Jag undrar hur ni andra gör med era bordssågar när sågspånet ska samlas in? Idag kan jag koppla in en spånsug för att samla underifrån och grovdammsugaren suget från klingskyddet men känns bökigt och skulle hellre bara starta spånsugen.

Funderar på om https://www.axminstertools.com/eu/axminster-dust-extraction-adaptor-100mm-502568 kan vara något eller om luftflödet stryps för mycket.
Ett annat alternativ skulle vara att göra hål från uppsamligen inne i sågen och dra en slang till klingskyddet men återigen är frågan om spånsugen klarar av en så liten slang?

C capture skrev:
Jag undrar hur ni andra gör med era bordssågar när sågspånet ska samlas in? Idag kan jag koppla in en spånsug för att samla underifrån och grovdammsugaren suget från klingskyddet men känns bökigt och skulle hellre bara starta spånsugen.

Funderar på om [länk] kan vara något eller om luftflödet stryps för mycket.
Ett annat alternativ skulle vara att göra hål från uppsamligen inne i sågen och dra en slang till klingskyddet men återigen är frågan om spånsugen klarar av en så liten slang?
Hej!

Jag har en sådan anslutning på min Metabo justersåg. Den har jag pluggat och kör med separat utsug till en grovdammsugare från klingskyddet. Det funkar mycket bättre!

Dag

Vad bra då vet jag! Får kanske klura på ett sätt att starta allt samtidigt på ett smidigt sätt istället.

Kanske utöka min lösning med kontaktor och fjärr så den drar igång dammsugaren också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.