Hej!
Vi håller på att göra om övervåningen i vårt kedjehus byggt 1965. Yttertaket är bytt 2007.
Elektrikern var här och skulle dra om lite belysning så jag tog ner ett par brädor från innertaket för att kunna komma åt och fick syn på lite svart isolering!
Blev kallsvettig direkt men efter lite googlande har jag lugnat mig något
Det jag kan konstatera är:
- Det svarta är ganska precis där det gamla VP-röret var draget genom plasten. (Revan i plasten man ser på bilden har dock jag gjort för att inspektera).
- Isoleringen och intilliggande balk känns väldigt torra.
- Ser inga svarta prickar eller liknande på träet intill.
- Känner ingen mögellukt.
- Isoleringen är svartast närmast innertaket och ser bättre ut ju längre in man petar.
- Hittat fler mindre svarta områden på andra ställen under innertaket och gemensamt är att det verkar varit hål/revor i plasten just där(inte så noga på 60-talet?)
Kan vi konstatera att det är lugnt?
Är det läge att ringa någon fukt-firma för att få en bedömning? Försäkringsbolaget?
Vi håller på att göra om övervåningen i vårt kedjehus byggt 1965. Yttertaket är bytt 2007.
Elektrikern var här och skulle dra om lite belysning så jag tog ner ett par brädor från innertaket för att kunna komma åt och fick syn på lite svart isolering!
Blev kallsvettig direkt men efter lite googlande har jag lugnat mig något
Det jag kan konstatera är:
- Det svarta är ganska precis där det gamla VP-röret var draget genom plasten. (Revan i plasten man ser på bilden har dock jag gjort för att inspektera).
- Isoleringen och intilliggande balk känns väldigt torra.
- Ser inga svarta prickar eller liknande på träet intill.
- Känner ingen mögellukt.
- Isoleringen är svartast närmast innertaket och ser bättre ut ju längre in man petar.
- Hittat fler mindre svarta områden på andra ställen under innertaket och gemensamt är att det verkar varit hål/revor i plasten just där(inte så noga på 60-talet?)
Kan vi konstatera att det är lugnt?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Att det blir svart beror på att luften rör sig där. isoleringen blir som en filtermatta då........
Tack för svaren! Efter att ha kollat lite mer får jag inte heller nån känsla att det är fukt/mögel.
Det är bara dom ytligaste centimetrarna som är svarta, gräver man lite är det gult och fint så jag tejpar igen det där och oroar mig för nåt annat istället
Det är bara dom ytligaste centimetrarna som är svarta, gräver man lite är det gult och fint så jag tejpar igen det där och oroar mig för nåt annat istället
Klicka här för att svara


