Hej alla glada,
Jag är i färd med att bygga ett ved- och redskap skjulet. Bakre väggen består av ett befintligt plank.
Planket lutar några få grader inåt tomten.
Såsom regelverket till väggarna står nu så har den främre väggen motsvarande lutning som den bakre väggen.

Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra här.
Jag räknar inte med att kunna rikta upp planket så att det står helt vertikalt.

Alt 1 är att justera främre väggen så att den blir helt lodrät. Risken är att det blir en visuell störning på så vis att främre väggen ser ut att stå snett i förhållande till planket.

Alt 2 är att låta främre väggen luta motsvarande plankets lutning. Då blir det inget visuellt problem plank kontra väggen, men risken finns att man kan ana att väggen lutar en aning.

Se bilden. Var tycker du är det bästa alternativet?

Stort tack på förhand!
Pågående bygge av ett ved- och redskapsskjul med lutande regelverk framför ett befintligt plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör det sig inte om mer än någon grad, som inte syns med blotta ögat, så är det väl inte värre än mina sämre fulbyggen... :rolleyes::rolleyes:
Sen minskar ju bärkraften i en lutande vägg, eftersom du får en belastning som så att säga vill vrida ner väggen istället för att gå lodrätt ner genom den. Nu vet jag ju inte hur många graders lutning det rör sig om eller hur bygget ser ut i övrigt, men det gäller att tänka på det när du bygger.
Undrar också varför det lutar. Är grunden till planket dålig?

Tackar för svaret!
Planket hålls uppe av 700 mm plintar och 95 x 95 mm stolpar. Det kan vara så att det har lutat någon grad eller tre ända sedan det var nytt. Samtidigt som jag tror att det skulle vara knöligt att rikta upp det så tror jag inte att det kommer att ge sig mer. Det känns stabilt.

Rent konstruktionsmässigt så tror jag inte att lutningen utgör något problem. Taket kommer att bestå av korrugerade polyesterskivor så belastningen från ovan kommer att vara blygsam.

planket är inget ni byggt?
va händer för dig om planket skall bort eller att det skall underhållas?
hur får du bort vattnet som rinner mot planket?

Planket är vårt och står på vår tomt, så ingen risk att det ska bort.

Ang avvattningen så ska jag montera en hängränna inuti planket som leder bort vattnet åt sidan.

P Pontstone skrev:
Planket är vårt och står på vår tomt, så ingen risk att det ska bort.

Ang avvattningen så ska jag montera en hängränna inuti planket som leder bort vattnet åt sidan.
gott.
när bygger vill man ha allt i lod. man vill inte göra det ur lod

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Pontstone skrev:
Taket kommer att bestå av korrugerade polyesterskivor så belastningen från ovan kommer att vara blygsam.
Det är inte polyesterskivorna som blir den stora belastningen, utan snön nästa vinter.

K Klasklättermus skrev:
gott.
när bygger vill man ha allt i lod. man vill inte göra det ur lod
Precis. Bygg inte resten snett bara för att planket är snett.

• Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
Tack för input!
Nu bor jag i de södra delarna av vårt rike, så snö i större mängd är ingen större riskfaktor på de 8 m2 som det rör sig om. Dock så får det nog bli en justering av bygget så det blir 100.

P Pontstone skrev:
Nu bor jag i de södra delarna av vårt rike, så snö i större mängd är ingen större riskfaktor på de 8 m2 som det rör sig om.
Mja, även om du bor längst ner i sydväst, så kan du få flera hundra kilo tung snö på taket. Googla på snölast så får du se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.