Blev lite intresserad av vad verklighetens byggmaterial faktiskt ger. Som jag misstänkte är fuktmotståndet direkt beroende av materialtjockleken. Efter lite snabbgooglande och några enkla beräkningar:

Ånggenomsläpplighet, δ (m2/s)
Ånggenomgångsmotstånd Z (s/m)
Z=d/δ ( där d är materialskiktets tjocklek i meter)
Tabell som jämför byggmaterialens ånggenomsläpplighet och ånggenomgångsmotstånd med exempel och mätvärden.
Som synes är det stora variationer inom vissa materialgrupper. Där måste man helt enkelt veta data för det material man har. Det är/bör vara tillverkarna som anger det i sina materialdatablad. (Gäller sammansatta/tillverkade mtrl.)

Man bör också hålla i minnet att detta gäller materialen, inte skarvarna. Har stor betydelse för spåntade brädor, och är också orsaken till varför kraven på täthet vid skarvar av ångspärr steppats upp genom åren.

Som framgår har ett tunt vindskydd tillräckligt mkt mindre fuktmotstånd jmfrt med gips + OSB (+isoleringsmtrl + spåntade brädor x2) för att inte ställa till ngt. En gammal tumregel är att utsidan av en vägg bör vara 5 - 10 ggr mer genomsläpplig än insidan, vilket väggen klarar.
OSB är att betrakta som en hybrid mellan spånskiva och plywood.

Bygga hus med plast blir ju huset för tätt och andas inte …… och inte är det ju miljövänligt heller att bygga in plast i ett hus tycker jag

Jag skulle använda tjärpapper och bitulitskivor på utsidan

Redigerat:
Rickard.
Sjomanen Sjomanen skrev:
Bygga hus med plast blir ju huset för tätt och andas inte …… och inte är det ju miljövänligt heller att bygga in plast i ett hus tycker jag

Jag skulle använda tjärpapper och bitulitskivor på utsidan
Så plast är dåligt för miljön men tjärpapp gjord på råolja är helt okej?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Så plast är dåligt för miljön men tjärpapp gjord på råolja är helt okej?
okej, men plast får ju inte huset att andas ?

Sjomanen Sjomanen skrev:
okej, men plast får ju inte huset att andas ?
vad är det för fel på råolja ?

Rickard.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.