Låter som en lösning. Kan Banken, säljaren eller mäklare neka postväxel?
 
Redigerat:
Banken löser in den och betalar av säljarens lån.
 
  • Gilla
NDK
  • Laddar…
M
Jag råkar ut för samma problem nu. Jag MÅSTE betala köpet med Tambur trots att jag betalar utan lån, och SEB tar ut 5000kr för tillträdet pga det. De gör nu dessutom en granskning på vart mina pengar kommer ifrån fast alla mina transaktioner kommer ifrån SEB.

H heimlaga skrev:
Det där ärendet skulle jag gå direkt till bankinspektionen och finansministeriet med och sedan byta bank.
En bank som förbjuder dig att ta ut och använda dina egna pengar är ingen bank utan ett rövargäng. De försöker med andra ord lägga beslag på dina pengar eftersom du inte får förfoga över dem.

Kan du ta ut pengarna och betala kontant med en rejäl bunt sedlar?
Bara för att jävlas?

Tala om sjuk ekonomi och lånebubbla i Sverige............
H heimlaga skrev:
Det där ärendet skulle jag gå direkt till bankinspektionen och finansministeriet med och sedan byta bank.
En bank som förbjuder dig att ta ut och använda dina egna pengar är ingen bank utan ett rövargäng. De försöker med andra ord lägga beslag på dina pengar eftersom du inte får förfoga över dem.

Kan du ta ut pengarna och betala kontant med en rejäl bunt sedlar?
Bara för att jävlas?

Tala om sjuk ekonomi och lånebubbla i Sverige............
 
M
Jiji Jiji skrev:
Är också kund hos SEB och har köpt hus kontant, senast i maj, ingen avgift.
Genom Tambur?
 
Vad är det?
 
M
Jiji Jiji skrev:
Vad är det?
Inte helt säker, men det systemet som bankerna kan föra pengar emellan varann så att pengarna kommer in på direkten tror jag. Nån som vill förklara det bättre?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är inte för överföringar bankerna emellan. Det görs via Bankgirot eller RIX.
 
M
1 16386 skrev:
Det är inte för överföringar bankerna emellan. Det görs via Bankgirot eller RIX.
Kan du förklara varför mäklaren inte kan använda Tambur utan SEB (min bank) då?
 
M MoveMe skrev:
Genom Tambur?
Vår bank förde över pengarna från ett konto (mitt) till säljarens konto. Det var inget konstigt med det. Det svåra var att få banken att begripa att vi inte skulle låna några pengar. Det tog några telefonsamtal innan de begrep att vi inte skulle låna utan bara ville föra över pengar. Men när de väl hade fått det klart för sig var det inget konstigt. Och inga avgifter.
 
M
vanlig överföring där säljaren ser pengarna nästa dag?
 
Bankerna gjorde överföringen mellan sig så det gick på en gång.
Precis som när man köper med lån.
 
M
Funkar inte för mig heller. 5000kr avgift

A Alexn72 skrev:
Vilket skämt. Klart att banken ska lösa detta.
Och mäklaren har ett konto dit alla pengar ska betalas. Så var är problemet.
Dvs betala till mäklarens konto så är problemet löst. Så gjorde jag. Eftersom de lånade pengarna betalades ut på mitt konto så såg det ut som kontanta medel. Och detta var i början på detta åretm
 
M
Hade säljaren nåt lån att lösa? Undrar om inte det är därför....men tycker samtidigt att det är väl säljarens bank som fixar det...

Jiji Jiji skrev:
Bankerna gjorde överföringen mellan sig så det gick på en gång.
Precis som när man köper med lån.
 
M MoveMe skrev:
Hade säljaren nåt lån att lösa? Undrar om inte det är därför....men tycker samtidigt att det är väl säljarens bank som fixar det...
Nej, det fanns inga lån på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.