Husägare
· Mellansverige
· 4 inlägg
Hej,
Jag har upptäckt svartmögel under fasadfärgen på mitt uteförråd. Det är vanlig fasadakrylat på en plywoodskiva. En balkong sitter ovanför, så det är under tak (se bild 1).
Möglet sitter alltså på en vägg av plywood. På denna vägg är vanlig lockpanel spikad med ca 7 cm mellanrum. Jag har inte tagit bort lockpanelen bredvid, så jag vet inte om det finns mögel bakom den också, men det verkar inte så.
Jag har skrapat bord all löst sittande färg (se bild 1-2) och under den fanns det ett lager med svart torrt pulver. Plyfan är inte fuktig så att det känns i alla fall. På insidan är det isolerat med glasull täckt med spikad spånskiva, så jag kan inte se hur plywoodskivan ser ut inifrån utan att riva innerväggen.
Den exponerade plywoodytan är svartnad (se bild 3) och jag har skrubbat med en svamp och behandlat med Jape Mögelfri.
Frågan är nu hur jag ska göra för att inte stänga in möglet vid ommålning? Måste jag slipa bort allt som är svart innan jag grundmålar?
Bör jag ta bort all lockpanel och innerväggen för att se om hela väggen är fuktskadad? Betydligt större jobb...
Tacksam för råd från detta kunniga forum!
Jag har upptäckt svartmögel under fasadfärgen på mitt uteförråd. Det är vanlig fasadakrylat på en plywoodskiva. En balkong sitter ovanför, så det är under tak (se bild 1).
Möglet sitter alltså på en vägg av plywood. På denna vägg är vanlig lockpanel spikad med ca 7 cm mellanrum. Jag har inte tagit bort lockpanelen bredvid, så jag vet inte om det finns mögel bakom den också, men det verkar inte så.
Jag har skrapat bord all löst sittande färg (se bild 1-2) och under den fanns det ett lager med svart torrt pulver. Plyfan är inte fuktig så att det känns i alla fall. På insidan är det isolerat med glasull täckt med spikad spånskiva, så jag kan inte se hur plywoodskivan ser ut inifrån utan att riva innerväggen.
Den exponerade plywoodytan är svartnad (se bild 3) och jag har skrubbat med en svamp och behandlat med Jape Mögelfri.
Frågan är nu hur jag ska göra för att inte stänga in möglet vid ommålning? Måste jag slipa bort allt som är svart innan jag grundmålar?
Bör jag ta bort all lockpanel och innerväggen för att se om hela väggen är fuktskadad? Betydligt större jobb...
Tacksam för råd från detta kunniga forum!
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Spontant så ser det inte ut som träskiva som du har skrapat mögel ifrån utan som trä som har behandlats med någon typ av äldre träbehandlingsmedel. Kanske något med kreosot i, geggades på ända in på 80-talet. Det var ett väldigt slaskande med sådant på träkonstruktioner utomhus.
Husägare
· Mellansverige
· 4 inlägg
Det skulle kunna vara så - när jag skrapar bort färg som sitter väldigt hårt är träet mörkt (och torrt) även där.Claes Sörmland skrev:
Jag funderar fortfarande på varför färgen lossnade dock och varför det blev ett svart pulver under just färgen just där och inte över/under.
Det är inte så att huset är från 70-80-talet och var mörkbrunt från början? Och sen har målats om med den gula täckfärgen? I så fall har det troligen målats med en oljealkydlasyr som var standard på den tiden. Sådan blir smuligt med tiden, det är ju ett harts som är bindemedel.
Husägare
· Mellansverige
· 4 inlägg
Jag börjar fundera på om förrådet kan ha brunnit vid något tillfälle och att huset har målats om efter det. Det kan ju förklara hur det ser ut.
Frågan blir då hur man ska göra med brandskadat trä i samband med målning.
Frågan blir då hur man ska göra med brandskadat trä i samband med målning.
Husägare
· Mellansverige
· 4 inlägg
Byggår 1982 och den ursprungliga färgen är orange som skymtar fram lite på bild 3.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Svartmögel under diskhon?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Svartmögel under silikonfog
Badrum -
Ruttna reglar under fönster- svartmögel? Åtgärd?
Fasad -
Svartmögel under plastfärg på timrad friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Svartmögel under plastmattan?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur