Vi köpte en sommarstuga där vi efter några år upptäckte att svartmögel kraftigt hade angripit trä under latexfärg ("plastfärg"). Eftersom färglagret i princip var intakt så upptäcktes först angreppet helt då vi började avlägsna plastfärgen. Vår strategi är att vi måste ta bort i princip all färg, så gott vi kan, grundmåla och måla om hela friggeboden. Anledningen till att möglet fått fotfäste gissar jag är att trät målas direkt när boden sattes upp men torkar och slår sig något åren efter målningen och då blottas omålat trä i fogarna mellan bräderna. Det är mellan bräderna som problemen är störst, men även ute vid knutarna och speciellt längst ner på boden där fukt/snö kan ligga emot. Boden är byggd på ett trädäck.

Har någon tips på hur man skall gå tillväga? Jag har köpt en Speedheater för att enklare ta bort färg, men tog innan dess bort färg med en hemmagjord IR-lampa och en skrapa. Men sedan, hur skall man undvika fortsatt svartmögel och kan jag stoppa angreppet på delar av trät som har svartmögelangrepp som jag inte får bort (det finns lite överallt på träytan när man tar bort färgen).

Jag gjorde en liten reparation av en del av huset som var värst angripet, längst ner på ena husknuten. Visar med några bilder hur jag gick tillväga. Eftersom det är längst ner på ett knuttimrat hus så är det inte helt enkelt.

Bild 1 nedan visar knuten när jag tagit bort det mesta av det angripna trät, för att utreda vad jag kunde göra.

Bild 2 visar när jag sågat ut delar av ena sidan, det var endast denna sida som var angripen. Jag säkrade att inte huset skulle sätta sig genom att borra ett hål i väggen, sätta i en stor bult och sätta en stor farmardomkraft i spänn. När jag skulle sätta i nya bräder skulle ju enbart ett par millimeter göra att jag inte fick i sista brädan. Sågade med ett multiverktyg främst.

Bild 3 visar slutresultatet. Brädorna jag använt beställde jag från Sorselestugan som levererat stugan först. Jag vill påpeka att jag inte tror att kvaliteten på stugan är dålig, utan ingen olja/grundmålning och dålig kvalitet på färg orsakat det hela. Sorselestugan var ytterst hjälpsamma och kapade upp några bräder och skickade till bra pris, träet jag fick är torrt och perfekt passform.
Utefter långsidan ligger hela intakta bräder med knut. Jag spacklade med plastiskt trä, hoppas det håller. Ska slipa hela sidan sedan inför oljning och målning av resten av fasaden. De korta bitarna längs kortsidan på boden kapade jag och skruvade fast (borrade långt hål i änd-träet och stoppade in en lång skruv). Jag pluggade igen dessa skruvhål med träplugg sedan. Allt verkas sitta bra på plats och det blev bra passform och helt tätt som det ser ut.

Det var lite pyssel att få in sista brädan längs långsidan. Hur jag gjorde har jag inte läst om någonstans, kanske har någon en åsikt om det var bra/dåligt, jag fick improvisera en lösning. Alla bräder jag lagt in har träskyddsbehandlats, så just denna del av boden bör slippa svartmögel. Men det är mest resten av huset och vad man ska göra jag behöver tips om.
Renovering av träknut på sommarstuga med tecken på svartmögelangrepp och borttagen färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en timrad knut på en stuga under reparation för mögelskador med nya och gamla träbräder synliga.
Skapa konto
Renoverad husknut på en stuga med nya ljusa träbrädor som ersatt de svartmögelskadade delarna.
Skapa konto

Hej
Jag får påstå att dun gjort en fin reparation :-)
Skrapa/värm bort all färg och låt torka ur.
Sen kan du fundera på ytbehandling i lugn och ro.
Hängrännor?
Kanske lyfta upp huset så det inte står platt på altanen och så det får luft under.

Lycka till.

/W

Hej W, tack för tips!

Jo, tillfälliga hängrännor har jag nu hängt upp, så det rinner mindre vatten direkt utmed fasaden. Det gör nog stor skillnad framöver, att hålla fasaden torrare. Bra tips, och egentligen självklart när man väl tänker på det. Luftigt under huset är det, men kanske ska man inte dra trädäcket precis dikt an mot huset, så det blir en luftspalt.

