D
Jag har målat min fasad med Falu slamfärg Svart. Den har kod:

Etikett för Falu slamfärg för fasad, svart färg med koden S8500-N, förpackning om 1 liter.

Takfoten är sedan tidigare målad med någon vanlig vattenbaserad färg från biltema (oljad, grundad målad målad).

Jag har på inrådan köpt en färg från Bauhaus med koden S8500-s.

Vader skillnaden på -n och -s?

N saknar kulörton och s = svart kulör

Så den med S är nog svartare än N.
Sen om det syns att det är olika vet jag inte, speciellt inte om det är en takfot.

Ska väl tillägga att jag inte är säker på nåt av ovan 🙂

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Takfoten är kronan på det platta taket.

• Detaljbild av en takfot på ett platt tak med synliga träpaneler och en målarburk på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Här kan du läsa om hur NCS-systemet är uppbyggt:
https://ncscolour.com/sv/pages/the-system

Det finns ingen 8500-S. Det måste du ha fått missuppfattat.
N betyder att den är neutral utan brytning åt något håll.
S9000-N är den mest svarta enligt NCS-systemet

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Såhär står det på burken

• Etikett på burk med texten "NCS S 8500-N, Front helmatt" och blandningskoder, liggande på ett träunderlag.
    Skapa konto
S
Du har fått samma färgkod S8500-N som din andra färg. Den där färgen lär ändå vara blankare och lyster än slamfärgen.

S innan siffrorna står för övrigt för second edition.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
D
Går det att komma närmare slamfärg med någon annan produkt eller blandning?

S
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag tror inte du sker någon skillnad på kulören. Det som kan göra att det kan upplevas olika är glansen på färgen. Falu svart är ju helmatt, vad är färgen från Bauhaus? Färgen Alcro Arkitekt som någon föreslår tycker jag om utseendemässigt (jag vet dock inte hur den är att måla med). Den är matt.

Edit; nu läser jag att färgen från Bauhaus är helmatt.

Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Falu svart är ju inte svart utan brun. Väldigt mörkt brun.

Inte så konstigt om man fungerar på hur den tillverkas, genom järnoxid som går via rött till svart i bränningen.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Falu svart är ju inte svart utan brun. Väldigt mörkt brun.

Inte så konstigt om man fungerar på hur den tillverkas, genom järnoxid som går via rött till svart i bränningen.
I så fall är S8500-N en felaktig NCS-kod för Falu svart.

• Gilla
  • Wow
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall är S8500-N en felaktig NCS-kod för Falu svart.
Det ska sägas att jag har köpt en burk Falu svart och det var rätt många år sedan. Jag strök baksidan av uthusdörrarna med den och den var mörkt svartbrun. Framsidan hade jag redan strukit med roslagsmahogny tillverkad på svart linoljefärg. I jämförelse med den är Falu svart mörkt brun. Då i alla fall.

Japp. Falu Svart är S 8500-N (som bäst) och ser inte brun ut per definition. NCS talar om hur färgen ser ut, inte hur den blandas. Referens kontra recept. Tillverkarna gör så gott de kan för att blanda recepten mot referensen. Uppmätningen sker i ideala förhållanden.
Sedan finns det femtielva faktorer som ändra uppfattningen av färgen i verkligheten. T.ex. bidrar kiselsyran i Falu slamfärg att kulören blir starkare och rödare på sen eftermiddag och kväll soliga dagar. Det kanske är därför Falu Svart får ett brunstick vid de tillfällena?

• Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Svårt att fota på ett bra sätt när ytorna inte ligger bredvid varandra på samma foto men här är lite skillnaden mellan svart linoljefärg (kimrök som pigment gissar jag) och den rödbrunstickiga Falu svart. Inte alls fullt så röd ser den ut för mitt öga men kameran gav detta:

Träytor målade med svart linoljefärg och Falu svart, skillnaden i nyans syns.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.