Hej! Jag befinner mig just nu i svärmors hus i Västerbotten nära havet.
Tv-bilden är normalt väldigt skarp. Tv-antennen är ganska ny (några år) och sitter på taket.
Då och då meddelar TVn "Svag täckning" och då ger den ingen bild alls. Dock brukar 1:an och 2:an alltid fungera (SVT). Men barnkanalen brukar exempelvis inte fungera. Även om det är molnfritt. Väntar man 10 min kan dock mottagningen bli bra igen.
Normalt får vi alltså bra mottagning på alla kanaler.
På baksidan av antennenen ser det ut som på fotot. Kan detta vara orsaken till problemet? Svärmor säger att alla har liknande problem i området och att det nog inte är tv-antennens fel.
Vad tror ni?
Tv-bilden är normalt väldigt skarp. Tv-antennen är ganska ny (några år) och sitter på taket.
Då och då meddelar TVn "Svag täckning" och då ger den ingen bild alls. Dock brukar 1:an och 2:an alltid fungera (SVT). Men barnkanalen brukar exempelvis inte fungera. Även om det är molnfritt. Väntar man 10 min kan dock mottagningen bli bra igen.
På baksidan av antennenen ser det ut som på fotot. Kan detta vara orsaken till problemet? Svärmor säger att alla har liknande problem i området och att det nog inte är tv-antennens fel.
Vad tror ni?
Kabelanslutningen ser inte optimal ut, men kan fungera ändå.
Ska du kolla mottagningen och justera så gå in i servicemeny på tv eller digitalbox, där kan du se signalstyrka och kvalité.
På sommaren kan väderfenomen påverka signalen.
Gå in på Teracoms hemsida och se hur signalstyrkan ser ut för er plats och riktning för antenn mot närmaste sändare.
Ska du kolla mottagningen och justera så gå in i servicemeny på tv eller digitalbox, där kan du se signalstyrka och kvalité.
På sommaren kan väderfenomen påverka signalen.
Gå in på Teracoms hemsida och se hur signalstyrkan ser ut för er plats och riktning för antenn mot närmaste sändare.
Alla skador och skarvar mellan antenn och mottagare kan orsaka problem. Skadad sköld som på bilden ger ändrar impedans i signalkabeln och signalen kan då "studsa" och störa ut sig själv med störningar som följd. Eventuella problem blir mer uppenbara vid låg signalstyrka/kvalitet eftersom det krävs mindre för att störa ut informationen. En enkel första åtgärd är att se över och byta ut dåliga sladdar och skarvar. Misstänker man att hela kabeln är gammal och sliten kostar det intente många hundralappar att köpa en ny, och föra den oskarvad från antenn till mottagare. Löste problemet i den sommarstuga som jag såg VM i efter att hantverkare klippt kabelnK kia2 skrev:Hej! Jag befinner mig just nu i svärmors hus i Västerbotten nära havet.
Vad tror ni?
I fritidshuset hade vi de här problem, efter vissa tester bytte vi till en gitterantenn och nu fungerar det.
Så beroende av förhållanden kan vissa antenntyper fungera bättre. Eller om man kan byta till en större Yagiantenn. Vad sitter det för antenn på platsen nu?
Så beroende av förhållanden kan vissa antenntyper fungera bättre. Eller om man kan byta till en större Yagiantenn. Vad sitter det för antenn på platsen nu?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
SVT:s kanaler (1, 2, Barnkanalen, SVT24) går på samma mux så det är märkligt om 1 och 2 funkar men inte Bk. Jag skulle börja med att åtgärda kontakten vid antennen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Det jag hade i tanken är de olika luftlagrens temperaturer över dygnet. Dessa kan reflektera vissa frekvensen, medans andra närliggande passerar rätt igenom. Är dålig på hur mycket detta påverkar TV, men vet att det påverkar vissa radiosystem bland annat i olika stor utsträckning.K kia2 skrev: