På vilket sätt vill du att det ska passa en kitchenaid? Jag använder en boch assistent till att knåda mina degar så jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig.
Jag antar att det är storleken på degen som avses. Kitchen Aid har en liten bunke. Men det är bara att ta vilket recept som helst och minska mängden på alla ingredienser. Typ halvera eller något.
Den lilla bunken var det som gjorde att vi köpte en annan maskin.
Den lilla bunken var det som gjorde att vi köpte en annan maskin.
Tror det ska gå att köra 1kg mjöl i den utan problem.
Edit: http://www.youtube.com/watch?v=GQFqrOEu3Rc
Edit: http://www.youtube.com/watch?v=GQFqrOEu3Rc
Vill du ha ett ljust bröd Typ Levain eller nåt grövre? Vill du baka bara med surdeg? (har du surdeg utan att veta hur man gör?) Om du tänker köpa surdeg så följ receptet på förpackningen för det är inte så bra fart i den surdeg man köper.
Jag har ett bra Levain recept, men är inte helt hundra på mängderna så om det är intressant så kan jag återkomma...
Jag har ett bra Levain recept, men är inte helt hundra på mängderna så om det är intressant så kan jag återkomma...
Jag är nybliven ägare till kitchenaid och därefter frågan. Jag är ny inom åmrodet och är osäker när det står att maskinen klarar av 1,2 kd deg. Är det 1,2 kg allt som allt, mjöl,vatten,salt osv ?
Vi har också hållt på med surdegsbröd. Finns färdiga påsar att köpa som man sedan blandar i degen och som vi sedan bakade i bakmaskin. Blev ett hyfsat bra bröd. Dock så har vi övergett detta nu. Vi köper nu allt bröd på Lidl då de bakar några olika sorter med surdeg. Brödet är riktigt bra.
Nu har jag inte en kitchenaid, men en kenwood med liten bunke. Jag brukar röra ihop:
300 g surdeg av råg
ett kvarts paket jäst
330 g vatten
~600 g vetemjöl
1 msk honung
1 msk rostat rågmjöl
lite mortlad fänkål
Det blir lite drygt 1,2 kg och borde passa även din degblandare.
300 g surdeg av råg
ett kvarts paket jäst
330 g vatten
~600 g vetemjöl
1 msk honung
1 msk rostat rågmjöl
lite mortlad fänkål
Det blir lite drygt 1,2 kg och borde passa även din degblandare.