Hej!
Jag har snart slutbesiktning på mitt hus och upptäckt att mina röranslutningar i badrummen till toalett och handfat inte har väggfästen utan enbart anslutna på ett plaströr. Känns väldigt stor risk att skada det röret och få läckage inne i väggen.
Bifogar en bild. Gör man verkligen så här?
Jag har snart slutbesiktning på mitt hus och upptäckt att mina röranslutningar i badrummen till toalett och handfat inte har väggfästen utan enbart anslutna på ett plaströr. Känns väldigt stor risk att skada det röret och få läckage inne i väggen.
Bifogar en bild. Gör man verkligen så här?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är inget fel att inte använda väggbricka, om än inte lika snyggt kanske.
Hur menar du att röret riskerar att skadas? Och läckage inne i väggen på grund av en sådan skada? Utgår från att det sitter ett skyddsrör på PEXen och att tätskiktet tätar mot detta.
Hur menar du att röret riskerar att skadas? Och läckage inne i väggen på grund av en sådan skada? Utgår från att det sitter ett skyddsrör på PEXen och att tätskiktet tätar mot detta.
Det blev godkänt var tydligen ok. Har inte sett såna anslutningar tidigare. Alltid lär man sig något nyttBernieberg skrev:
Eller så är den naken-PEX installation... En väggbricka borde det väl dock sitta? Vad är det annars som fixerar röret ifht tätskiktet?Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Orkar inte att en tråd till bara handlar om det nakna pexrörets vara eller icke vara, men jag antar att det finns skyddsrör. Detta bör fixeras av väggbockstöd eller fixeringsbleck. Tätskiktet tätar mot skyddsröret. Sen en täckbricka bara för det estetiskas skull.K karlmb skrev:
Klicka här för att svara