Medlem
· Västernorrland
· 22 inlägg
Vi bor i hus byggt 2006 med en kamin på nedervåningen, rökkanalen sitter inbyggd och på ovanvåningen ser det nu ut som på bilden på väggen utanpå rökkanalen. När jag kände med fingret på det mörka var det dessutom lite blött. Vad är felet tror ni? Vad göra? Vem ringa? Är detta ett dolt fel? (Vi köpte huset 2016).
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Vad menar du med inbyggd skorsten?
Det är alltså ingen murstock utan någon form av premodulsystem som har byggts in?
Om det är ett modulsystem med isolerade rör skall de inte byggas in pga kondensrisk, mest förvånad att sotaren godkänt en sådan konstruktion eftersom enligt brandskyddsregler får inga rör byggas in.
Muras in ja, byggas in, ajabaja...
Hur som helst, troligtvis felaktigt avslut vid skorstenen.
Alternativt läckande rör som också är inbyggt.....
Mvh P-A
Det är alltså ingen murstock utan någon form av premodulsystem som har byggts in?
Om det är ett modulsystem med isolerade rör skall de inte byggas in pga kondensrisk, mest förvånad att sotaren godkänt en sådan konstruktion eftersom enligt brandskyddsregler får inga rör byggas in.
Mvh P-A
Varför skulle det bli kondens om man bygger in röret i ett schakt mitt i huset?P Pagno skrev:Vad menar du med inbyggd skorsten?
Mvh P-A
Har sett det göras i flera hus, och sotaren godkänner det om man har byggt schaktet med rätt material och håller föreskrivet avstånd mellan rökkanal och schaktvägg.
Är ju rätt vanligt att man har kaminen på nedervåning, och bygger in rökröret där det passerar igenom andra våning och vinden
Medlem
· Västernorrland
· 22 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 22 inlägg
Ska upp på vinden imorgon och kolla hur det egentligen ser ut, tack för tipsP Pagno skrev:Vad menar du med inbyggd skorsten?
Mvh P-A
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
kanske ta ner listerna och kika där bakom?.,,,..
Medlem
· Västernorrland
· 22 inlägg
Det är väl antagligen olika för olika tillverkare och system, men t.ex. premodul-skorsten får byggas in. Men det är lite materialkrav och avståndskrav. Samt krav på en inspektionslucka på minst 300x300mmP Pagno skrev:
Se sid 5
https://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_se.pdf
Jag läste det senare men tänkte att någon vänlig själ påpekar det.Mikael_L skrev:
Jag visste inte att man fick bygga in Premodulen, bra att veta...
Nu skall jag skämmas en stund....
Mvh P-A
Det var ju halvrätt åtminstone
, med att bygga in tänker nog många att bara bomma igen allt, vilket nog sotaren har synpunkter på då hen vill kolla skicket ibland.
Här ska vi inte skämmas för att vi utökar vårt vetande. Skämmas ska man hellre göra om man vägrar att lära sig nytt utan tror man redan kan allt.
Här ska vi inte skämmas för att vi utökar vårt vetande. Skämmas ska man hellre göra om man vägrar att lära sig nytt utan tror man redan kan allt.