Det finns en liten pryl som heter galvanisk avskiljare, den kan förhindra jordningskonflikt som just kan ge brummet i högtalarna. finns bland annat på netonnet för 99 pix
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/antenn/antennkabel/HQ-Galvaniskavskiljare(115731,4310)#tabs
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/antenn/antennkabel/HQ-Galvaniskavskiljare(115731,4310)#tabs
Håller med protte och Troberg om att det är elektroniken i TVn som stör.
Har liknande problem i en gammal tjock-TV och enda lösningen blev till slut att ta ut ljudet via en befintlig linjeutgång och koppla det via stereon. Lyckligtvis går det fortfarande att reglera volymen via fjärren.
Har liknande problem i en gammal tjock-TV och enda lösningen blev till slut att ta ut ljudet via en befintlig linjeutgång och koppla det via stereon. Lyckligtvis går det fortfarande att reglera volymen via fjärren.
Hur gick det, har du hittat felet?Hawkai skrev:Får tacka för era típs! Tvn har jordad kontakt, men hjälpte inte att koppla den till jordat uttag.
Juckade lite på scart-kabeln mellan digitaltvboxen och teven, men ingen skillnad. Surrar då jag tittar på DVD oxå, men DVDn är kopplad till TVn via dig.tv.boxen... Scart och nätsladd går parallellt men ca 1dm från varandra fram till TVn. Dessvärre orkar jag inte prova andra sladdar nu då de sitter uppspikade på väggen och det är trångt att komma åt bakom TVn. Får invänta mera energi
Dock noterade jag att frekvensen på surrandet varierade beroende på hur ljus skärmen är. Ju ljusare bild desto högre frekvens, å således mörkare bild lägre frekvens. Vilken frekvens? Tja, det är en lägre frekvens - kanske i stil med uppdateringsfrekvensen 50 Hz och däromkring - inget högt tjut iaf!
Får återkomma hur det gick då energin återkommer till mig...
Har inte gjort så mycket utan mest ruckat på scart-kabeln, provat jordat uttag, ändrat konstrast. Ström- och signalkabeln ligger parallellt ca 1dm från varandra i en knapp meter så de borde väl inte störa varandra? Börjar tro att det har med "plasma-surret" att göra.tomlan skrev:
Klicka här för att svara