483 läst ·
10 svar
483 läst
10 svar
Svåridentiflierad lukt i badrummet på ovanvåningen
Svåridentifierad lukt i badrummet på ovanvåningen
Hej!
Vi bor i ett radhus och har haft en märklig lukt i badrummet som jag försöker bli klok på. Den har minskat kraftigt efter flera åtgärder, men finns fortfarande kvar i svagare form. Jag vill gärna förstå vad den beror på, att riva tätskiktet känns lite trist och kräver nog att jag byter kaklet också.
⸻
Bakgrund:
• Luktbeskrivning: svagt surt, lite häst- eller stalliknande, alternativt plast/emulsionsaktigt.
• Badrummet ligger på ovanvåningen.
• Ventilationen fungerar bra, med starkt drag i ventilen.
• Fuktmätning har gjorts → helt normala värden.
• Föreningens ordförande har kollat protokoll – inga tidigare anmärkningar eller fuktproblem.
• Bytt tvättmaskin och torktumlare, vilket minskade lukten markant.
• Rensat golvbrunnen och bytt vattenlås.
• Rengjort noggrant med BioFresh och sprayat både golv och kakel med Yocoair Odour-Eater.
⸻
Status nu:
Lukten är mycket svagare, men finns kvar – särskilt nära golvet.
När jag luktar direkt vid tätskiktet (mellan golv och vägg) känner jag tydligt den där häst/stall-lukten.
Golvmattan ser i övrigt fräsch och fin ut, men jag vet inte hur gammal den är.
Det verkar inte komma från avloppet längre, och ventilationen fungerar bra.
⸻
Fråga:
Vad kan det här bero på när fuktvärdena är normala och allt är rengjort och rensat?
Kan det röra sig om emissioner från plastmattan eller limmet under, eller finns det något annat jag inte tänkt på?
Finns det några beprövade sätt att neutralisera eller kapsla in lukten utan att behöva byta plastmatta och kakel?
Alla tips, erfarenheter eller liknande fall uppskattas mycket! 🙏
Hej!
Vi bor i ett radhus och har haft en märklig lukt i badrummet som jag försöker bli klok på. Den har minskat kraftigt efter flera åtgärder, men finns fortfarande kvar i svagare form. Jag vill gärna förstå vad den beror på, att riva tätskiktet känns lite trist och kräver nog att jag byter kaklet också.
⸻
Bakgrund:
• Luktbeskrivning: svagt surt, lite häst- eller stalliknande, alternativt plast/emulsionsaktigt.
• Badrummet ligger på ovanvåningen.
• Ventilationen fungerar bra, med starkt drag i ventilen.
• Fuktmätning har gjorts → helt normala värden.
• Föreningens ordförande har kollat protokoll – inga tidigare anmärkningar eller fuktproblem.
• Bytt tvättmaskin och torktumlare, vilket minskade lukten markant.
• Rensat golvbrunnen och bytt vattenlås.
• Rengjort noggrant med BioFresh och sprayat både golv och kakel med Yocoair Odour-Eater.
⸻
Status nu:
Lukten är mycket svagare, men finns kvar – särskilt nära golvet.
När jag luktar direkt vid tätskiktet (mellan golv och vägg) känner jag tydligt den där häst/stall-lukten.
Golvmattan ser i övrigt fräsch och fin ut, men jag vet inte hur gammal den är.
Det verkar inte komma från avloppet längre, och ventilationen fungerar bra.
⸻
Fråga:
Vad kan det här bero på när fuktvärdena är normala och allt är rengjort och rensat?
Kan det röra sig om emissioner från plastmattan eller limmet under, eller finns det något annat jag inte tänkt på?
Finns det några beprövade sätt att neutralisera eller kapsla in lukten utan att behöva byta plastmatta och kakel?
Alla tips, erfarenheter eller liknande fall uppskattas mycket! 🙏
Vi hade nåt liknande som berodde på att gummimanschetten på stosen till toalettstolen var otät och det kom sporadiskt upp dålig lukt vid anslutningen till avloppet, men kunde sedan vara bra i några dagar så det var svårt att felsöka. Byte av manschett (eller det blev hela stolen då den var sliten) samt spolning av avloppsrör samt avluftningen (viktigt!).
Kan försöka ta reda på vad det är för bjälklag!Centano skrev:
Det är egentligen hela golvet som luktar, om jag sniffar på mattan.
Jag vet inte exakt hur mätningen gjordes. Men jag bad ordföranden komma hit och kolla, han hade med sig något som såg ut att vara väldigt gedigen utrustning och gjorde mätning på olika ställen runt mattan. Han hade med sig protokoll där det inte fanns någon anmärkning på fukt eller dylikt tidigare. Med det sagt vet jag inte mer än så i detalj.
Om det blev markant bättre av att byta tm och tt så hade det väl med det att göra? Kanske sitter kvar lite lukt någonstans som fortfarande märks. Antag att det är fel på tätskikt eller toalett, varför skulle det då bli bättre med byte av tm och tt?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Har ingen koll alls på din ordförandes kompetens men jag hade kanske inte litat på en ordförandes fuktmätningar.Emilvar skrev:
Kan försöka ta reda på vad det är för bjälklag!
Det är egentligen hela golvet som luktar, om jag sniffar på mattan.
Jag vet inte exakt hur mätningen gjordes. Men jag bad ordföranden komma hit och kolla, han hade med sig något som såg ut att vara väldigt gedigen utrustning och gjorde mätning på olika ställen runt mattan. Han hade med sig protokoll där det inte fanns någon anmärkning på fukt eller dylikt tidigare. Med det sagt vet jag inte mer än så i detalj.
Bra fråga! Kanske flera lukter?M munge skrev:
Har försökt tvätta där ta och ty stod. Men det knepiga är ju att tätskiktet bär just den lukten jag tycker man känner när man kommer in i badrummet. Men ja visst är det lite snurrigt.
Klicka här för att svara