Vi har en grävd brunn, med anmärkning på att vattnet är surt (inga andra anmärkningar).
En person i min närhet talar sig varm för ”doseringspump” med NaOH. Jag känner också till, och har varit med om att sköta om, stora cylindriska filter med någon massa som skulle fyllas på då och då.
Det kanske finns fler lösningar.
Jag skulle gärna höra andras erfarenheter, vad som fungerar i längden och vad som inte gör det. Skulle gärna ha något jag skötte om en gång om året och annars slapp tänka på…
En person i min närhet talar sig varm för ”doseringspump” med NaOH. Jag känner också till, och har varit med om att sköta om, stora cylindriska filter med någon massa som skulle fyllas på då och då.
Det kanske finns fler lösningar.
Jag skulle gärna höra andras erfarenheter, vad som fungerar i längden och vad som inte gör det. Skulle gärna ha något jag skötte om en gång om året och annars slapp tänka på…
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Jag hade en grävd brunn (eller snarare kallkälla) med kemiskt surt vatten. Jag brukade då och då tömma en säck snäckskal i brunnen. Snäckskal köper du på Granngården (om det går) eller motsvarande butik som riktar sig till bönder. Det innehåller i princip rent kalk och lakar långsamt ut i vattnet och hjälper till att neutralisera pH-värdet.
Eller dolomitkross, lite mindre organiskt guck än snäckskal:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...mitkross-3-5mm-25kg-40x25-pall-s282-914505968
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...mitkross-3-5mm-25kg-40x25-pall-s282-914505968
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 893 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 893 inlägg
Eller brunnskalk. Förstås likvärdigt med dolomitkross.
https://nordkalk.se/produkter/nordkalk-brunnskalk/
https://nordkalk.se/produkter/nordkalk-brunnskalk/
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ja det är vad vi använder också som ett försteg i ett Greensand järn-manganfilter. Akdolit heter granulatet, är just dolomitkross och har denna funktion vad gäller pH.
Vid provtagningen var pH 6.3, gränsvärdet är 6.5 Alkalinitet var 17 mg/l (och nu märker jag att jag måste friska upp gymnasiekemin).
Brunnen och huset är sedan slutet av 70-talet. Det ser ut som att en del kopparledningar, som jag också tror är sedan huset byggdes, inte mår helt bra, och man får lite grön beläggning i handfat etc.
Brunnen och huset är sedan slutet av 70-talet. Det ser ut som att en del kopparledningar, som jag också tror är sedan huset byggdes, inte mår helt bra, och man får lite grön beläggning i handfat etc.
Redigerat:
Låter som vårt vatten. Inte så fasligt lågt pH men dålig alkalinitet så pH varierar förmodligen en del.N nils1000 skrev:
Vi har valt att inte hålla på att greja med "filter", NaOH m.m. - är lite allergisk mot saker som kräver periodiskt underhåll, påfyllning av kemikalier osv. Vid kommande stambyte väljer vi PEX-rör för att minimera kopparutfällningen. Har även funderat på att dumpa några säckar kalksten i vattenmagasinet vi har och eventuell sätta någon grej på inloppet som ger extra luftning av vattnet. Har också en egen pH-mätare så man kan följa värdet över tid och också få "färska" mätvärden.
Det enda vi märker är så klart missfärgningen och att vattnet kan smaka lite väl mineraliskt när det stått ett tag och kolsyran avgår.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Det är inte något nämnvärt "organiskt guck" i en säck med snäckskal. Det består av finkrossade skal, di gamle kallar det "kalk-ör".Claes Sörmland skrev:
Det skulle inte tillåtas hålla ohygienisk kvalitet, eftersom det är avsett som djurfoder; kalktillskott för värpande fjäderfän. Vad jag har sett är det ofta mer strikta krav på foder till djur, än foder till människor.
Det har du rätt i att pH nog kan variera en del. Vi tog provet i höstas, och då hade det varit en rätt speciell vädersäsong. Så jag tror jag ska mäta pH då och då och se hur det ligger till.C cpalm skrev:Låter som vårt vatten. Inte så fasligt lågt pH men dålig alkalinitet så pH varierar förmodligen en del.
Vi har valt att inte hålla på att greja med "filter", NaOH m.m. - är lite allergisk mot saker som kräver periodiskt underhåll, påfyllning av kemikalier osv. Vid kommande stambyte väljer vi PEX-rör för att minimera kopparutfällningen. Har även funderat på att dumpa några säckar kalksten i vattenmagasinet vi har och eventuell sätta någon grej på inloppet som ger extra luftning av vattnet. Har också en egen pH-mätare så man kan följa värdet över tid och också få "färska" mätvärden.
Det enda vi märker är så klart missfärgningen och att vattnet kan smaka lite väl mineraliskt när det stått ett tag och kolsyran avgår.
Foder är ju organiskt guck per definition utan att vara ohygieniskt. Jag skulle t ex inte hälla hundmat i min brunn men ändå matar jag hunden med det om du förstår vad jag menar.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte något nämnvärt "organiskt guck" i en säck med snäckskal. Det består av finkrossade skal, di gamle kallar det "kalk-ör".
