Fortsätter med ytterligare en fråga om golv/eventuell asbest. När jag ändå redan ”gjort mig känd som” hon som är överdrivet orolig för asbest och inte borde bo i hus.

Tar tacksamt emot seriösa kommentarer/åsikter och bespara mig gärna kommenterar om min påstådda överdrivna oro. Hör inte hit. Jag hanterar min oro och vill helt enkelt bara göra så rätt som möjligt i mitt hus.

När jag flyttade in i huset fanns en matta limmad i den gamla trätrappen. Kommer inte ihåg vad det var för matta eller hur limmet såg ut. Under fanns en lackad/fernissad yta, som min sambo försökte slipa bort. Trappen är numera nästintill trären, han gav upp och tog inte bort all lack/fernissa.

Upptäcker nu i hörnen (där det är svårt att komma åt att slipa) och i kanterna under sättstegen att det finns något svart. Våttorkar med såpavatten och trasan blir då svart, kan alltså få med mig/delvis lösa upp av det svarta.

Mina frågor är:

- innehåll svartlim alltid asbest?

- det faktum att jag med såpavatten delvis kan lösa upp det svarta, tyder det på svartlim eller tvärtom?

- om det är svartlim innehållande asbest bör jag se till att få bort allt eller kan jag låta det vara som det är utan risk att sprida asbest i inomhusmiljön? Man springer ju ständigt upp och ner i denna trapp…

Dåliga bilder, jag vet.

Tack på förhand!

• Hörn av ett trägolv och en vägg; smuts, skador och slitage synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett trägolv och en vägg med spikhål och nötta kanter.
    Skapa konto
  • Slitage på trä, närbild, mögel eller fukt, skadad yta, interiör.
    Skapa konto
Nej svartlim innehåller inte alltid asbest. Enda sättet att med säkerhet avgöra är att skicka på analys. Jag hade nog inte oroat mig direkt om jag var du.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Tack snälla för informativt och trevligt svar!

P pjkw skrev:
Nej svartlim innehåller inte alltid asbest. Enda sättet att med säkerhet avgöra är att skicka på analys. Jag hade nog inte oroat mig direkt om jag var du.

BirgitS
Kan tillägga att med tanke på hur folk sliter med att få bort svartlimmet som deras gamla mattor/plattor är limmade med så verkar det inte troligt att det går att tvätta bort svartlim med såpvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.