50 851 läst ·
47 svar
51k läst
47 svar
Suga ut torv/spån från vinden
jag gjorde just 20kvm i ett mellanbjälklag, 20cm, det blev cirka 25 säckar. Några 240liter, några 125liter. Använd en snöskyffel och 240liters säck. Lite gnälligt är det när man gör det men inte överdrivet trist. Räkna med ett par helger för det.M MWave skrev:
provade med spånsugen också, det går för långsamt för stora volymer.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag gjorde det hemma.
Men jag prata med en firma som hade en lastbil med sug.
2 timmar hade dom tömt hela vinden för spån.
3500 betala jag för att 2 gubbar kom och ordnade allt.
Helt klart värt det.
Men jag prata med en firma som hade en lastbil med sug.
2 timmar hade dom tömt hela vinden för spån.
3500 betala jag för att 2 gubbar kom och ordnade allt.
Helt klart värt det.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Sugbil är effektivast men kostar mest. Betalade nog kring 10 000 för snart 20 år sedan. Två gubbar och världens största dammsugare monterad på lastbil. De sög även ren torpargrunden uppifrån eftersom golvet var borta.
Sågspånet har inte bästa isolationsvärdet. I mitt fall var det torv.
Sågspånet har inte bästa isolationsvärdet. I mitt fall var det torv.