Byggahus.se

Svårt att köpa hus utan lån

6k läst  34 svar

1. I
    Medlem Nivå 4
    Vi har köpt en sommarstuga, kontraktet är redan påskrivet. Vi tänkte inte låna av banken utan vi har tillräckligt med pengar på sparkontot. När mäklaren ringde banken (Skandiabanken) för att boka tid för utbetalningen så sa dom ifrån. Skandiabanken hjälper inte till vid kontanttillträden om man inte har lån via banken. Jag har ringt till kundtjänst och diskuterat ett par gånger med olika personer och det är tydligen deras policy. Spelar ingen roll att jag varit trogen kund i 20 år (det hade jag i och för sig inte trott heller).

Skandiabankens råd var att göra det via en annan bank. Jag har ingen annan bank. Mäklaren kunde förmedla en kontakt i Swedbank, men Swedbank var tveksamma och sa att dom bara kunde hjälpa till om både jag och min fru blev helkunder i Swedbank istället, med lönekonton och hela det köret.

Jag föreslog att jag kan göra överföringen själv till säljarens bank! Säljaren har lån att lösa så jag kan inte betala till säljaren direkt. Mäklaren berättade att det var olagligt (!) att göra så pga penningtvättlagen (har jag för mig). Själv ser jag inte riktigt problemet, om jag får ett kontonummer till ett klientmedelskonto plus ett referensnummer att använda så kan jag överföra pengarna till säljarens bank själv. Till och med dagen innan, för att vara säker på att pengarna finns på tillträdesdagen. Mäklaren säger dock ifrån.

Nästa plan var då att ansöka om ett bolån, eftersom allt i livet verkar bli enklare om man lånar så mycket som möjligt. Skandiabanken har dock 6 veckors handläggningstid för nya bolån och vi har kommit överens med säljaren om inflyttning om ett par veckor.

Vad tycker ni? Någon med liknande erfarenhet? Den stora svikaren i det här fallet är ju Skandiabanken som inte vill hjälpa till bara för att vi inte lånar pengar, men det verkar svårt att göra något åt.

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Kan ni inte göra upp affären på säljarens bank? Ta med en postväxel från er låtsasbank?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Kollat med SBAB? De är snabba på bolånebiten och har faktiskt ränta på sparkontot. Med tanke på deras roll borde det inte vara några problem att få hjälp av dem. Är det det så är det än värre ställt med svenska bostads- och kreditmarknaderna än jag trodde.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Nivå 15
    Jag har gjort två kontanttillträden med SEB, inga problem med dem, men de lär ju åtminstone kräva att du är kund i banken.
    SBAB vet jag att de inte gör kontanttillträden. Kundtjänst påstod att de kunde fixa det, men när allt kom omkring så hade de inte den tjänsten.
    Inte så lätt att föra över större belopp som privatperson om man inte lägger upp det genom en handläggare på banken (och då är man ju mycket nära ett kontanttillträde). Det går ju inte direkt att swisha ett par miljoner ;)

P.s. man kanske kan fixa det på det gamla sättet med en postväxel? Det torde om inte annat vara något mäklaren är bekant med och därmed känner sig trygg med. Om han/hon varit i branschen ett tag vill säga.

5. I
    Medlem Nivå 4
    Jag har inte hört med SBAB eller någon annan, får jobba lite telefon i morrn tror jag. Det står dock på SBABs webbsida att handläggningstiderna är extra långa just nu, inget bra tecken.

Postväxel var en bra ide, det hade jag inte tänkt på. Ska höra vad mäklaren säger. Har en känsla av att det kommer bli lite motstånd mot det också.

6. C
    Medlem · Nivå 15
    I värsta fall är det ju bara att låna pengarna och sedan lösa lånet direkt. 3 månaders ränta är ju kanske ingen större katastrof att avvara. Men du kanske skall föreslå det upplägget med din nuvarande bank så kanske de mjuknar angående att hjälpa dig med tillträdet? :devilish:
    Vad är max kontantinsats enligt dem? Kanske räcker med att låna en krona?

7. I
    Medlem Nivå 4
    Jag kan tänka mig att låna för att lösa problemet. Verkar kanske svårt att hinna få det beviljat på bara nån vecka dock. Får undersöka mer i morrn.

8. Axbard_89
    Medlem Nivå 3
    Extra långa betyder 2-3 timmars telekö. Ärende klart på några dagar.

9. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Någon borde verkligen ställa upp regler och krav på våra banker. Det är ju för fan rena vilda västern.

10. I
    Medlem Nivå 4
    Låter lovande! (y)

11. I
    Medlem Nivå 4
    Jag nämnde inte i mitt första inlägg att jag även kontaktat Nordea, där jag faktiskt har konto sen minst 10 år tillbaks. Det finns dock inga pengar där. Det tog två dagar innan banken ringde tillbaks, och jag har nog aldrig pratat med en så missnöjd människa på telefon tidigare. Vid flera tillfällen hörde jag ljudliga suckar som reaktion på mina svar. Vi bokade in ett möte om en vecka och jag måste ta med underlag för att visa var alla pengar kommer ifrån egentligen. Jag kände väl direkt att jag inte kommer gå den vägen och få min hederlighet ifrågasatt bara för att få hjälp med en enda överföring av mina egna pengar. Har den som backup-backup-lösning dock ifall inget annat funkar.

Den här penningtvättlagen funkar verkligen bra. Vanligt folk kan inte använda sina egna pengar längre? :thinking:

12. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jag anser absolut att penningtvätt måste motarbetas och förhindras, men är pengarna inne i systemet så är det inte så mycket att snacka om. Den initialt mottagande banken skall kunna garantera att pengarna är kontrollerade redan. Tycker man...

Det jag tänker är att varför inte ta affären på säljarens bank? Någon annan nämnde det tidigare. Det är ju liksom deras problem att hantera kontanter, post växel eller hur du nu väljer att betala.

13. I
    Medlem Nivå 4
    Enligt mäklaren så behöver överföringen göras av en kontaktperson på min bank och inte av mig själv, för om jag gör det själv kan det vara penningtvätt. Men jag tycker ju också att bara det faktum att pengarna passivt accepterats av min bank i flera år borde vara ett tecken på att pengarna är OK.

14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Det låter som att mäklaren missförstått. Oavsett vad så tror jag inte banken kan neka att bistå dig detta. Jag hade nog slagit näven i bordet och gjort ytterst klart för dem att om de inte såg till att det fungerade, så hade jag avkrävt historik på pengarna så att jag kan göra överföringen själv. Om inte hade jag troligen gått till polisen och gjort en anmälan mot banken om egenmäktigt förfarande eller liknande.

• Laddar…
  15. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Jag har gjort två kontantaffärer de senaste åren. Den första gällde bara några hundratusen kr så det löstes med en överföring till mäklarens klientkonto några dagar innan tillträdet. Sen träffades vi hos mäklaren och löste säljarens lån vid tillträdet.

Den andra gällde mer pengar och gick via Nordea. Mäklaren anmäler hos Nordea via något datorsystem att ett kontanttillträde ska ske. Sen gäller det att ringa deras kundservice (som naturligtvis aldrig råkat ut för något så konstigt som ett kontanttillträde och följaktligen inte har en aning) och se till att man får prata med de som handlägger tillträden. De bokar sedan in ett möte på ett Nordeakontor och där skriver du under ett blankett att ett visst belopp kan betalas ut vid tillträdet från valfritt konto. Sen träffas ni hos mäklaren som "ringer över" pengarna vid tillträdet. Nordea ville ha minst fyra dagar från blankettunderskrift till tillträde.

Redigerat 19 jun 22:28