Jag hade begärt att ta ut pengarna i sedlar och lagt upp på mäklarens skrivbord. Så länge det inte uttryckligen stod i kontraktet att betalning ska ske via Tambur är väl kontanter ett godkänt betalmedel?
 
  • Gilla
ntthuthuy87 och 1 till
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Jag hade begärt att ta ut pengarna i sedlar och lagt upp på mäklarens skrivbord. Så länge det inte uttryckligen stod i kontraktet att betalning ska ske via Tambur är väl kontanter ett godkänt betalmedel?
Kontanter.... godkänt betalningsmedel:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: Du är kul du ballo;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Kontanter är det huvudsakliga lagliga betalningsmedlet.
Får man inte använda dem återstår ekorrskinn och kopparskrot som betalningsmedel.
 
  • Gilla
  • Haha
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Jag hade begärt att ta ut pengarna i sedlar och lagt upp på mäklarens skrivbord. Så länge det inte uttryckligen stod i kontraktet att betalning ska ske via Tambur är väl kontanter ett godkänt betalmedel?
Är ju inte mäklaren som sköter transaktioner som krävs:cool:
 
  • Gilla
ntthuthuy87
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kontanter är det huvudsakliga lagliga betalningsmedlet.
Får man inte använda dem återstår ekorrskinn och kopparskrot som betalningsmedel.
Men inte säkert att de godkäns för vissa transaktioner;)
 
A AndersS skrev:
Men inte säkert att de godkäns för vissa transaktioner;)
Nej och då måste man ha rätt att kräva betalning med lagligt betalningsmedel det vill säga kontanter.
 
  • Gilla
Ickedickedoa
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej och då måste man ha rätt att kräva betalning med lagligt betalningsmedel det vill säga kontanter.
Men så är det inte;)
Ingen vill hantera stora belopp i kontanter, de som vill det blir i det hela försumbara.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där ärendet skulle jag gå direkt till bankinspektionen och finansministeriet med och sedan byta bank.
En bank som förbjuder dig att ta ut och använda dina egna pengar är ingen bank utan ett rövargäng. De försöker med andra ord lägga beslag på dina pengar eftersom du inte får förfoga över dem.

Kan du ta ut pengarna och betala kontant med en rejäl bunt sedlar?
Bara för att jävlas?

Tala om sjuk ekonomi och lånebubbla i Sverige............
Det är tyvärr inte olagligt för rent ägare mässigt så är det inte du som äger dina egna pengar. Nej det gör banken. När du sätter in pengar så lånar du ut dem till banken. Därför kan banken neka dig. Bra och kul tråd för övrigt.
 
K Karl Olssvan skrev:
Det är tyvärr inte olagligt för rent ägare mässigt så är det inte du som äger dina egna pengar.
Jaha, så lånar jag ut min skruvdragare till grannen så äger jag den inte längre? Plötsligt fattar jag hur allt hänger ihop!
 
  • Haha
  • Gilla
hultet92 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jaha, så lånar jag ut min skruvdragare till grannen så äger jag den inte längre? Plötsligt fattar jag hur allt hänger ihop!
Inte om ni har skrivit ett avtal där grannen äger den, men lovar dig en liknade om du skulle vilja ha den åter.
 
Det är krasst så att hantera kontanter är krångligt och försumbart få som hanterar stora belopp i kontanter, mycket enklare med direktöverföring för alla parter (exkluderar nu de som ur ett kriminellt perspektiv föredrar komtanter).
 
A AndersS skrev:
Det är krasst så att hantera kontanter är krångligt och försumbart få som hanterar stora belopp i kontanter, mycket enklare med direktöverföring för alla parter (exkluderar nu de som ur ett kriminellt perspektiv föredrar komtanter).
Många tror att kriminella använder kontanter till allt. Så är inte fallet. Hur de gör vet jag inte, men kontanter är det inte. Pengar slussas på olika sätt, och vill man vara sån, så är banker "dåliga" på att hitta detta. Swedbank är bevisat så.
 
  • Gilla
MoveMe och 1 till
  • Laddar…
Inget som säger att man behöver använda sig av mäklare överhuvudtaget!
Skriv köpeavtal och gör en överföring, krångligare en så behöver det inte vara.
Känner du dig osäker anlita en advokat som gör det för en bråkdel av mäklararvodet.
 
En mäklare gör det nog för en bråkdel av advokatarvodet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I ingenaning skrev:
Vi har köpt en sommarstuga, kontraktet är redan påskrivet. Vi tänkte inte låna av banken utan vi har tillräckligt med pengar på sparkontot. När mäklaren ringde banken (Skandiabanken) för att boka tid för utbetalningen så sa dom ifrån. Skandiabanken hjälper inte till vid kontanttillträden om man inte har lån via banken. Jag har ringt till kundtjänst och diskuterat ett par gånger med olika personer och det är tydligen deras policy. Spelar ingen roll att jag varit trogen kund i 20 år (det hade jag i och för sig inte trott heller).

Skandiabankens råd var att göra det via en annan bank. Jag har ingen annan bank. Mäklaren kunde förmedla en kontakt i Swedbank, men Swedbank var tveksamma och sa att dom bara kunde hjälpa till om både jag och min fru blev helkunder i Swedbank istället, med lönekonton och hela det köret.

Jag föreslog att jag kan göra överföringen själv till säljarens bank! Säljaren har lån att lösa så jag kan inte betala till säljaren direkt. Mäklaren berättade att det var olagligt (!) att göra så pga penningtvättlagen (har jag för mig). Själv ser jag inte riktigt problemet, om jag får ett kontonummer till ett klientmedelskonto plus ett referensnummer att använda så kan jag överföra pengarna till säljarens bank själv. Till och med dagen innan, för att vara säker på att pengarna finns på tillträdesdagen. Mäklaren säger dock ifrån.

Nästa plan var då att ansöka om ett bolån, eftersom allt i livet verkar bli enklare om man lånar så mycket som möjligt. Skandiabanken har dock 6 veckors handläggningstid för nya bolån och vi har kommit överens med säljaren om inflyttning om ett par veckor.

Vad tycker ni? Någon med liknande erfarenhet? Den stora svikaren i det här fallet är ju Skandiabanken som inte vill hjälpa till bara för att vi inte lånar pengar, men det verkar svårt att göra något åt.
Bankerna tror sig disponera dina pengar som de vill.
Lämna Skandiabanken så snabbt det bara går, det är din "policy".
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.