Danne: Tokhögt? Förhoppningsvis. ;-) Det var som sagt en elektriker som gav mej den uppskattade tiden baserat på förklaringar av mig så det är knappast säkra uppgifter.
Jag bad folk "gissa" vad det kunde vara eftersom jag ändå vet mindre. Jag visste inte ens att det vart ok att öppna den (med strömmen av). Nu vet jag åtminstone det. :-D
Tobbe; Japp, jag menade inte att "flytta den gamla till nytt läge" utan "flytta plats för säkringsskåpen finns i dag". Visst, finns det komponenter man kan återanvända så gör man ju det, men med tanke på alla nya regler sen huset byggdes så gissar jag att allt blir nytt. Dyrt, men säkrare helt enkelt. ^^
Jag bad folk "gissa" vad det kunde vara eftersom jag ändå vet mindre. Jag visste inte ens att det vart ok att öppna den (med strömmen av). Nu vet jag åtminstone det. :-D
Tobbe; Japp, jag menade inte att "flytta den gamla till nytt läge" utan "flytta plats för säkringsskåpen finns i dag". Visst, finns det komponenter man kan återanvända så gör man ju det, men med tanke på alla nya regler sen huset byggdes så gissar jag att allt blir nytt. Dyrt, men säkrare helt enkelt. ^^
Du måste inte byta all el i huset bara för att det kommer nya regler. Dom nya reglerna gäller vid nyinstallation. Befintliga installationer får vara kvar så länge dom fungerar.
Sedan kan det vara en god idé att komplettera en gammal installation med t.ex jordfelsbrytare för att höja säkerheten mot personfara o brand. Även om detta inte är krav så länge den inte byggs ut.
Sedan kan det vara en god idé att komplettera en gammal installation med t.ex jordfelsbrytare för att höja säkerheten mot personfara o brand. Även om detta inte är krav så länge den inte byggs ut.
Redigerat:
Om du ändå behöver skarva/ändra rören till elcentralen så att ledningarna blir för korta så kan det väl vara en bra idé att dra med skyddsjord till första dosan i varje rör som man ändå behöver byta till längre ledare i, så behöver inget göras i centralen om resten av elen behöver ändras.
P.S. det går att ha både termostater på elementen och en gemensam termostat, fast det är kanske inte så vanligt.
P.S. det går att ha både termostater på elementen och en gemensam termostat, fast det är kanske inte så vanligt.
Tobbe_3)
Jo, det känner jag till. Men att byta plats på elcentralen är väl att likställa med nyinstallation?
Precis som du säger så hade en jordfelsbrytare gjort att jag sover bättre.
yxis) Förhoppningsvis behöver jag byta få ledningar eftersom centralen ska flyttas "fram" längs de flesta ledningar. Skarvningar är inte tillåtet eftersom skarvarna då hamnar i ett våtutrymme (enl elektrikern).
Det är bara vissa uttag i huset som är jordade. tex i badrum och kök. Personligen föredrar jag jord överallt, men finsn det inte så finns det inte. För jag en möjlighet att dra det så kommer jag göra det asap. ;-)
Jo, det känner jag till. Men att byta plats på elcentralen är väl att likställa med nyinstallation?
yxis) Förhoppningsvis behöver jag byta få ledningar eftersom centralen ska flyttas "fram" längs de flesta ledningar. Skarvningar är inte tillåtet eftersom skarvarna då hamnar i ett våtutrymme (enl elektrikern).
Det är bara vissa uttag i huset som är jordade. tex i badrum och kök. Personligen föredrar jag jord överallt, men finsn det inte så finns det inte. För jag en möjlighet att dra det så kommer jag göra det asap. ;-)
Det är en tolkningsfråga hur mycket man behöver göra med övrig installation för att man byter central, jag är tveksam om man måste göra så mycket.Axi skrev:Tobbe_3)
Är det en infälld installation går det lätt att komplettera med en skyddsjord. Är det en "kuloinstallation" utanpåliggande, då blir det betydligt svårare eftersom kablarna måste bytas.
Jag vill poängtera att jordfelsbrytaren ger ett bra skydd även med ojordade uttag i torra bostadsrum.
Axi: ja alltså tokhögt eftersom Bricco ville att du skulle återkomma med pris på att "uppdatera centralen". Det tolkar jag som att h*n bara är ute efter prisbild för att just, byta central. Och byta central (enbart!), kostar vad jag svarade 
dvs en 1500-3000 (3000=mkt stor/besvärlig central), och 4-8 timmar, lite skillnad mot ditt jobb
dvs en 1500-3000 (3000=mkt stor/besvärlig central), och 4-8 timmar, lite skillnad mot ditt jobb
Det kan vara ett ojordat 110 V s.k. rakapparatsuttag med fulltransformator.Mikael_L skrev:
Eller så är det helt enkelt enligt standarden som fanns 1970 när huset byggdes. Det finns ingen dold JFB såvida de inte byggt in den i väggen och täckt med spånplatta. ^^
Det ÄR ett jordat 230v uttag som driver elelementet.
Att det är förbjudet idag är jag medveten om. Besiktningsmannen kommenterade det inte heller. Det får vara så tills jag flyttat centralen helt enkelt. Sen ska badrummet byggas om så då ska jag ändå byta element. Elementet är inte heller godkänt för våtutrymme eftersom det är ett "högeffekts" öppet direkt el. Dvs ingen maxvärme på 60 grader viilket krävs i dag, ingen IP klassning
Jag ska byta ut det mot ett sånt YALI G eller vad de heter. De är godkända. Sen ska jag bara fixa in den dära JFB med.. ^^
Det ÄR ett jordat 230v uttag som driver elelementet.
Att det är förbjudet idag är jag medveten om. Besiktningsmannen kommenterade det inte heller. Det får vara så tills jag flyttat centralen helt enkelt. Sen ska badrummet byggas om så då ska jag ändå byta element. Elementet är inte heller godkänt för våtutrymme eftersom det är ett "högeffekts" öppet direkt el. Dvs ingen maxvärme på 60 grader viilket krävs i dag, ingen IP klassning
Jag ska byta ut det mot ett sånt YALI G eller vad de heter. De är godkända. Sen ska jag bara fixa in den dära JFB med.. ^^
Vet att de nya digitala mätarna inte är av samma kvalité som de äldre. Får åka några gånger i veckan och byta mätare som bara är några år gamla. Det kan yttra sig som brum, glödlampor går sönder ofta och annan elektronisk utrustning som går sönder. Tänk på att nya mätare har en inbyggd brytare som kan fjärrmanövreras från elbolaget. Typ samma fel som när huvudbrytaren går sönder. Fast det är inte alla elbolag som använder denna funktion. Blir blindproppar och plombering.
Tänkte mest be om ursäkt till alla för min envishet.
Kontaktorn som surrar ÄR från en nattsänkningsklocka. Fast klockan är bortmonterad så det vart därför jag inte förstod kopplingen. Synd de inte monterade bort kontaktorn med..
Kontaktorn som surrar ÄR från en nattsänkningsklocka. Fast klockan är bortmonterad så det vart därför jag inte förstod kopplingen. Synd de inte monterade bort kontaktorn med..
Klicka här för att svara