F
Tjusigt! Kan rekommendera jan hedhs bok "bröd och kaffebröd", med allt det grundläggande, varför man gör som man gör och inte bara ett recept. Hur man startar och underhåller sina surdegar, vilka temperaturer på vattnet och under jäsningen osv. Naturligtvis massor med bra bagerirecept, både på surdegsbröd, vetebröd och wienerdegar.
Köpte för nån hundralapp på bokrean förra året, det är ju snart dags igen.

• Gilla
celox
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker Jan Hedh är extremt överreklamerad. Har hans bok "Bröd" och har bakat många bröd utifrån hans bok. Mycket få bröd har blivit lyckade och jag har ändå bakat bröd i decennier.

"Brunkebergs bröd" är en bok jag kan rekommendera. Likaså hemsidan "Paindemartin".

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar leta på nätet när jag vill pröva något nytt. Hittade ett surdegsbrödsrecept på Radio 7-härad som blev bra.
I övrigt så är det de gamla familjerecepten som gäller.
Och bröddegar, det knådar man väl för hand, utan maskinell hjälp …

fahlis skrev:
Om man inte har nåt bättre att använda sin tid till...

Carl_Elvis skrev:
Om man inte har nåt bättre att använda sin tid till...
Trodde du att maskinen gör det snabbare?

Nej, men under tiden gör jag annat. Plockar disk, läser lite i en bok eller byter blöja på bäbis.
Lat är jag också... :D

fahlis skrev:
Jag brukar leta på nätet när jag vill pröva något nytt. Hittade ett surdegsbrödsrecept på Radio 7-härad som blev bra.
I övrigt så är det de gamla familjerecepten som gäller.
Man knådar för hand om man inte har en kitchenaid ;). Visst kan man knåda för hand men jag har aldrig fått samma resultat som med en maskin. Knåda i maskinen i 10 min hur lång tid behöver man då om man knådar för hand? Finns annat att göra under tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.