22 394 läst ·
16 svar
22k läst
16 svar
Svarta prickar på trägolv? Vad kan detta vara? tacksam för svar.
Har smygande fått svarta prickar på mitt trägolv. Är det någon som vet vad detta kan vara
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Efter de första två bilderna skulle jag säga flugskit men på den sista såg det ju lite annorlunda ut.
Går det att torka bort? I vilka rum och var i rummet uppträder det?
Och välkommen till forumet!
Går det att torka bort? I vilka rum och var i rummet uppträder det?
Och välkommen till forumet!
Känns spontant som svartmögel eller järnmärken. Var är det för typ av golv och hur har ytbehandlingen gjorts? Massivt eller färdig parkett, slipad och lackad/oljad på plats eller på fabrik? Om jobbet gjorts på plats kan man testa om det är järnmärken med en svag syra t.ex. oxalsyra, bleks pricken bort är det järn annars brukar det vara mögel.
Nu vet jag inte vilket slags golv ni har men vårt såg ut så här och vi fick detta till svar från golvtillverkaren ang. vårt massiva trägolv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
B betula skrev:Känns spontant som svartmögel eller järnmärken. Var är det för typ av golv och hur har ytbehandlingen gjorts? Massivt eller färdig parkett, slipad och lackad/oljad på plats eller på fabrik? Om jobbet gjorts på plats kan man testa om det är järnmärken med en svag syra t.ex. oxalsyra, bleks pricken bort är det järn annars brukar det vara mögel.
B betula skrev:Känns spontant som svartmögel eller järnmärken. Var är det för typ av golv och hur har ytbehandlingen gjorts? Massivt eller färdig parkett, slipad och lackad/oljad på plats eller på fabrik? Om jobbet gjorts på plats kan man testa om det är järnmärken med en svag syra t.ex. oxalsyra, bleks pricken bort är det järn annars brukar det vara mögel.[/QUOT
Hej. Och tack för ditt svar. golvet är från Bauhaus och är ett parkettgolv med någon typ av trä under. Det är slipat och lackat på fabrik.
Har liknande svarta prickar på mitt massiva trägolv från Moelven det är hårdvaxoljat i vitt från fabrik. Har du testat underhållsvaxet från Osmo gick prickarna bort ?Lill72 skrev:
Har fått prickar på ekgolv som liknade de på bild tre. Berodde med stor sannolikhet på att modern färg inte tränger in nämnvärt i trä, lägger sig som en hinna ovanpå. Vatten vid städning hade genom mikrosprickor trängt in i eken som svartnat.
Gick utmärkt att bleka med väteperoxid. Baddade bara på, ingen ytterligare åtgärd behövdes för att bleka. Försiktig städning tillämpades tills golvet slipades och lackades
Tyvärr verkar väteperoxid numera inte säljas allmänt. Kanske kan vara värt ett försök med oxalsyra.
Edit: Den treprocentiga väteperoxid som säljs allmänt tror jag är för svag.
Gick utmärkt att bleka med väteperoxid. Baddade bara på, ingen ytterligare åtgärd behövdes för att bleka. Försiktig städning tillämpades tills golvet slipades och lackades
Tyvärr verkar väteperoxid numera inte säljas allmänt. Kanske kan vara värt ett försök med oxalsyra.
Redigerat:
Hej har aldrig haft vatten på golvet vid rengöring, har torkat upp ev. spill eller fläckar med en lätt fuktad trasa och därefter torrtorkat med torr trasa.hscn skrev:
Har fått prickar på ekgolv som liknade de på bild tre. Berodde med stor sannolikhet på att modern färg inte tränger in nämnvärt i trä, lägger sig som en hinna ovanpå. Vatten vid städning hade genom mikrosprickor trängt in i eken som svartnat.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg