Hej!

Har rivit en yttervägg inför byte av panel och upptäckte att isoleringen är svart enligt bilden:

Isolering mellan träreglar i en väggkonstruktion, mineralull, byggarbetsplats, ofärdig inomhusvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanpå isoleringen har det varit asfaboard och sedan den gamla lockläcktspanelen direkt på asfan utan luftspalt. Panelen har helt enkelt spikats genom asfan och direkt i reglarna på bilden. Luftspalt kommer att monteras med nya panelen.

Min fråga gäller vad det svarta på isoleringen kan vara? Isoleringen är torr och tycker inte att det luktar konstigt. Har undersökt baksidan av isoleringen som inte är svart. Det svarta är bara någon centimeter djupt. Bor ca 100 meter från en relativt trafikerad väg om det kan vara till någon hjälp.

Någon som har koll på detta och om isoleringen behöver bytas ut? Andra åtgärder eller låta det vara?

Tack på förhand :)
 
Jag tänker: Asfaboard = svart = färgat av sig ? :)

/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.