I huset vi köpt ser vi nu när det är tomt hur det går svarta stråk från väggarna utåt rummet. Som om det blåst in vägdamm bakom taklisten. På en del ställen är det svart bakom tex där en högtalare suttit i många år osv. Spacklade skruvskallar syns men känns inte alls. Det är mest i köket såg lite på ovanplan men inte alls som där nere. Det var så lite på ovanplan att det var lätt att tvätta bort. Men kökstaket är stort och högt. Jag vill ju såklart inte ha "sotiga" tak... Det finns ingen öppen spis eller något sådant. Huset är byggt 1905, tegel med träbjälklag.

Kan det vara att köksfläkt en skapar ett undertryck och tilliten inte är tillräcklig och då dras det luft från överallt det går?

På bilden ser man hur skruvskallar blivit synliga där sotet kommit förbi, och hur jag försökt tvätta taket. Detta är i köket.

Svartagrind Svartagrind skrev:
[bild]

På bilden ser man hur skruvskallar blivit synliga där sotet kommit förbi, och hur jag försökt tvätta taket. Detta är i köket.

Någon bild kom inte med, men det kan vara häxsot finns att läsa om på nätet

edit: nu kom bilden

Om det är ett tvåvåningshus utan mekanisk ventilation så finns en naturlig skorstenverkan som drar in luft på bottenvåningen och går ut via ventiler i badrum på övervåning, går ganska lätt att hitta med IR-termometer (beröringsfri mätning) Om väggen är varm och det svarta är kallt så går det in uteluft där. Sen är det bara att täta läckor, och släppa in luft där man vill att den ska komma. Samma fenomen om det är ett enplanshus och mekanisk frånluft.

Det är ett hus byggt 1905 i två plan. Tegel.
Det är uppsatt gips på regel invändigt av vad vi kan förstå. Just i köket där väggarna är målade så ser man var reglarna är och deras skruvslallar. Fönstersmygarna är i stort sett svarta upptill. ( Hur flyttstädningen skulle vara godkänd av säljaren vet jag inte heller) vilan inte se någon naturlig väg för tilluft att komma in. Såna här gamla hus brukar ju ha ventiler i väggarna. Utifrån kan jag se att det finns galler i väggarna men inget på insidan. Har man helt sonika satt igen dem alltså!

Vi har barn med pollenallergi så tilluft direkt utifrån är ingen bra idé. Men vad gör man? Är de tillräckligt med att borra i fönsterbräden och sätta don där? Eller vad ?
Hittar en massa information om vad detta svartsot beror på men inte hur man åtgärdar det.

Behöver vi tex riva det som är påbyggt på innerväggarna? Osv...
Vad gör man?

Borde inte besiktningsmannen ha upptäckt detta? Det står ingenting om bristande ventilation i protokollet.
Säljaren har tecknat dolda felförsäkring så då borde ju huset ha genomgått en ganska ordentligt besiktning.

Det är uppsatt gips på regel invändigt av vad vi kan förstå. Just i köket där väggarna är målade så ser man var reglarna är och deras skruvslallar. Fönstersmygarna är i stort sett svarta upptill. ( Hur flyttstädningen skulle vara godkänd av säljaren vet jag inte heller) vilan inte se någon naturlig väg för tilluft att komma in. Såna här gamla hus brukar ju ha ventiler i väggarna. Utifrån kan jag se att det finns galler i väggarna men inget på insidan. Har man helt sonika satt igen dem alltså!

Vi har barn med pollenallergi så tilluft direkt utifrån är ingen bra idé. Men vad gör man? Är de tillräckligt med att borra i fönsterbräden och sätta don där? Eller vad ?
Hittar en massa information om vad detta svartsot beror på men inte hur man åtgärdar det.

Vad gör man?

Borde inte besiktningsmannen ha upptäckt detta? Det står ingenting om bristande ventilation i protokollet.
Säljaren har tecknat dolda felförsäkring så då borde ju huset ha genomgått en ganska ordentligt besiktning.
Har du ingen tilluft in i huset så tar sig luften in i huset där det kan, om du då har ett undertryck.
Jag hade rekommenderat att monterat tilluftventiler.
Finns pollenfilter att montera till exempel FRESH-ventiler

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Har du ingen tilluft in i huset så tar sig luften in i huset där det kan, om du då har ett undertryck.
Jag hade rekommenderat att monterat tilluftventiler.
Finns pollenfilter att montera till exempel FRESH-ventiler
Såhär gamla hus är ju inte täta någonstans...
Får hit en Anticimexgubbe i veckan som ändå ska kolla en annan grej. Så ska fråga honom om det samtidigt

Vad gör man?

Hej! Har ni kommit fram till vad detta är? Renoverade min sutterängsvilla för 4 årsen.
Efter 2 år började jag märka sotiga tak och man ser skruvskallarna på gipsen runt hörn och takvinklar.. satte in flera freshventlier på ovanvåningen när jag renoverade!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.