Jag förstår att all färg måste bort, på flata ytor ganska enkelt med Speedheatern och skrapa, men i skarvarna mellan brädor är det svårare. Mycket jobb förstås men det måste göras. Jag funderar om man kan stryka det skrapade trät med något, typ Japes Mögel-Fri eller Boracol, som gör att befintligt svartmögel som jag inte kan skrapa/slipa bort inte fortsätter växa. Eller så kan det inte göra skada under olja/färg om träet är torrt när man målar? Och så olja och grundmåla ovanpå detta eventuella träskydd, om det nu är en bra idé att lägga ett sådant innan övrig behandling. Sedan blir ju nästa problem att välja rätt färgtyp till ytskiktet. Svårt att hitta rätt där, färgtillverkarna lovar ju mycket med nya färgtyper medans andra förordar klassisk linoljefärg. Troligen målar vi om vårt fritidshus med samma färg sedan, vi har sett att tendenser till samma problem finns på det (samma plastfärg har använts där). Då kan vi dessutom ändra kulör samtidigt. Nu blir det alltså en himla massa skrapning och målning. Så viktigt att hitta en bra färg så att slutresultatet blir bra och beständigt. Och enkelt att måla om sedan när det är dags utan att behöva skrapa bort allt - igen.

Måla med en slamfärg som andas. vad används boden till?

Aldrig måla med modern färg, slamfärg eller likannde. Gör det inte svårare än vad som behövs...

Vi har boden som extra gästhus framförallt, men det finns en liten bastu i ett hörn men den används i princip inte. Och så ställer vi in lite utemöbler där, så lite förråd får men säga.

Slamfärg skulle nog vara kanon, järnvitriol till exempel. Men jag är rädd att jag då måste ta bort precis all färg, även där det i praktiken är jättesvårt att nå det sista. Men det kanske räcker att få bort 99% av färgen? Annars måste jag hitta på ett sätt att ta bort färgen mellan brädorna helt och jag har testat och det är verkligen inget kul jobb. Det är väl mest att jag tror att jag behöver göra totalt trärent om jag skall använda slamfärg, därför har jag funderat på annat som till exempel linoljefärg för att få en täckande yta. Skulle vara snyggt med lasyr också men detta kräver förstås 100% trä-rent först.

Men jag tror att slamfärg är både snyggt och enkelt att förbättra med ny färg. Och att det andas är ju bra, det är ju problemet med de flesta färger annars att får man sprickor där vatten/fukt tränger in så kommer det inte ut, det är ju precis det som hänt och jag tror alla skador har uppstått på ca 8-9 år, äldre är inte boden. Men det här är ett typiskt exempel på vad plastfärg kan ställa till med, så vi får göra vad vi kan för att undvika total katastrof.

Du behöver inte få bort 100%. Kolla även tjärvitriol, bättre skydd.

Tack för tips om tjärvitriol, speciellt nu när jag såg att järnvitriol ger i princip inget skydd, det är mest till för att förändra färgen på trä vad jag förstått. Så alternativ är bra att undersöka, men jag tror också på att fasaden skall kunna "andas" eftersom alternativet måste vara ett 100% tätt färgskikt vilket jag tror i praktiken är ganska svårt att få till. Vi har tänkt grått. Skulle vara snyggt med något i stil med järnvitriol för att få en naturlig färg med lite skiftningar, men alltså då gärna något som skyddar lite bättre och som är enkelt att målningsförbättra när den dagen kommer. Men jag ser att tjärvitriol går mot brunt, inte konstigt om det innehåller tjära. Men kanske man kan blanda med något för att uppnå gråare färgskala.

Tjärvitriol blir grått med tiden, jag tycker inte det är mycket brunt alls i den.

Aha, bra att veta! Ska titta närmare på det alternativet också.

Slamfärg är kanon till sågat virke. Är det hyvlat hade jag målat med linoljefärg. Då behöver du inte ta bort 100% av latexfärgen. Testa Selder & Co https://selder.com/ de har gått till botten med linolja. Går att sprutmåla också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.