Är det möjligt att skaffa ADSL utan att ha ett telefonabonnemang? (Om man, givetvis, har telejack i bostaden).


//Patrik
 
Snailman
Jag har läst att det ska gå, tyvärr får man betala en fast månadsavgift (förutom för bredbandet) som nästan motsvarar den som man har för telefon...
 
Sist jag kollade skulle jag spara 10 eller 15 kr per månad att göra så :rolleyes:

Det var iof med Telia, vet inte hur det är med övriga operatörer
 
Bredband utan telefoni
Engångsavgift (12 månaders bindningstid) 0 kr
Engångsavgift (utan bindningstid) 1670 kr
Avgift för byte till bredband utan telefoni 550 kr
Nätavgift 89 kr / mån
Från Telias hemsida 090208
 
Ulrik74 skrev:
Bredband utan telefoni
Engångsavgift (12 månaders bindningstid) 0 kr
Engångsavgift (utan bindningstid) 1670 kr
Avgift för byte till bredband utan telefoni 550 kr
Nätavgift 89 kr / mån

Från Telias hemsida 090208
Oj det var alltså ännu mindre man skulle spara.
1,5-2 mbit är väl en rätt vanlig hastighet att ha.

Med telefoni och bredband telia:
telefoni 125 kr månad
bredband 229kr månad
totalt 354kr månad

Utan telefoni men bredband från telia
nätavgift 89kr
bredband 259kr (man får 30kr rabatt om man har telia som förval på telefonin)
totalt 348kr

man sparar alltså 6kr per månad
 
Då är det ju bara att slå till och tjäna grova pengar :)
 
Får väl ta och flika in även om meningen med att bli medlem här mest var för att kika runt bara,

Men till saken så när jag flyttade dit jag bor idag och var i behov av internet så kollade jag runt lite och blev riktigt förvånad över onödiga avgifter som skall tas ut.

Först måste man ju ha ett telefonabonnemang som ni redan skrivit ner och även inkopplings avgift på sist jag kollade låg den väl på 600 kr eller något mer.

Men när jag ändå var ute och kollade på det så hittade jag iaf på att Bredbandsbolaget kunde leverera utan telefonabonnemang och heller inte någon inkopplings avgift, utan det enda jag betalar idag är för mitt bredband och får även telefonin med på det om jag nu skulle få tummen ur och orka koppla in den också, Men klarar mig bra som det ser ut idag med mobiltelefon.

Såg nu att ni pratade om ganska låga hastigheter att tillägga där är väl att jag kör på 24mbit och där ingår det mesta.
 
Redigerat:
För några år sen hade jag RIX port 80 och sa upp fasta från telia och körde endast adsl via dom. Då kostade det inget extra som nätavgift eller andra påhittade avgifter.
 
Faktum är att du hadde lite tur som hadde något fungerande ADSL då :)

Vad problemet var var att man inte hadde några fungernade rutiner för migrering från så kallad delad ledning dvs Telefoni + ADSL till Hel ledning dvs enbart ADSL. Detta ledde troligen till att man noterade ditt abb som uppsagt och vad som då hadde hänt förr eller senare är att telekillarna hadde kopplat bort det lediga kopparparet iom att här finns ingen telefon längre och den dagen hadde ditt ADSL dött ....
 
haha... där ser man :D

Det fungerade dock utan problem under mina c:a 1 1/2 år jag bodde där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.