Har rivit upp alla gamla golv i min hall, farstu samt i ett sovrum i direkt anslutning till hallen. Det understa golvlagret bestod i sovrummet av schackrutiga limmade plattor i någon form av relativt styv plast- eller linoleum, samt i hall/farstu av en gammal mysig linoleummatta.

Underst i båda rummen ligger det någon form av svart beläggning mot betongplattan, se bild. Någon som vet vad detta kan vara? Mina teorier har gått kring om det är någon form av gammaldags primer, golvlim alternativt flytspackel. Anledningen till min fråga är för att jag känner en svag men ändå klart kännbar unken och samtidigt lite sötaktig lukt i utrymmena nu. Vet att bland annat kaseinhaltigt flytspakel kan avge lukter som inte direkt är välkomnande, men vet inte exakt hur det i så fall "skall" lukta.

Planen är att lägga ett svartlaserat ekparkettgolv i hall och sovrum, samt kolmårdsmarmor i farstun. Åsikter om huruvida jag bara bör låta den svarta beläggningen ligga kvar samt lägga ut plast och foam under, eller om jag bör satsa på att få bort den helt (verkar tyvärr sitta rätt ordentligt)?

Huset är från 1948 och beläggningen bör vara från byggåret.

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara tjära...!

Det kan även vara asbest i den, vilket kan vara värt att tänka på om du tar bort det. Jag hade låtit det ligga kvar.

Som eviljava skriver, det är nog asbest. Det ser ut att vara svartlim, som var vanligt förr. Mestadelen av dessa lim innehåller asbest.
Så var försiktig. Låt det hellre ligga kvar, då det måste slipas/fräsas bort.

Jag fräste och slipade bort min. Hus från 70.

Jaha, då har man kanske fått i sig lite asbets... Kan man kolla det, jag har lite uppsopade rester kvar?

/J

erikssonjorgen skrev:
Kan man kolla det, jag har lite uppsopade rester kvar?

/J

Ja, det finns firmor som analyserar sådant. Googla t.ex. på "asbestanalys" så borde du hitta några stycken.

OK. Har nu fått svar angående golvet. Det är s.k. svartlim, dvs en gammal form av golvlim. Limmet innehöll asbest enligt proverna.

Tanken är att vi i berörda utrymmen skall ha golvvärme (som flytspacklas in) samt klinker i ett av rummen respektive parkett i ett annat. Då återstår bara frågan - måste man betala någon sanerare dyra pengar (enligt offert ca 15-20 000 kr) för att få bort det, eller är det bara att prima och därefter begrava alltsammans under ett lager flytspackel? Hur hade ni gjort?

Hej,

Jag kan inte ge ett säkert svar på din frågeställning. Men jag kan intyga att "svartlimmet" sitter som berget. Förra ägaren hade lagt klinkers på "svartlimmet" och de satt ordentligt i 30 år.

Sitter och får lite ångest nu för att jag slipade bort mitt. Hade i och för sig vanligt andningsfilter, även om det säkert inte är tillräckligt. Gjorde inte helt rent på ett par dagar så det har säkert cirkulerat lite damm i huset. Känns inte bra detta.

/J

Örby Villastad skrev:
Då återstår bara frågan - måste man betala någon sanerare dyra pengar (enligt offert ca 15-20 000 kr) för att få bort det, eller är det bara att prima och därefter begrava alltsammans under ett lager flytspackel? Hur hade ni gjort?
Jag hade lagt på flytspackel över limmet...

@Örby Villastad Undrar hur ni gick tillväga? Har hamnat i en snarlik situation där jag helst hade velat slippa röra svartlimmet och bara lägga primer och flyta.

• Gilla
Jozz94
  • Laddar…
NiklasPalmgren NiklasPalmgren skrev:
@Örby Villastad Undrar hur ni gick tillväga? Har hamnat i en snarlik situation där jag helst hade velat slippa röra svartlimmet och bara lägga primer och flyta.
Undrar hur du gjorde?
Har samma problem nu och tänkte också göra samma som dig.
Ska dock lägga värmeslingor också.
Har varit ett gammalt värmesystem som jag har kopplat bort men som har varit nergjutet i betongen.
Jag tänkte lägga ett nytt som då blir liggande ovanpå det svarta.

G Goranja skrev:
Undrar hur du gjorde?
Har samma problem nu och tänkte också göra samma som dig.
Ska dock lägga värmeslingor också.
Har varit ett gammalt värmesystem som jag har kopplat bort men som har varit nergjutet i betongen.
Jag tänkte lägga ett nytt som då blir liggande ovanpå det svarta.
Körde primer och gipsbaserat flytspackel efter att ha konsulterat lite här och var. Gipsbaserat krymper minimalt när det härdar, därav valet. Har inte haft några problem med den lösningen. Kan väl tillägga att det för mig handlade om mellanbjälklag, så ingen tillskjutande fukt underifrån.

• Gilla
Goranja
  • Laddar…
NiklasPalmgren NiklasPalmgren skrev:
Körde primer och gipsbaserat flytspackel efter att ha konsulterat lite här och var. Gipsbaserat krymper minimalt när det härdar, därav valet. Har inte haft några problem med den lösningen. Kan väl tillägga att det för mig handlade om mellanbjälklag, så ingen tillskjutande fukt underifrån.
vad köpte du exakt för produkter, vart ifrån och vad kostade det? Är i samma sits själv nu och hittar ingen butik som säljer Ardex k22f som dessutom är
Svindyr

R rubinenlive skrev:
vad köpte du exakt för produkter, vart ifrån och vad kostade det? Är i samma sits själv nu och hittar ingen butik som säljer Ardex k22f som dessutom är
Svindyr
Hör med din lokala bygghandel som har Ardex i sortimentet. De kan säkert beställa hem även om de inte har det i sitt ordinarie sortiment. Hade själv under 6 kvm så det blev inte många säckar i mitt fall. Totalen under 3000kr. Dyrt för ytan, men sanering hade också kostat…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.