4 361 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Svårt att sätta krönplåt själv på papptak?
Medlem
· Västra Götalands län
· 6 inlägg
Hej,
Jag har haft takläggare över för offert för omläggning av papptak på vårt hus.
Den samlade uppfattningen är att takets skick är bra, men att det saknas krönplåtar runt om för att hålla bort fukt i ytterkanterna av taket.
För en plåtslagare att sätta detta ska de ha cirka 12.000 för arbetet och 4.000 för materialet.
Finns det någon här som har erfarenhet om det är möjligt som GDS:are att montera dessa själv med farmarskruv eller krävs det något specialverktyg?
Om det går, någon som har rekommendationer om var jag köper krönplåtarna?
Jag har haft takläggare över för offert för omläggning av papptak på vårt hus.
Den samlade uppfattningen är att takets skick är bra, men att det saknas krönplåtar runt om för att hålla bort fukt i ytterkanterna av taket.
För en plåtslagare att sätta detta ska de ha cirka 12.000 för arbetet och 4.000 för materialet.
Finns det någon här som har erfarenhet om det är möjligt som GDS:are att montera dessa själv med farmarskruv eller krävs det något specialverktyg?
Om det går, någon som har rekommendationer om var jag köper krönplåtarna?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Det bra att montera krönplåtar själv sålänge man nöjer sig med enklare hörn och detaljer. Man behöver egentligen bara ett sätt att kapa och skruvdragare men en plåtsax (helst höger och vänster) och falstång är bra.
Ska du inte lägga om taket? Hur ser krönet ut idag? Bild?
Plåtarna beställer du bäst av en plåtslagare, firmor som har en riktigt lokal med flera anställda på tillverkning brukar ha bäst pris är min uppfattning.
Ev. Så kan du leta i bygghandeln men dom har ofta för kort utsida för att passa på papptak.
Ska du inte lägga om taket? Hur ser krönet ut idag? Bild?
Plåtarna beställer du bäst av en plåtslagare, firmor som har en riktigt lokal med flera anställda på tillverkning brukar ha bäst pris är min uppfattning.
Ev. Så kan du leta i bygghandeln men dom har ofta för kort utsida för att passa på papptak.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands län
· 6 inlägg
Hej, det finns inget krön alls i dagsläget. Min tanke var därför att göra ett enklare jobb för att förlänga livet något om minska risken att det släpper i kanterna/läcker. Det är tänkt att vara provisoriskt innan vi lägger om allting om 1-2 år, så det gör inget om det inte är 100% estetiskt snyggt.
Tack för ditt svar!
Tack för ditt svar!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Då gissar jag att det är klistrat på ett bleck med en ståndfals/hakfals, ingen jättebra lösning men svårt att säga om plåtar gör det så mycket bättre.
Men vill du så ser jag ingen problem med att montera plåtar med farmaskruvar utifrån. Du bör inte på något sätt punktera pappen
Men vill du så ser jag ingen problem med att montera plåtar med farmaskruvar utifrån. Du bör inte på något sätt punktera pappen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Ventilation -
Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Artikelkommentarer -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök