4 175 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Surfa ADSL utan telefonjacket??
Hej!
Jag har haft adsl-bredband i flera år, ett adsl-modem kopplar man in i 1:a telejacket hemma.
Jag har haft telia-abonnemanget bara för att jag vill ha mitt adsl-bredband, inte för att jag ringer. (Betalar knappt 20kr i månaden för ringsamtal från fast telelina, och 150-175kr/månaden för teliaabonemanget
)
Nu sade jag upp telia-abbonemanget från telia, och tänkte om några dagar avsluta mitt adsl-abbonemang hos bredbandsleverantören och gå över till mobilt bredband. Men något som förvånar mig oerhört nu är att mitt bredband fungerar fortfarande!! Trots att jag inte längre har teliaabonemanget kvar! Då har jag betalat telia i flera år alltså helt i onödan?? Eller är det först på senare tid man kunnat göra på detta sätt?...om det nu skulle ha något med tele-monopolet att göra som telia hade förut på jacket i väggen(?) :x
Jag har haft adsl-bredband i flera år, ett adsl-modem kopplar man in i 1:a telejacket hemma.
Jag har haft telia-abonnemanget bara för att jag vill ha mitt adsl-bredband, inte för att jag ringer. (Betalar knappt 20kr i månaden för ringsamtal från fast telelina, och 150-175kr/månaden för teliaabonemanget
Nu sade jag upp telia-abbonemanget från telia, och tänkte om några dagar avsluta mitt adsl-abbonemang hos bredbandsleverantören och gå över till mobilt bredband. Men något som förvånar mig oerhört nu är att mitt bredband fungerar fortfarande!! Trots att jag inte längre har teliaabonemanget kvar! Då har jag betalat telia i flera år alltså helt i onödan?? Eller är det först på senare tid man kunnat göra på detta sätt?...om det nu skulle ha något med tele-monopolet att göra som telia hade förut på jacket i väggen(?) :x
Du skulle ha Googlat på detta för några år sedan så hade du haft årets semester betaldnattugglan11 skrev:Hej!
Jag har haft telia-abonnemanget bara för att jag vill ha mitt adsl-bredband, inte för att jag ringer. (Betalar knappt 20kr i månaden för ringsamtal från fast telelina, och 150-175kr/månaden för teliaabonemanget)
Enda anledningen till att vi har telefonen kvar är att våra konservativa föräldrar inte vill ringa på mobilen. Egentligen borde telefonfakturan klyvas i två och skickas till mina respektive tjejens föräldrar.
-Vad har man annars telefonen till - egentligen?
-Vad har man annars telefonen till - egentligen?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
@ fastibg65: word!!!
Har för mig att jag kollade upp det med telia förra året, sa man upp fasta teleabbonemanget så tillkom det någon avgift på adslen för att man inte hade fast telefonabb. Resultatet blev att man tjänade typ hela 5 kronor i månaden eller nåt sånt.
En annan anledning till att ha fast telefoni skulle ju eventuellt kunna tänkas vara att man kanske har något tveksamma mottagningsförhållanden hemma i sin bostad. Av samma anledning ser jag det som ganska onödigt att använda mobilt bredband. Det hörs på namnet vad det är tänkt för; mobilitet. Inte för att sitta i en stationär dator hemma i vardagsrummet.
Så ser det ju ut om du har aktier i Telia om du inte har det väljer du en annan billig leverantör.d^_^bfremar skrev:
Stämmer helt! Tecknar du samtidigt abonnemang för IP-telefoni kommer du undan med 87:-/mån. En besparing på 2:-/mån.pickels skrev:
Detta gäller väl bara om du har ADSL hos Telia. Jag har Glocalnet idag, sade upp telia-telejacket, och jag tror inte Glocalnet kommer börja debitera mig 89kr extra nu - o jag tror inte Telia kommer maila Glocelnet o berätta jag inte har tele-abonnemanget kvar hemma (?) :S ...men å andra sidan skall jag snart gå över till mobilt bredband så det är sak samma, men ville här ändå reda ut huruvida man kan surfa ADSL med eller utan tele-abonnemang hemma.pickels skrev:
så...vad är då bäst att göra? Vi vill ta bort hemtelen, har både den och ADSL hos telia i dagsläget.
Relaterad fråga : Om man har dragen telelina i ett hus, säg fritidshus... Kan man utan teleabbonemang alltså köra ADSL där i alla fall? Vilka erbjuder den tjänsten i så fall?
Relaterad fråga : Om man har dragen telelina i ett hus, säg fritidshus... Kan man utan teleabbonemang alltså köra ADSL där i alla fall? Vilka erbjuder den tjänsten i så fall?
nattugglan11 skrev:Detta gäller väl bara om du har ADSL hos Telia. Jag har Glocalnet idag, sade upp telia-telejacket, och jag tror inte Glocalnet kommer börja debitera mig 89kr extra nu - o jag tror inte Telia kommer maila Glocelnet o berätta jag inte har tele-abonnemanget kvar hemma (?) :S ...men å andra sidan skall jag snart gå över till mobilt bredband så det är sak samma, men ville här ändå reda ut huruvida man kan surfa ADSL med eller utan tele-abonnemang hemma.
Nej, Glocalnet debiterar bara 50 kronor enligt deras hemsida.
Rimligen borde operatörerna kommit fram till någon lösning för att hålla reda på vilka som betalar för koppartrådarna eller inte. Men du kan mycket väl ha rätt i att dom inte mejlar
Risken annars skulle ju vara att Telia kopplar bort dina trådar eftersom dom inte används. Eller... Ingen betalar för att dom används.
Fick svar nu... så jag delar med mig här:
Telia tar 550kr i avgift för att avsluta ett "hemtele"-abonnemanget..sedan läggs ytterligare 89kr/ månad i nätavgift på ADSL-månadsavgiften. Det innebär alltså en extra årskostnad för ADSL totalt på 550kr + 1068 (12x89)= 1618kr / år= 135kr / månad.
Det man således "tjänar in" första året är det som överstiger 135 kr / månad i avgifter för hemtelen. Med tanke på att Telia Bas kostar 145kr / mån så tjänar man alltså in 10Kr/månad....
Eftedr första året så är det ju 145kr-89kr som är skillnaden= 56kr / månad.
För den summan så kan jag ta tryggheten av att ha en fast lina hemma om mobilen pajar eller nåt...
Känns tråkigt att de skall lägga priser som gör att det går jämt upp oavsettt vad man väljer
Telia tar 550kr i avgift för att avsluta ett "hemtele"-abonnemanget..sedan läggs ytterligare 89kr/ månad i nätavgift på ADSL-månadsavgiften. Det innebär alltså en extra årskostnad för ADSL totalt på 550kr + 1068 (12x89)= 1618kr / år= 135kr / månad.
Det man således "tjänar in" första året är det som överstiger 135 kr / månad i avgifter för hemtelen. Med tanke på att Telia Bas kostar 145kr / mån så tjänar man alltså in 10Kr/månad....
Eftedr första året så är det ju 145kr-89kr som är skillnaden= 56kr / månad.
För den summan så kan jag ta tryggheten av att ha en fast lina hemma om mobilen pajar eller nåt...
Känns tråkigt att de skall lägga priser som gör att det går jämt upp oavsettt vad man väljer
Redigerat:
Klicka här för att svara