Hej

Jag har haft hjälp med att dränera om mitt hus från 65 med källare. I källaren finns ett garage och tyvärr fick asfalteringen i garagenedfarten stryka på foten vid omdräneringen.
Nu när vi ska återställa så funderar jag på om man kanske ska byta ut asfalten till en stenläggning. Frågan är om det är något man bör tänka på när det är en sluttning och man gör stenläggningen. Är det svårare så att det blir dyrare om jag tar in någon, kommer det vara märkbart jobbigare om jag väljer att göra det själv?
Jag kommer ta in en grävare som ska fixa en mur (L-stöd) så han kommer även fixa bärlager men har inte möjlighet att fixa stensättningen i närtid. Så antingen får jag ta in en annan hantverkare eller (eftersom bärlager fixas av grävaren) göra själva stensättningen själv.

Personligen föredrar jag betongplattor framför asfalt.
Plånboken gör det också, eftersom asfalt skall miljösaneras... (dyrt som F).

Ja - det finns lite att tänka på, oavsett vilket ytlager du väljer - att grunden blir korrekt gjord... Infarten bör ha minst 20cm, helst 40cm eller djupare bärlager som skall paddas med 400-500kg's padda. På det skall läggas ett tunnare lager som skall paddas med 90-150kg's padda.
På det lagret kan du nog asfaltera.
Skall du plattsätta skall du lägga ett 3:e lager som är stenmjöl eller sättsand (tycke och smak vilket man väljer) som också skall paddas med 90-150kg's padda.
Jag rekommenderar -starkt- att du -inte- lyssnar på experterna gällande val av betongplattornas tjocklek! De råder dig att lägga för tunna plattor!
Av en tillfällighet (kommunen byggde om) så kom jag över St:Erik Betong AB's Super Plattor på 7cm. Tunga as! Ligger där jag la dem för 15 år sedan - o på dem har rullat allt från obelastade trampcyklar till fulllastade 3-axliga grusbilar (25-ton?).
Just det att man lagt dem o de ligger still - att man slipper lägga om dem = "guld värt".

St:Erik Betong har(?) försäljning på farbriksområdet - 1:a och 2:a sortering. Jag har genomgående valt 2:a sortering - de är inte alls så dåliga plattor, men ett visst spill blir det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.