Det skulle inte tillåtas hålla ohygienisk kvalitet, eftersom det är avsett som djurfoder; kalktillskott för värpande fjäderfän. Vad jag har sett är det ofta mer strikta krav på foder till djur, än foder till människor.
Men om snäckskalen (musselskalen?) nu har tvättats helt rena från vävnadsrester, alger och liknande innan de krossas och säckas så går det ju bra. Jag vet bara hur musselskalen ser ut som man köper i matvaruaffären....
Låter ganska likvärdigt med mitt vatten. LSI Index på -3,2 pH 6,3, riktigt mjukt vatten med hårdhet på 1,3dH
En rejäl luftning av vattnet borde ju egentligen ta bort det mesta av kolsyran.
Jag har dock bestämt mig för ett Göingefilter. Egentligen är det inga bekymmer och billigare att köpa en doseringspump och dosera lite lut - har du hårt vatten så kan nog det vara att föredra framför att tillsätta kalk till vatten, som ju andra installerar filter för att minska. Beror ju på hur dina parametrar där ser ut.
I mitt fall så är det ett rjält genomflöde i brunnen, så det är svårt att påverka inkommande vatten.
Se upp med kopparledningarna, är det från 70 talet så kan de vara uppfrätta. Jag hade lite sprinklersystem här och där när jag flyttade in och därmed inget vatten i huset. Nu bytte jag ut det mesta, så jag har några år på mig att fixa vattnet, men nu är det dags. Blev en separat tråd om vattenpump då en mässingskoppling på sugledningen var uppfrätt så den hade helt sonika spruckit efter en 40 år...
En rejäl luftning av vattnet borde ju egentligen ta bort det mesta av kolsyran.
Jag har dock bestämt mig för ett Göingefilter. Egentligen är det inga bekymmer och billigare att köpa en doseringspump och dosera lite lut - har du hårt vatten så kan nog det vara att föredra framför att tillsätta kalk till vatten, som ju andra installerar filter för att minska. Beror ju på hur dina parametrar där ser ut.
I mitt fall så är det ett rjält genomflöde i brunnen, så det är svårt att påverka inkommande vatten.
Se upp med kopparledningarna, är det från 70 talet så kan de vara uppfrätta. Jag hade lite sprinklersystem här och där när jag flyttade in och därmed inget vatten i huset. Nu bytte jag ut det mesta, så jag har några år på mig att fixa vattnet, men nu är det dags. Blev en separat tråd om vattenpump då en mässingskoppling på sugledningen var uppfrätt så den hade helt sonika spruckit efter en 40 år...
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Så här ser de "krossade ostronskalen" (enligt text på säcken) ut:Claes Sörmland skrev:
Foder är ju organiskt guck per definition utan att vara ohygieniskt. Jag skulle t ex inte hälla hundmat i min brunn men ändå matar jag hunden med det om du förstår vad jag menar.
Men om snäckskalen (musselskalen?) nu har tvättats helt rena från vävnadsrester, alger och liknande innan de krossas och säckas så går det ju bra. Jag vet bara hur musselskalen ser ut som man köper i matvaruaffären....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åtminstone vid okulär besiktning verkar halten av kolbaserade föroreningar (organiskt guck) vara låg 🤓. Inte riktigt likvärdigt med hundmat för att tömma i sin brunn.
Har de legat ute i stora högar och rötat före de har processats till kross så har ju det organiska materialet brutits ned. Är det färska skal direkt från skalningsfabriken så lär de bära på protein- och polysackaridföroreningar. Vad står det på påsen?SågspånPappspikEternit skrev:
Med tanke på att du vill dosera en stor mängd skal vid ett tillfälle i brunnen så är det faktiskt jämförbart med att peta ned hundmat i brunnen. Om skalen inte är rensade. Är de rensade så är det inte ett problem.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Enligt texten på säcken är innehållet "foderråvara", vilket betyder att tillverkaren garanterar att det ska kunna ges till lantbruksdjur, som höns, ankor och andra fjäderfän. Från lagstiftarens sida är man fullständigt livrädd för att få in patogener i besättningar med livsmedelsproducerande djur, därför ställs höga hygienkrav på de fodermedel som säljs. Man vill skydda hela livsmedelskedjan mot smittor och sjukdomar hos produktionsdjur.Claes Sörmland skrev:
Har de legat ute i stora högar och rötat före de har processats till kross så har ju det organiska materialet brutits ned. Är det färska skal direkt från skalningsfabriken så lär de bära på protein- och polysackaridföroreningar. Vad står det på påsen?
Med tanke på att du vill dosera en stor mängd skal vid ett tillfälle i brunnen så är det faktiskt jämförbart med att peta ned hundmat i brunnen. Om skalen inte är rensade. Är de rensade så är det inte ett problem.
Därmed skyddas den människa som häller en säck krossade skal i sin vattenbrunn, från att få sitt dricksvatten kontaminerat av diverse patogener. Jag kan med gott samvete, och med viss utbildning i livsmedelshygien, ge en medmänniska med kemiskt surt vatten rådet att hälla i en sådan här 15-kilossäck i sin brunn för att stabilisera pH-värdet på vattnet. Jag har gjort så själv, i min egen brunn. Hundmat i brunnen? Nej tack, det är inte samma sak.
(Känner du ingen som har höns, människa?)