Finns två banker som jag tycker är värda att kallas för banker; SEB och Handelsbanken.
Ingen av dessa banker hade haft något som helst problem att bistå med detta.

Dessa banker är kanske inte alltid billigast, eller har den absolut bästa appen, men när det kommer till sånt här så uppskattar man plötsligt att ha en lite traditionell bank.

Sammanfattning; byt bank.
 
  • Gilla
magnus.oestvall och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har gjort två kontantaffärer de senaste åren. Den första gällde bara några hundratusen kr så det löstes med en överföring till mäklarens klientkonto några dagar innan tillträdet. Sen träffades vi hos mäklaren och löste säljarens lån vid tillträdet.
Det här var faktiskt bland det första jag föreslog för mäklaren, känns som en alldeles klockren lösning! Handpenningen finns ju redan på samma konto. Men det var tydligen förbjudet.:worried:
 
Claes Sörmland
Om du redan har konto på Nordea för över pengarna redan idag.

Be sedan din mäklare att göra en anmälan om ett kontanttillträde via datorsystemet Tambur (jag kollade vad det hette nu). Få bekräftat att mäklaren anmält via Tambur och ring Nordeas kundservice. Förklara och be dem koppla dig till handläggarna för tillträden. Uppge mäklarens och ditt namn och be dem ordna så att du kan skriva under blanketten som ger dem rätt att betala ut pengarna på tillträdesdagen. Gå till det inbokade Nordeakontoret, legitimera dig och skriv under. Klart.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi köpte nyligen hus i Portugal. Jag förde över hela köpesumman och lite till från Handelsbanken till mitt konto i en portugisisk bank. Handelsbanken ringde jag bara och bad de föra över summan. Inga frågor om nån penningtvätt eller något annat.

Låter verkligen besvärligt det du råkat ut för.
 
Ta ett bolån på 1000 kr
 
Och det klagas över att Svenska folket är skuldsatta ,men det verkar vara enda sättet att köpa bostad.

Protte
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det där ärendet skulle jag gå direkt till bankinspektionen och finansministeriet med och sedan byta bank.
En bank som förbjuder dig att ta ut och använda dina egna pengar är ingen bank utan ett rövargäng. De försöker med andra ord lägga beslag på dina pengar eftersom du inte får förfoga över dem.

Kan du ta ut pengarna och betala kontant med en rejäl bunt sedlar?
Bara för att jävlas?

Tala om sjuk ekonomi och lånebubbla i Sverige............
 
  • Gilla
  • Wow
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Kollat med SBAB? De är snabba på bolånebiten och har faktiskt ränta på sparkontot. Med tanke på deras roll borde det inte vara några problem att få hjälp av dem. Är det det så är det än värre ställt med svenska bostads- och kreditmarknaderna än jag trodde.
SBAB är definitivt inte snabba. Jag håller på att flytta mitt bolån dit och det har tagit flera månader. Ärendet blir liggande i ett antal veckor, sedan kommer dom på att det behöver kompletteras med ytterligare en uppgift o.s.v. Nu har mitt ärende haft status "ansökan behandlas" i en månad sedan jag skickade in senaste kompletteringen.
 
Skulle starta ett nytt sparande åt min systerdotter i Handelsbanken. Då fick jag svara på frågor om "vad jag tycker om hållbarhet"......
Helt oviktigt svarade jag eftersom det har 0 att göra med mitt sparande.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Skulle starta ett nytt sparande åt min systerdotter i Handelsbanken. Då fick jag svara på frågor om "vad jag tycker om hållbarhet"......
Helt oviktigt svarade jag eftersom det har 0 att göra med mitt sparande.
Synd att det inte är tankeläsare som arbetar på HB... (y)
 
Jag hade samma problem. Det är dock 10 år sen men jag tror att syrran gjorde likadant när hon köpte hus för 3-4 år sen. Mäklaren hade givetvis aldrig varit med om ett kontantköp men det var ganska lätt att lösa när jag fick rätt info. Jag fixade en postväxel från min bank (Nordea) och på tillträdesdagen sågs mäklare, säljare och jag på säljarens bank som löste in postväxeln (Handelsbanken tror jag). Men jag var rejält nervös när jag gick med den där papperslappen mellan bankkontoren...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vilket skämt. Klart att banken ska lösa detta.
Och mäklaren har ett konto dit alla pengar ska betalas. Så var är problemet.
Dvs betala till mäklarens konto så är problemet löst. Så gjorde jag. Eftersom de lånade pengarna betalades ut på mitt konto så såg det ut som kontanta medel. Och detta var i början på detta åretm
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Av princip hade jag bytt bank om dom vägrar göra överföringen.
 
  • Gilla
Jwc och 3 till
  • Laddar…
Vi är inne på samma sak. Jag och min sambo kommer betala hälften var och har olika banker. Det gick inte att föra över pengarna från två olika konton, utan mäklaren kan bara ha en bankkontakt. Fråga mig inte varför det är så här. Min sambo har bland annat Swedbank så vi kontaktade dem, eftersom hans del av pengarna redan låg där. Inga problem, men de ville ha 2500kr i avgift för att hjälpa till med överföringen då vi inte tänker ta lån. Dessutom behövde jag gå förbi ett Swedbank-kontor och visa upp mig, då jag inte är kund hos dem sedan tidigare. De behöver ha "kundkännedom" enligt regler.
Att betala 2500kr i avgift för att föra över pengar kändes av principskäl fel, så kontaktade Handelsbanken istället. De kunden tillhanda hålla samma tjänst med utan avgift.
 
  • Gilla
Jwc
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Skulle starta ett nytt sparande åt min systerdotter i Handelsbanken. Då fick jag svara på frågor om "vad jag tycker om hållbarhet"......
Helt oviktigt svarade jag eftersom det har 0 att göra med mitt sparande.
Förstår de frågorna från banken. Arbetar själv med placeringar och, om jag minns rätt, är det 98% av våra sparare, som anser att hållbarhet är bland det viktigaste med sina placeringar.

Till ämnet: låter sjukt skumt att det inte skulle gå att göra ett kontanttillträde. Jag skulle ringt tillbaka till banken och krävt att de hjälper till. Ge sig inte förrän de löst det åt dig - det är typ 15 minuters arbete för banken. När allt är klart - byt bank!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.