3 393 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
svart fk har använts som fas i hela nybyggda gästhuset
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Äh, gör ingenting. Det är ingen katastrof.
Var det en äldre elektriker som gjorde installationen?
//Patrik
Var det en äldre elektriker som gjorde installationen?
//Patrik
Redigerat:
Inte som att strömmen bryr sig om vilken färg det är på höljet... Jag tycker att vit, grå, brun och svart kan vara acceptabla färger på fas, även om brun är standard.
Har man brun till alla tre faserna om man drar trefas? Det verkar ju en aning korkat tycker jag.
Har man brun till alla tre faserna om man drar trefas? Det verkar ju en aning korkat tycker jag.
Om det endast är faserna ...p169suc skrev:
- Ta det lugnt och sova gott. - Jag tycker faktiskt det är ganska OK, dock inte perfekt.
Det är givetvis det bästa, men jag tycker inte det är speciellt rysligt ifall det skulle vara endast bruna eller svarta FK.mycke_nu skrev:
I många fall, spisar t.ex. spelar det egentligen ingen (större) roll. Vid trefasmotorer och sånt kan man ju ändå inte riktigt lita på fasordningen, t.o.m nätbolagen lägger ju ibland in faserna fel, så man bör ju ändå kolla fasföljden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Inget att bry sig om att man använder brun är ju bara en standard.
Som nån skrivit innan brun var väl slut
Det viktiga är ju att det blivit rätt och att man ser skillnad.
Som nån skrivit innan brun var väl slut
Vilket inte är så lätt att bestämma bara sådär; då fasfärgerna i många installationer är Brun, svart och vit istället.Maxwells_Demon skrev:
Jag tycker ofta det sätts allt för mycket fokus på kabelfärger. Amatörerna tror att det är det viktigaste, och får man bara färgerna rätt så blir allt annat rätt, typ ...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Du köper en sådan här åt honom i present:p169suc skrev:
http://www.artlebedev.com/everything/vilcus/

Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Huvudsaken är väl att det är logiskt och konsekvent, så att man inte har flera olika färger på samma fas i en grupp.
Näe, jag använder svart och grå som tändtråd i enfas-sammanhang (vit i tredje hand eller till X-tråd). Min logik är då att svart och grå antingen är faser (3-fas grupp) eller brutna faser (enfasgrupp).Maxwells_Demon skrev: