Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hej!
Jag har en Husqvarna robot som klipper en relativt stor gräsplätt. De tidigare ägarna av gården installerade systemet och la då in två stycken guideslingor. Efter att vi grävt och donat hela vintern har en av guideslingorna fått sig en rejäl omgång. Jag har fått skarva den på ca 3-4 ställen. Problemet är att den fortfarande ger väldigt låg signal. Har försökt felsöka med en Grimsholms mätare men tycker den är rätt så svår att läsa av. Har ni några tips? När jag testar "CONT" lyser lampan väldigt svagt. Borde jag dra upp hela den första delen där alla skarvar ligger och göra en enda snygg skarv och hoppas på att problemet inte ligger längre ner på kabeln?
Jag får dessa värderna på slingan:
Och jag tror att slingan ligger ungefär såhär:
Tacksam för hjälp!
Jag har en Husqvarna robot som klipper en relativt stor gräsplätt. De tidigare ägarna av gården installerade systemet och la då in två stycken guideslingor. Efter att vi grävt och donat hela vintern har en av guideslingorna fått sig en rejäl omgång. Jag har fått skarva den på ca 3-4 ställen. Problemet är att den fortfarande ger väldigt låg signal. Har försökt felsöka med en Grimsholms mätare men tycker den är rätt så svår att läsa av. Har ni några tips? När jag testar "CONT" lyser lampan väldigt svagt. Borde jag dra upp hela den första delen där alla skarvar ligger och göra en enda snygg skarv och hoppas på att problemet inte ligger längre ner på kabeln?
Jag får dessa värderna på slingan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och jag tror att slingan ligger ungefär såhär:
Logga in
Skapa konto
Tacksam för hjälp!
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Skarvar är känsliga, de måste vara 100% och som jag ser det når man bara detta via lödning och dubbla krympslangar med inbyggt smältlim (ja jag kör hängslen och livrem). kanske får man motsvarande 100% kontakt med klämkopplingar för ändamålet, vet ej eftersom jag inte använder sådana.
Det du kan göra är att ohm-mäta de olika slingorna, ger en bra indikation vilken slinga som inte fungerar. Har du väl isolerat en tveksam slinga så är det troligen det mest effektiva att dra upp och dra om detta segment.
__
PS. Guideslinga 1 verkar meningslös som den beskrivs. Du behöver endast guideslinga 2 i din skiss.
Det du kan göra är att ohm-mäta de olika slingorna, ger en bra indikation vilken slinga som inte fungerar. Har du väl isolerat en tveksam slinga så är det troligen det mest effektiva att dra upp och dra om detta segment.
__
PS. Guideslinga 1 verkar meningslös som den beskrivs. Du behöver endast guideslinga 2 i din skiss.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för svar! Det var inte jag som la ner slingan och hela området är på nästan 4000m2 så tror de som installerade slingan la guide 1 för att de tyckte det behövdes helt enkelt.H Harald Blåtumme skrev:Skarvar är känsliga, de måste vara 100% och som jag ser det når man bara detta via lödning och dubbla krympslangar med inbyggt smältlim (ja jag kör hängslen och livrem). kanske får man motsvarande 100% kontakt med klämkopplingar för ändamålet, vet ej eftersom jag inte använder sådana.
__
Är det inte tydligt att det är guide 2 som inte funkar menar du?
Kan absolut vara skarvarna. Har helt enkelt skalat kablarna, snurrat ihop dom och därefter kört krympslang över. Kanske borde byta till de där med gel i.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag har aldrig försökt tolka de värden som roboten anger, jag kör all felsökning på begränsningskablar /guidekablar med vanlig multimeter. Det syns väldigt tydligt i ohm-mätningsläget där det inte fungerar, det är en funktion av kabelsträckning så man ser direkt om det är något fel.
Att din guideslinga 1 blev installerad var nog bara för att det fanns två... ärligt talat är den helt onödig efter vad dina skisser visar så jag skulle nog förorda att fimpa den. Klipparen går in hur enkelt som helst i detta område via begränsningsslingan och den andra guiden.
Men du måste mäta upp guide 2 mot de båda delarna på begränsningsslingan, det hade jag startat med, jämföra med värdet du får på hela begränsningsslinag guide 2 utesluten. Detta bör vara ett informativt test.
Att din guideslinga 1 blev installerad var nog bara för att det fanns två... ärligt talat är den helt onödig efter vad dina skisser visar så jag skulle nog förorda att fimpa den. Klipparen går in hur enkelt som helst i detta område via begränsningsslingan och den andra guiden.
Men du måste mäta upp guide 2 mot de båda delarna på begränsningsslingan, det hade jag startat med, jämföra med värdet du får på hela begränsningsslinag guide 2 utesluten. Detta bör vara ett informativt test.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Instämmer med Harald - Fixa en multimeter och ohm-mät.
Börja vid laddstationen, koppla ur allt och mät varje segment, alltså V till G1, G1 till G2, G2 till H, och V till H.
Då kan du isolera felet till ena eller andra guidekabeln, eller till ett visst segment av begränsningskabeln.
De där slingvärdena du får fram i klipparen är hur stark signal klipparens antenner fångar upp, så det är inte särskilt användbart i sammanhanget tyvärr. Hade varit najs om den hade haft lite grundläggande diagnosticeringsfunktioner för slingan inbyggt, men så är det inte tyvärr.
Börja vid laddstationen, koppla ur allt och mät varje segment, alltså V till G1, G1 till G2, G2 till H, och V till H.
Då kan du isolera felet till ena eller andra guidekabeln, eller till ett visst segment av begränsningskabeln.
De där slingvärdena du får fram i klipparen är hur stark signal klipparens antenner fångar upp, så det är inte särskilt användbart i sammanhanget tyvärr. Hade varit najs om den hade haft lite grundläggande diagnosticeringsfunktioner för slingan inbyggt, men så är det inte tyvärr.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Tack cpalm för litet klarlägganden... jag hade liksom allt i huvudet bara och det behövs nog mer konkreta anvisningar.
En sak jag ändå kan bidra med är att man lustigt nog måste invänta korrekta mätväden på de ohm-metrar jag använt, det kan ta 5-10 sekunder innan man får det korrekta värdet på långa slingor. Kan visa 0.000 Ohm först men kan stabiliseras till tex 10 Ohm beroende på hur lång slingan är. Inte lagt på minnet vad det är för värden man kan vänta på olika långa kabelstäckningar men det bör nog inte vara över säg 20 - 50 Ohm, här kan man ha i åtanke om man bara testar halva slingan via guiden... ja ni förstår. Guidens längd plus den del av begränsningskabeln man testar ska bli rimlig. Stora anläggningar med långa slingor där blir det ju högre värden på motståndsmätningen, det man kollar är hur de förhåller sig relativt längd.
En sak jag ändå kan bidra med är att man lustigt nog måste invänta korrekta mätväden på de ohm-metrar jag använt, det kan ta 5-10 sekunder innan man får det korrekta värdet på långa slingor. Kan visa 0.000 Ohm först men kan stabiliseras till tex 10 Ohm beroende på hur lång slingan är. Inte lagt på minnet vad det är för värden man kan vänta på olika långa kabelstäckningar men det bör nog inte vara över säg 20 - 50 Ohm, här kan man ha i åtanke om man bara testar halva slingan via guiden... ja ni förstår. Guidens längd plus den del av begränsningskabeln man testar ska bli rimlig. Stora anläggningar med långa slingor där blir det ju högre värden på motståndsmätningen, det man kollar är hur de förhåller sig relativt längd.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för era svar! Väldigt bra info! Jag har testat med den där Grimsholms mätaren vid laddstationen och den ger svag signal så fort jag kopplar mot G2 så antar att det är den som är försvagad på något sätt?C cpalm skrev:Instämmer med Harald - Fixa en multimeter och ohm-mät.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för info! Skadar väl inte att ha G1 kvar nu när den ändå ligger där? Framsidan där den ligger är ett relativt stort område på ca 1200m2.H Harald Blåtumme skrev:Jag har aldrig försökt tolka de värden som roboten anger, jag kör all felsökning på begränsningskablar /guidekablar med vanlig multimeter. Det syns väldigt tydligt i ohm-mätningsläget där det inte fungerar, det är en funktion av kabelsträckning så man ser direkt om det är något fel.
Om du testat alla kombinationer systematiskt och alla kombinationer som inkluderar G2 ger svag signal, men alla andra kombinationer ger stark signal är det så, ja. Men jag skulle som sagt föredra att använda en multimeter så att du får ett konkret mätvärde att förhålla dig till.C carlfredrik skrev:
Jag har själv gjort misstaget att utgå från att problemet ligger i någon (nygjord) skarv när felet i själva verket är att man missat en skada någon helt annanstans. Så fortsätt jobba systematiskt. Börja med testaren i tonläget och se om du kan avgöra om tonen blir svagare någonstans längs G2. Dock svårt när det inte är avbrott helt, så det är inte säkert att detta funkar.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Givetvis kan du ha kvar G1 om den är hel. Som sagt, det gäller att vara systematisk som cpalm säger, och inte alltid dessa kontaktlösa kabeltestare funkar trots bra jordspett. Ibland får man gräva upp slingan på mitten av det konstaterat dåliga segmentet, kolla vilket av de två delsegmenten som är ok respektive inte... upprepa tills man hittat ett tillräckligt kort dåligt segment att byta ut. Ett jäkla jobb men vad ska man göra.
Får man fråga vad du får för symptom gällande svag guidesignal? Beter sig roboten konstigt? Hittar den inte guide in/ut?
Jag misstänker nämligen att jag har ett liknande problem men pga för lång guide-loop (över 400 m).
Jag misstänker nämligen att jag har ett liknande problem men pga för lång guide-loop (över 400 m).
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hej! Ja roboten hittade inte till en viss del av gräsmattan. Problemet var dock att jag, i våras efter att en grävare kört upp en rejäl bit av gräsmattan, hade kopplat ihop guidekabeln med ytterslingan! Guiden låg rätt nära ytterslingan precis där och jag kopplade helt enkelt bara ihop de två kablar jag såg sticka upp. Det förklarar den svaga signalen också. Fick ordning på det och nu funkar allt precis som det ska.M michomannen skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hej! Hur gick det för dig? Lyckades du lösa ditt problem? Tvekar på att du har för lång begränsningskabel. Vår ligger på över 600m och funkar bra så länge den är hel…. Vilket för mig till nästa fråga: lampan blinkar blått. Jag vet i vilken del av slingan problemet finns men lyckas inte hitta ”brottet”. Slingan är hel men signalen är svag. Jag har till och med lånat en avancerad Grimsholms sökare! Till er som använt en sådan, hur låg får styrkan vara? Ibland känns det som att signalstyrkan går ner på något ställe sedan några meter bort är det uppe igen. Verkar konstigt tycker jag! Har upptäckt flera ställen där kabeln varit nedgrävd men ändå blivit skadad av diverse gnagare. Fukt har kommit in och kabeln har oxiderat. Säkert flera sådana situationer. Fördelen med en kortare slinga är såklart att den generella skaderisken minskar. Våran har legat nedgrävd i ca 5 år nu så diverse brott dyker hela tiden upp. Kanske har för många skarvar? Läste på GPL shop att ”Har man en begränsningskabel som är >500 meter kan man, generellt sett, ha cirka 15 skarvar” Så det borde vara lugnt. Läste någonstans att slingan inte ska ligga på över 30 ohm. Får kanske låna en multimeter också och kontrollera motståndet.M mutumutunga skrev:
Redigerat:
Som du säger så varierar signalstyrkan "naturligt" beroende på var på en sträcka du mäter. Ganska mycket dessutom. Så det är inte så enkelt som att man kan gå på ett lägsta accepterbara värde. Om det inte är helt avbrott så klart och signalen upphör helt.C carlfredrik skrev:
Det man får göra är att försöka lokalisera en sträcka där det sker en beständig försämring av signalnivån. Det jag gör är att notera den starkaste signalen jag kan hitta längs en lite längre sträcka och gå på den. Dippar signalen och sedan återhämtar sig längre bort (sett från sändarsidan) kan man avfärda skada på den sträckan.
Dvs. om du t.ex. uppmäter maxvärdet 300 längs en längre sträcka och du lite längre bort inte kan hitta någon punkt där värdet går över 200 vet du att skadan finns därimellan någonstans. Då backar du tillbaka till sista punkten där du kan få 300 och frilägger slingan därifrån. Om det däremot går ner till t.ex. 80 och du lite längre bort är tillbaka på 300 kan du avfärda den sträckan.
Om det är oxidation kan skillnaden vara rätt subtil, så det gäller att vara noggrann och systematisk. Börja alltid med en resistansmätning så du vet vad det är du letar efter och i vilket segment skadan ligger.
Hoppas det var begripligt 🙂
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för utförligt svar! Absolut begripligt!C cpalm skrev:Som du säger så varierar signalstyrkan "naturligt" beroende på var på en sträcka du mäter. Ganska mycket dessutom. Så det är inte så enkelt som att man kan gå på ett lägsta accepterbara värde. Om det inte är helt avbrott så klart och signalen upphör.
Det man får göra är att försöka lokalisera en sträcka där det sker en beständig försämring av signalnivån. Det jag gör är att notera den starkaste signalen jag kan hitta längs en lite längre sträcka och gå på den. Dippar signalen och sedan återhämtar sig längre bort (sett från sändarsidan) kan man avfärda skada på den sträckan.
Dvs. om du t.ex. uppmäter maxvärdet 300 längs en längre sträcka och du lite längre bort inte kan hitta någon punkt där värdet går över 200 vet du att skadan finns därimellan någonstans. Då backar du tillbaka till sista punkten där du kan få 300 och frilägger slingan därifrån. Om det däremot går ner till t.ex. 80 och du lite längre bort är tillbaka på 300 kan du avfärda den sträckan.
Om det är oxidation kan skillnaden vara rätt subtil, så det gäller att vara noggrann och systematisk. Börja alltid med en resistansmätning så du vet vad det är du letar efter och i vilket segment skadan ligger.
Hoppas det var begripligt 🙂