 
  • Gilla
patrikejohansson
  • Laddar…
E
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Skulle jag gå från 380W till något större skulle jag ändå behållt växelriktaren som den är. Man får ändå aldrig ut toppeffekt och onödigt stor växelriktare kostar bara onödiga pengar.
Verkningsgraden idag i produktion är runt 21-22%
Men på lab har man lyckats komma upp till 47% och mindre provpaneler på +30%
Jag har beställt 390W-paneler: https://www.meyerburger.com/fileadmin/user_upload/Downloads/DS_Meyer_Burger_Black_en.pdf

Jag är ganska begränsad med min kommande Fronius då den bara klarar 10 kW (15), men det är en Hybrid så det kanske blir batterier framöver för att göra det ännu mer effektivt. Dock blir mina totalt 12.5 kW perfekt som det är just nu (öst-väst).

Det enda jag kan tycka är tråkigt är att högre faktisk uteffekt ger kortare återbetalningstid, och det kommer inte vara möjligt i mitt fall. Men det är ett avvägt val jag gjort.
 
B
B Broker skrev:
Vet inte om det stämmer men såg på Youtube där man förklarade att det gör inget alls med för många solceller till en svagare växelriktare. Växelriktare TAR den ström den behöver precis som vilken elapparat som helst upp till sitt max och sedan inte mera. Det är inte solcellerna som kan trycka in för mycket Watt i växelrikaren.
Stämmer, men spänningen måste beaktas, så man inte får för hög spänning.

Sen är det naturligtvis ett slöseri att underdimensionera invertern på tok för mycket då man går miste om solproduktion då, eftersom en kraftigare inverter ofta kostar marginellt mer.

Vet inte om det finns nån tumregel här. 10% mer effekt i solpaneler jämfört med invertern skulle jag tro är rätt ok. Men som alltid måste ju databladet till invertern kollas.
 
E
R Robert-san01 skrev:
Har Meyer levererat något än?
En annan fråga som jag faktiskt inte tänkt på, men kom på det nu när det kom upp i denna tråd. Du som sakkunnig, vad tycker du om Schletter?

https://schletter-group.com/downloa...&wpdmdl=12128&refresh=6228f62c723831646851628

Jag tänker att man ju vill ha så liten åverkan på taket som möjligt. Vi kommer ha oljehärdad takboard, och om jag tyder deras produktblad rätt så innebär det att man skruvar direkt i boarden... Känns sådär. Helt nytt tak kan tilläggas.
 
  • Gilla
Nordmans
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag har beställt 390W-paneler: [länk]

Jag är ganska begränsad med min kommande Fronius då den bara klarar 10 kW (15), men det är en Hybrid så det kanske blir batterier framöver för att göra det ännu mer effektivt. Dock blir mina totalt 12.5 kW perfekt som det är just nu (öst-väst).

Det enda jag kan tycka är tråkigt är att högre faktisk uteffekt ger kortare återbetalningstid, och det kommer inte vara möjligt i mitt fall. Men det är ett avvägt val jag gjort.
32 paneler, 2 x 16 i 4x4 block?
 
E
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
32 paneler, 2 x 16 i 4x4 block?
Ja, 32 paneler men lite ojämnt fördelat p.g.a. skuggning. Det blev:

RAD 1 (nock): 10 st
RAD 2: (nock): 12 st
RAD 3 (öst): 4 st
RAD 4-5 (väst): 6 st
 
  • Gilla
MRLINDELL
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
En annan fråga som jag faktiskt inte tänkt på, men kom på det nu när det kom upp i denna tråd. Du som sakkunnig, vad tycker du om Schletter?

[länk]

Jag tänker att man ju vill ha så liten åverkan på taket som möjligt. Vi kommer ha oljehärdad takboard, och om jag tyder deras produktblad rätt så innebär det att man skruvar direkt i boarden... Känns sådär. Helt nytt tak kan tilläggas.
Schletter har bra prylar. Normalt brukar man sätta krokarna i takstolen eller i bärläkten. Beror på krok och tak. I borden är ingen mening att skruva något, den bär inget.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.