Du tror alltså inte att ett uppströmsfilter som lyfter filtermassan varje gång pumpen kör duger för att filtermassan inte ska klumpa ihop sig och stelna?

Vi har tre vattenprover, utspridda på ca 10 år. Alla visar på ett pH på ca 6. Alla är mätta på vatten i flaska.

tlundberg skrev:
Ja, det har jag. De har två lösningar. Kalk i en hink i brunnen och kalk i hydroforen.
Kalk i brunnen har jag haft sen i våras, det ger ingen effekt (antagligen på grund av för stort genomflöde genom brunnen och vidare ut i grundvattnet). Och hydrofor har vi ingen, vi har tyvärr en hydropress i stället. Så tyvärr tror jag inte winnerhaga har något som passar vår situation.
Men om du ändå är missnöjd med trycket så varför inte passa på att byta ut så du får ett system som du är nöjd med. Om du då går på med ett system med hydrofor så är nog winnerhaga ett av de bästa och billigaste alternativen. Risken är kanske annars att du bygger fast dig ett dåligt flöde?

Bättre tryck i systemet skulle jag kanske kunna ordna genom att höja trycket i hydropressen. Men jag är tyvärr inte säker på att jag vågar köra högre tryck i mina anfrätta ledningar :(

Mitt största bekymmer just nu är att jag inte riktigt vet om jag kan lita på att ett filter utan backspolning fungerar som det ska. Hade ju känts bra att spara 14000kr om det nu fungerar. Men om det inte funkar och jag måste byta ut det är det ju massa tusenlappar i sjön...

Får väl se vad mogge_73 svarar...

Om ledningarna är så dåliga att de riskerar att gå sönder på grund av att du höjer trycket några bar så borde du byta dem bums och prioritera det före ett filter om du frågar mig. :)

Nackdelen med dom är att vattnet banar sin egen väg genom filtret vilket gör att man bränner filter massan i ytterkant. Detta gör att ändå tillslut måste byta massan. Det blir samma problem som med ett filter utan backspolning. Ta en vanlig standard tub 10x44 med en vanlig klockautomatik. Kostnad ca 15 000:-

Då fyller du på en gång per år, tänk dock på att vattnet inte alltid förbrukar all massa, märker du att massan inte går åt efter att par år kan du behöva byta ut massan ändå.

Mogge: Det där låter som ett nedströms filter. Där förstår jag att massan brinner i kanterna. Är det verkligen samma problem med ett uppströms filter? Jag tänker mig att all filtermassa virvlar runt och blandas när vattnet från pumpen trycker på underifrån. Är det naivt att tro att det fungerar så bra?

Har inte läst igenom hela tråden, men surt vatten, räcker det inte med ett socker filter ?!? :)

//Jante

Du kan inte få ett vatten att virvla i en massa. Massan är tung och på sin höjd lyfter sig lite, det går åt högt och långt tryck för att lyfta och flytta runt massan. En pump går från 2 till 4 bar på kanske 5-10 sek. Inte speciellt lång tid för en backspolning. Det är min erfarenhet att nedström eller uppströms behöver du byta massan på minst 1-2 ggr per år. Kanske mer om du har väldigt lågt pH. Du behöver också minst 90 cm pH massa för att vattnet ska hinna med att tillgodose sig massan. Kolla så du även får med en ph testare så du kan mäta ett par ggr per år. Ph massan förbrukas och behövs fyllas på ibland.

Det där med 90cm måste väl gälla filter oavsett typ då eller?

Hittade detta säljsnack från en firma som säljer filter med backspolning:
När filtret renspolas sköljs filtermassan ren från bland annat upplöst kalk som bildar en dimslöja i filtret samt eventuellt partiklar, små mängder järn, mangan som kommit upp från brunnen och fastnat i filtret. Från ALLA kalkmassor frigörs en viss mängd kalk i filtret. Genom att renspola filtret med jämna intervaller ser man till att det frigjorda kalket ej följer med till hushållets ledningar och bildar onödigt mycket hårdhet (dh) på vattnet.

Järn och mangan är inget problem i vårt fall. Våra vattenprover visar på väldigt låga nivåer där. Vi har även väldigt mjukt vatten, så lite hårdare gör det inget om det blir. Så enda problemet är nog stelnande kalk tror jag.

Redigerat:
Absolut! Vattnets alkalinitet styr buffringsförmågan på vattnet, ju högre desto mer kalcium magnesium binder vattnet vilket hjälper till att bla. Lyfta pH, bieffekten blir dock ett hårdare vatten ofta runt 3-5 dh. Problemet är att kalk är huvud ingrediensen i betong. Kalk, grus och vatten = betong. pH filter är absolut inte underhållsfritt, men utan backspolning blir det bara onödigt dyrt. Lycka till!

Sådär! Efter mycket om och men har vi äntligen ett filter på plats.

Lyckades få ett lite bättre pris på filtret från JMS än första offerten, så vi tog det. Så nu har vi ett väldigt modernt filter med automatisk backspolning och partikelfilter. Vi är nöjda! :) Blev godare smak på vårt vatten också. Innan vi installerade filteret smakade vattnet så illa att vi inte har druckit vattnet direkt ur kranen. Det är fortfarande en liten lukt från vattnet, men det smakar bra och går helt klart att dricka utan problem.

Grattis! Helt rätt gjort! Pröva ett partikel filter med kol i, Kostar ca 500:-, så är sista problemen troligen borta också! Köp en billig pH testare på den lokala akvariebutike, såvkan du hålla kol på ditt pH så du vet när det är dags att fylla på pH-massa. (du kan säkert få en från försäljaren kostar några tior).

Med tanke på ditt pH värde ska du då ha köpt en Watermax AAJ kostnad 18 875:- den är dyr men bra! Har själv sålt såna förr! :o)

Vi fick ett WaterBoss 900NF (http://www.waterboss.se/produkter/m900nf.asp). Vi har redan ett kolfilter till vattnet vi tar från kylskåpet, och det vattnet har alltid smakat riktigt bra! Kommer nog ta där ifrån i fortsättningen också, så får man ju vattnet kylt också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.