Vi bor i hus byggt 2006 med en kamin på nedervåningen, rökkanalen sitter inbyggd och på ovanvåningen ser det nu ut som på bilden på väggen utanpå rökkanalen. När jag kände med fingret på det mörka var det dessutom lite blött. Vad är felet tror ni? Vad göra? Vem ringa? Är detta ett dolt fel? (Vi köpte huset 2016).

Tack på förhand!

• Mörk missfärgning och fuktskada i hörn på vägg och tak troligen relaterad till rökkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Skulle tro extrem köldbrygga? Kallt bakom?
I så fall är det inomhusluften som kondenserat på väggen och sedan har det bildats svartmögel på ytan.
Kan detta vara svaret?

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
C
Går det att komma upp på vinden och titta hur det ser ut ovanför är det nog en god idé.
Kan ju ha blivit otätt runt skorstenen någonstans.

• Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Jag gissar också på otätt runt skorstenen, alternativt läckande expansionskärl på vinden.

Stryk min teori om expansionskärlet. Såg nu att huset var byggt 2006.

• Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Vad menar du med inbyggd skorsten?
Det är alltså ingen murstock utan någon form av premodulsystem som har byggts in?

Om det är ett modulsystem med isolerade rör skall de inte byggas in pga kondensrisk, mest förvånad att sotaren godkänt en sådan konstruktion eftersom enligt brandskyddsregler får inga rör byggas in.
Muras in ja, byggas in, ajabaja...

Hur som helst, troligtvis felaktigt avslut vid skorstenen.

Alternativt läckande rör som också är inbyggt.....

Mvh P-A

• Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Det är alltså ingen murstock utan någon form av premodulsystem som har byggts in?

Om det är ett modulsystem med isolerade rör skall de inte byggas in pga kondensrisk, mest förvånad att sotaren godkänt en sådan konstruktion eftersom enligt brandskyddsregler får inga rör byggas in.

Mvh P-A
Varför skulle det bli kondens om man bygger in röret i ett schakt mitt i huset?
Har sett det göras i flera hus, och sotaren godkänner det om man har byggt schaktet med rätt material och håller föreskrivet avstånd mellan rökkanal och schaktvägg.
Är ju rätt vanligt att man har kaminen på nedervåning, och bygger in rökröret där det passerar igenom andra våning och vinden

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skulle tro extrem köldbrygga? Kallt bakom?
I så fall är det inomhusluften som kondenserat på väggen och sedan har det bildats svartmögel på ytan.
Kan detta vara svaret?
Japp det är kallt, jo ser ut som mögel, kan vara så, ska testa ta bort och se om det återkommer

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P Pagno skrev:

Mvh P-A
Ska upp på vinden imorgon och kolla hur det egentligen ser ut, tack för tips

Åsa Lund
G Gustaf Nilsson skrev:
Japp det är kallt, jo ser ut som mögel, kan vara så, ska testa ta bort och se om det återkommer
Åtgärda köldbryggan oxå?

kanske ta ner listerna och kika där bakom?.,,,..

• Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Åtgärda köldbryggan oxå?
Jo egentligen, har du några tips hur man kan gå tillväga?

Mikael_L
P Pagno skrev:
Det är väl antagligen olika för olika tillverkare och system, men t.ex. premodul-skorsten får byggas in. Men det är lite materialkrav och avståndskrav. Samt krav på en inspektionslucka på minst 300x300mm
Se sid 5
https://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_se.pdf

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl antagligen olika för olika tillverkare och system, men t.ex. premodul-skorsten får byggas in. Men det är lite materialkrav och avståndskrav. Samt krav på en inspektionslucka på minst 300x300mm
Se sid 5
[länk]
Jag läste det senare men tänkte att någon vänlig själ påpekar det.
Jag visste inte att man fick bygga in Premodulen, bra att veta...

Nu skall jag skämmas en stund....

Mvh P-A

Mikael_L
Det var ju halvrätt åtminstone ;), med att bygga in tänker nog många att bara bomma igen allt, vilket nog sotaren har synpunkter på då hen vill kolla skicket ibland.

Här ska vi inte skämmas för att vi utökar vårt vetande. Skämmas ska man hellre göra om man vägrar att lära sig nytt utan tror man redan kan allt.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.