Byggahus.se
E etompau skrev:
Med mätpinnarna isär, ingen kontakt mellan dom, så visar alltid instrumentet en "1" (overflow/over limit).
Sätt ihop mätpinnarna så ska instrumentet visa kanske 0,2.

När du mäter slingresistans ska instrumentet stå på 200 ohms-området.
Sätter jag ihop pinnarna på 200 blinkar bara ett minustecken framför 1an
 
C
C carlfredrik skrev:
Fast den där 1an är alltid där, från att jag startar den. Börjar undra om det är något fuffens med mätaren. Får 1.8 på 200k nu.
1an betyder att resistansen är utanför mätområdet. När du inte mäter mot något har du "oändlig" resistans mellan proberna, vilket också är utanför mätområdet och indikeras på samma sätt. Det går alltså inte att se skillnad på för hög resistans för mätområdet eller "avbrott". Det är helt normalt.

När du ställer instrumentet på 200k mäter du kiloohm, alltså 1000-tals ohm. 1,8 är alltså 1,8 kiloohm = 1800 ohm. Ett okej värde är < 10 ohm.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Sätter jag ihop pinnarna på 200 blinkar bara ett minustecken framför 1an
Är batteriet friskt i instrumentet?
Glapp i mätpinnar/kontakter är inte ovanligt, rucka lite på dessa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är batteriet friskt i instrumentet?
Glapp i mätpinnar/kontakter är inte ovanligt, rucka lite på dessa.
Får 1300 på 2000 på begränsningskabeln. Ska se om jag får ordning på 200
 
C carlfredrik skrev:
Får 1300 på 2000 på begränsningskabeln. Ska se om jag får ordning på 200
Ruckade på den en del och till slut visade den 146, på 200. Verkar vara glapp i själva mätaren. Lånade den av pappa och han har haft den så länge jag kan minnas…
 
Redigerat:
C carlfredrik skrev:
Ruckade på den en del och till slut visade den 146, på 200
Steg ett är att du kan lita på ditt instrument. Sätt ihop mätpinnarna och säkerställ att instrumentet stabilt visar ett lågohmigt värde under ca 1 ohm. Funkar inte detta så blir den fortsatta felökningen orimligt svår för dig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
1an betyder att resistansen är utanför mätområdet. När du inte mäter mot något har du "oändlig" resistans mellan proberna, vilket också är utanför mätområdet och indikeras på samma sätt. Det går alltså inte att se skillnad på för hög resistans för mätområdet eller "avbrott". Det är helt normalt.

När du ställer instrumentet på 200k mäter du kiloohm, alltså 1000-tals ohm. 1,8 är alltså 1,8 kiloohm = 1800 ohm. Ett okej värde är < 10 ohm.
Fattar,
E etompau skrev:
Steg ett är att du kan lita på ditt instrument. Sätt ihop mätpinnarna och säkerställ att instrumentet stabilt visar ett lågohmigt värde under ca 1 ohm. Funkar inte detta så blir den fortsatta felökningen orimligt svår för dig.
Att mäta på 200 verkar den absolut inte vilja så dessa värdera får jag på 2000:

V-h: 470
V-g1: 006
H-g2: 011
H-g1: 432
G1-g2: 431

Känns som att det är flera brott som ställer till det för mig…
 
C carlfredrik skrev:
Fattar,

Att mäta på 200 verkar den absolut inte vilja så dessa värdera får jag på 2000:

V-h: 470
V-g1: 006
H-g2: 011
H-g1: 432
G1-g2: 431

Känns som att det är flera brott som ställer till det för mig…
Du tycks ha två förbindelser som är riktiga och hela:

V-G1, 6 ohm
H-G2 11 ohm


Övriga är förbindelser visar för högt motstånd (drygt 400 ohm)
Har du koll på var skarvdonen för anslutning av guidekablarna finns? Kolla dessa, använd enbart prylar från 3M.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du tycks ha två förbindelser som är riktiga och hela:

V-G1, 6 ohm
H-G2 11 ohm


Övriga är förbindelser visar för högt motstånd (drygt 400 ohm)
Har du koll på var skarvdonen för anslutning av guidekablarna finns? Kolla dessa, använd enbart prylar från 3M.
Ska felsöka ikväll, blir en rejäl genomgång! Återkommer.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Ska felsöka ikväll, blir en rejäl genomgång! Återkommer.
Good luck. Ge inte upp, det är inte rocket science, men kräver uthållighet och tålamod.
 
  • Gilla
carlfredrik och 1 till
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Städade upp mina värden från signalsökaren. Styrkan minskar väl rätt konstant lite hela tiden... något mer mellan vissa mätningar kanske.

[bild]
Har väl kommit fram till att felet fortfarande ligger någonstans i den röda delen här.
 
Ser att du tidigare (2021) skrev att du har tvinnat ihop kablarna och sedan trätt krympslang över skarven. Detta är att be om problem.
Du måste använda riktiga grejor om installationen ska hålla över tid. Fukt och jord påverkar metaller som oxiderar=ökat motstånd=försvagad signal=klippare slutar att fungerar.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser att du tidigare (2021) skrev att du har tvinnat ihop kablarna och sedan trätt krympslang över skarven. Detta är att be om problem.
Du måste använda riktiga grejor om installationen ska hålla över tid. Fukt och jord påverkar metaller som oxiderar=ökat motstånd=försvagad signal=klippare slutar att fungerar.
'
Japp. Det har jag absolut märkt. Alla dom skarvarna har jag fixat igen. Oftast där problemen varit.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Kopplade ihop slingan vid den orange markeringen och gav 7 i motstånd. Skönt att minimera loopen där skadan ligger 👍🏻
Diagram över elektriska slingor med en orange markerad sektion där slingorna är ihopkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C carlfredrik skrev:
Japp. Det har jag absolut märkt. Alla dom skarvarna har jag fixat igen. Oftast där problemen varit.
Då var det äntligen löst! Systematiskt klippte jag slingan och skarvade ihop till en temporär loop. Började med en skarv på mitten, sedan mitten av den sedan mitten av den osv. Nu har jag nästan dragit upp hela skiten men jag hittade iaf skadan! På bilden är de handritade blå strecken en ok loop och de röda handritade är en död loop. Det lilla krysset är skadan.

Det var ett oväntat som jag aldrig pillat med, långt ner i ena hörnet av tomten. Slingan har legat i ca 5-6 år tror jag (förra ägaren lät ett företag installera den) så sådant här lär väl dyka upp titt som tätt nu kan jag tänka mig 🙈

Underbar känsla i vilket fall! Glöm aldrig att uppskatta er gröna lampa.



Hand håller avskuren kabel med synlig skada i mörkt trädgårdsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss av en trädgård med blå linjer som visar en fungerande loop och röda linjer som visar en trasig loop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.