Såg idag när jag började klippa ner perennerna att det var fullt med denna svamp under bladen. Den väver i klump men varandra och ju mer jag lyft på gamla blad ju mer svamp såg jag.
Har även spridit sig i gruset utanför rabatten och det var där jag så den först. Någon som vet vad det är och är den skadliga för växter och hus och iså fall hur blir man av den.
Tacksam för alla svar.
Göransdotter.

• Klump av brunaktiga svampar under vissnade växtblad och i grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klunga av brunaktiga svampar som växer under blad i en rabatt, med spridning även i närliggande grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
Växer dom på en stubbe/rot?
Ser ut som honungsskivling.

Hej, Ja de växer även upp på körsbärsstubben och runt om i hela rabatten ca 3 meter åt varje håll.

Redigerat:
jag testade lite järnsulfat på jag hade i gräsmattan och det verkade som att de inte tålde järnsulfatet

• Gilla
Göransdotter
  • Laddar…
V
Jag brukar plocka och äta dom.
Smakar smaskens om man tycker om svamp.

Svamp samarbetar ju med växter. Jag blir jätteglad när jag hittar olika sorters svamp på tomten. Går de att äta är det ju än bättre. Är dock rätt kass på svamp så håller mig till några säkra.

T tergo skrev:
jag testade lite järnsulfat på jag hade i gräsmattan och det verkade som att de inte tålde järnsulfatet
Jag får prova med järnsulfat på en liten del och se vad som händer. Tack för ditt svar.

Svampkroppen som syns är svampens reproduktiva del, under jorden finns svamptrådarna som sträcker sig över enorma ytor där de lever i symbios med växter och träd. Svampar ovan jord finns endast under en kort tid, de är strax borta alldeles av sig själv. Det är ingen mening med att ta bort hattarna, livet finns under jorden.

Jag törs inte säkert säga om det är honungsskivling, finns flera arter av dem i Sverige men du bör identifiera svampen genom att kontakta jourhavande biolog därför att om det är honungsskivling är det problematiskt, alla andra svampar kan man strunta i. De lever på dött organiskt material såsom stubbar och trädrötter men honungsskivlingen lever på både levande och död ved vilket betyder att den tar död på träd och växter. Det är den enda svamp man inte vill ha i en trädgård. Speciellt förtjust är den i syrenbuskar. Du kan försiktigt gräva runt svamparna och om myceltrådarna är svarta och det luktar kraftigt av svamp kan det tyda på honungsskivling.

Fråga jourhavande biolog - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Svampkroppen som syns är svampens reproduktiva del, under jorden finns svamptrådarna som sträcker sig över enorma ytor där de lever i symbios med växter och träd. Svampar ovan jord finns endast under en kort tid, de är strax borta alldeles av sig själv. Det är ingen mening med att ta bort hattarna, livet finns under jorden.

Jag törs inte säkert säga om det är honungsskivling, finns flera arter av dem i Sverige men du bör identifiera svampen genom att kontakta jourhavande biolog därför att om det är honungsskivling är det problematiskt, alla andra svampar kan man strunta i. De lever på dött organiskt material såsom stubbar och trädrötter men honungsskivlingen lever på både levande och död ved vilket betyder att den tar död på träd och växter. Det är den enda svamp man inte vill ha i en trädgård. Speciellt förtjust är den i syrenbuskar. Du kan försiktigt gräva runt svamparna och om myceltrådarna är svarta och det luktar kraftigt av svamp kan det tyda på honungsskivling.

Fråga jourhavande biolog - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)
Intressant! Alltid lär man sig något nytt.

L Lilllen skrev:
Intressant! Alltid lär man sig något nytt.
Tack, vilket bra svar. Jag har nu skickat in bilderna till jourhavande biolog på naturhistoriska och text.
Jag återkommer med svaret jag får till forumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.